مهاجرت به مدل پرداخت یاری و روند جدید تسویه در آیدی پی

مهاجرت به مدل پرداخت یاری و روند جدید تسویه در آیدی پی

در این مطلب با روند جدید تسویه در آیدی پی آشنا می شویم.

شاید شما متوجه تغییر در روند تسویه ها در آیدی پی شده باشید و با سوالاتی در ذهنتان مواجه شده اید. در این مطلب از آیدی پی قصد داریم از روند جدیدی که این روزها درگاه های پرداخت باید طبق آن عمل کنند، صحبت کنیم. همراه ما باشید.

یکی از اصطلاحاتی مهم که در این رابطه باید بدانید، پرداخت یاری است. در واقع روند جدید ، بر اساس مهاجرت به روال  پرداخت یاری است. اما اصولا پرداخت یار کیست؟

پرداخت یار در واقع همان درگاه واسط است که یک شخصیت حقوقی ثبت شده می باشد.

 پرداخت‌ یار پرداخت‌های بدون حضور کارت را مدیریت می کند. از جمله این موارد، پرداخت‌های درون برنامه‌ای و البته درگاه های شخصی و کلیه پرداخت هایی است که در سایت های اینترنتی  انجام می شود. پرداخت یار با کمک زیرساخت‌های موجود اطلاعات پرداخت را دریافت کرده و به شبکه شاپرک ارسال می‌کند.

وظایف و حدود مسئولیت و اختیارات پرداخت یار

به طور خلاصه وظیفه ی یک شرکت پرداخت یار ارائه خدمات پرداخت و نظارت بر نحوه ی عملکرد پذیرنده ها ( متقاضی دریافت خدمات پرداخت )  می باشد.  برای این که یک شرکت بتواند پرداخت یار باشد مقررات مشخصی وجود دارد.

طبق ماده پنج آخرین ویرایش «الزامات و ضوابط اجرایی فعالیت پرداخت‌ یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور»، پرداخت‌ یار مشروط به احراز شرایطی تحت عنوان «شرایط عمومی متقاضی پرداخت‌ یاری» می‌باشد و استمرار خدمات مستلزم حفظ شرایط عمومی و اعلام فوری هر قسم تغییر وضعیت موثر، به ارائه دهنده ی خدمات پرداخت است.

موارد مندرج در این ماده شامل موارد ذیل است :

  • متقاصی این تفاهم نامه باید در قالب شرکت تجاری ثبت شده وفق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و با موضوع مرتبط و شامل بر خدمات پرداخت باشد.
  • اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت متقاضی پرداختـیاری باید فاقد سوء پیشینه موثر کیفری باشند.
  • هیچ یک از اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متقاضی پرداختیاری نباید بدهی معوق به نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران داشته یا دارای سابقه موثر چک برگشتی باشند.

دیگر نکات بسیار مهم در شرایط دریافت مجوز پرداخت پرداخت یاری که به عنوان  خطوط قرمز ذکر شده است:

  1. یک پرداخت یار به هیچ وجه نباید از کاربران سپرده بگیرند و به آن سود بدهند.
  2. پرداخت یار ها نمی توانند وارد بازار ارز شوند.
  3. هم چنین آن ها نباید کاری انجام دهند که موجب خلق پول شود.

 پرداخت‌یار تنها مجاز است در ازای خدمات ارائه شده توسط خود از پذیرنده کارمزد دریافت کند. همچنین پرداخت‌یار جهت توسعه بازار و ارتقاء کسب و کار خود، با رعایت اصول و قوانین حاکم بر رقابت آزاد و عدم انحصار، مجاز به عملیات بازاریابی و تبلیغ خدمات خود است.

 

 

مراحل و زمان تسویه وجه در مدل پرداخت یاری

برای واریز وجه باید هر شب از بازه ی ۰۰:۰۱ بامداد تا ۰۸:۳۰ صبح یک فایل تسویه توسط آیدی پی ایجاد شود و در سامانه ی FTP شاپرک آپلود گردد. این فایل حاوی مبلغ طلبکاری شما در طی روز مالی است.

در مرحله ی اول تراکنش از طریق درگاه آیدی پی انجام می گردد. ما بدون اتلاف وقت مبلغ کسر شده از حساب بابت خرید را به حساب های عمومی بانک مرکزی منتقل می کنیم. سپس این مبلغ وارد حساب پرداخت یاری میشود.
توجه کنید که آیدی پی حق هیچ دخل و تصرفی در این حساب ندارد.
چرخه ی تسویه حساب مطابق زمانبدی و با اولین چرخه ی پایای صبح انجام می شود و در نهایت تراکنشهای شما که تا قبل از ساعت ۱۰ شب روی درگاه آیدی پی انجام شده است فردای آن روز تا ساعت ۱۶:۳۰ به حساب شما واریز خواهد شد.
لازم به ذکر است تراکنشهای بعد از ساعت ۱۰ شب و همچنین تراکنشهای تسویه کیف پول نیز پس فردای روز ثبت تراکنش با شما تسویه میشود.

روزهای تعطیل نیز شاپرک تسویه انجام نمی دهد و زمان تسویه اولین روز کاری پس از تعطیلی می باشد.

مرتبط بخوانید: پرداخت یار بانک مرکزی چیست؟!

چرا گاهی در تسویه حساب ها تاخیر به وجود می آید؟
بعد از تایید ترمینال اگر خطایی دریافت کردید، ممکن است ترمینال شما  تا یک سیکل شاپرکی قابل استفاده نباشد ولی این مشکل معمولا بعد از یک سیکل به طور اتوماتیک برطرف  خواهد شد. ( حدود ۸ ساعت و عملا یک روز فاصه تا تسویه نهایی را تجربه خواهید کرد. )
اگر پول به حساب شما واریز نشد،  مشکل سمت شرکت PSP یا شاپرک می باشد. آیدی پی تنها به عنوان یک حسابدار واسط عمل می کند و فایل تسویه را ارسال می کند بنابراین در مورد تاخیر در واریز وجه آیدی پی هیچ نقشی ندارد و چاره ای جز انتظار نیست !

مهمترین مزیت تسویه وجه در مدل پرداخت یاری هم این است که شرکت های پرداخت یاری ملزم شده اند در جهت افزایش امنیت پرداخت ها و هم چنین جلوگیری از پولشویی و کلاهبرداری از این شیوه جدید استفاده کنند تا خیال پذیرندگان از همه جهت راحت باشد.

در راهنمای آیدی پی :

مطلب قبلی:

افزونه درگاه پرداخت آیدی پی برای RSMembership

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.