رمز دوم یکبار مصرف چیست؟ چرا از آن استفاده کنیم؟!

رمز دوم یکبار مصرف، رمزی است که بانک برای تراکنش های اینترنتی از طریق پیامک و یا اپلیکیشن در اختیار شما قرار می دهد تا ایمنی پرداخت ها را افزایش دهد.

رمز دوم یکبار مصرف چیست؟ چرا از آن استفاده کنیم؟! به طور معمول در پرداخت های اینترنتی از شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضاء و CCV2 استفاده می شود. در صورتی که شخصی به این اطلاعات دستیابی داشته باشد می تواند به حسابتان دسترسی پیدا کند. جرایم مختلفی به همین علت رخ می دهد و سارقین با کمک این اطلاعات حساب افراد را خالی می کنند. برای جلوگیری از این گونه از جرایم، بانک مرکزی سیستم رمز دوم یکبار مصرف را راه اندازی کرده است. ممکن است برای شما سوال پیش بیایید که این رمز چیست و چه تفاوتی با رمز دوم معمولی دارد؟ در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

مرتبط بخوانید :  ۱۲ مزیت استفاده از کیف پول الکترونیکی که باید بدانید!

رمز دوم یکبار مصرف چیست ؟

رمز دوم یکبار مصرف، رمزی است که بانک برای تراکنش های اینترنتی از طریق پیامک و یا اپلیکیشن در اختیار شما قرار می دهد تا ایمنی پرداخت ها را افزایش دهد. این رمز تا ۶۰ ثانیه اعتبار دارد و در صورتی که در این مدت از آن استفاده نکنید به صورت خودکار از بین می رود؛ بنابراین اگر افراد سودجو به اطلاعات کارت بانکی شما دسترسی داشته باشند بدون رمز دوم یکبار مصرف نمی توانند به حساب شما دسترسی داشته باشند.

باید بدانیم که زمانی که رمز دوم پویای خود را فعال می‌کند، رمز دوم ایستا (ثابت) غیرفعال می‌شود.

رمز دوم یکبار مصرف حداقل ۷ رقمی می باشد و تنها می توانید برای یک تراکنش از آن استفاده کنید. اگر در مدت ۶۰ ثانیه از آن استفاده نکنید باید رمز جدیدی دریافت کنید. همچنین برای انجام هر تراکنش نیازمند یک رمز دوم یکبار مصرف جدید هستید.

 

برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف نیازی نیست به عابر بانک و یا بانک مراجعه کنید. برای فعالسازی این رمز تنها کافیست یکبار آن را فعال کنید و برای دفعات بعدی رمز دوم یکبار مصرف را از طریق اپلیکیشن دریافت خواهید کرد.

تفاوت رمز دوم معمولی با رمز دوم یکبار مصرف

پس از دریافت کارت اعتباری خود می توانید با مراجعه به عابر بانک برای آن رمز دوم تعیین کنید. این رمز معمولا ۵ رقمی می باشد و هنگام تراکنش های اینترنتی به آن نیاز دارید. اگر افراد سودجو به هر طریقی بتوانند به این رمز دستیابی پیدا کنند، به آسانی حساب شما را خالی خواهند کرد.

مرتبط بخوانید: بررسی اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی : ۶ روش واقعا کاربردی!

برای جلوگیری از این مشکل، سیستم رمز دوم یکبار مصرف راه اندازی شده است. تفاوت رمز دوم یکبار مصرف با رمز دوم معمولی این است که برای هر تراکنش ایجاد می شود و تنها ۶۰ ثانیه فرصت برای استفاده دارد. چنانچه فرد در این مدت از رمز استفاده نکند، رمز از بین خواهد رفت. این رمز از طریق اپلیکیشن بانک قابل دریافت است. این ویژگی باعث می شود که کلاهبرداران و سارقین نتوانند تراکنش های اینترنتی را حتی با در دست داشتن رمز دوم کارت شما انجام دهند.

نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف :

بانک مرکزی از تاریخ اول دی ماه سال ۱۳۹۸، انجام تمامی تراکنش های اینترنتی (بدون حضور کارت) را تنها با رمز دوم یکبار مصرف امکان پذیر میکند. برای اینکه بتوانید رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کنید، باید اپلیکیشنی که توسط بانک ها معرفی شده است را نصب کنید.

شما باید در ابتدا یک کد فعالسازی اولیه دریافت کنید. نحوه دریافت این کد بسته به بانک مورد نظر شما متفاوت است. برخی از طریق خودپرداز (مانند بانک تجارت) این کد را در اختیار کاربران قرار می دهند. برخی دیگر از بانک ها از قبیل پارسیان، ایران زمین و سامان کد فعالسازی اولیه را با مراجعه به شعب بانک به مشتریان ارائه می دهند. برخی دیگر نیز از اپلیکیشن موبایل بانک و یا اینترنت بانک برای ارائه کد استفاده می کنند.

مرتبط بخوانید: پرداخت یار بانک مرکزی چیست؟

در مرحله بعدی شما باید اپلیکیشنی که توسط بانک موردنظرتان معرفی شده است را دانلود و نصب کنید. توجه داشته باشید که این اپلیکیشن را از طریق وب سایت رسمی بانک دانلود کرده و پس از نصب برنامه در گوشی، کد فعالسازی اولیه را در آن وارد کنید.  

شما با فعال کردن این اپلیکیشن می توانید رمز دوم یکبار مصرف را برای انجام هر تراکنش بدون کارت دریافت کنید. همانطور که اشاره کردیم مدت زمان اعتبار این رمز تنها ۶۰ ثانیه می باشد؛ بنابراین شما باید سریعا تراکنش خود را انجام دهید. در غیر این صورت رمز از بین خواهد رفت و شما باید رمز جدیدی دریافت کنید!

برای تراکنش هایی مانند خرید شارژ، پرداخت قبض، بسته های افزایشی اینترنت و یا کارت به کارت هم رمز دوم پویا را باید استفاده کنید.

در مطالب آیدی پی :

دریافت رمز یکبار مصرف
مطلب بعدی:

راهنمای جامع دریافت رمز یکبار مصرف

زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

۵ دیدگاه

بانک قوامین هر دو روش مهیا کرده برای مشتریاش:
یا از طریق مراجعه به خودپرداز بانک قوامین
و
یا مراجعه به شعب بانک قوامین

کاش روش دریافت رو هم مینوشتید ، هر بانکی انگار روشش فرق میکنه با بقیه

برای دریافت رمز دوم حتما باید پیامک بفرستیم به یه سرشماره؟ چجوریه؟ بعد اگر پیامکی هست حتما باید سیمکارتمون شارژ داشته باشه تا پیامک بزنیم؟
برام سواله که بانک چجوری میفهمه ما میخوایم پرداخت انجام بدیم که خودش رمز رو پیامک کنه؟

طبق آخرین اعلانات بانک مرکزی درخواست رمز دوم پویا داخل درگاه بانکی توسط صاحب کارت ایجاد و پیامک میشه به شماره موبایل وی .
البته رقم های بالای ۱۰۰هزار تومان هم فقط رمز دوم میخواد.

ایا وقطی رمز پویا فعال گردید باز نیازی به درج رمز دوم هم هست یا بجای رمز دوم درج میشود

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.