پرداخت بدون تماس چیست؟

پرداخت بدون تماس چیست؟

در این مطلب از سایت آیدی پی می خواهیم ببینیم که پرداخت بدون تماس چیست و چگونه می توانید پرداخت هایی ایمن را تجربه کنید.

امروزه پرداخت های بدون تماس آنقدر پرطرفدار شده اند که تقریبا یک پرداخت از هر سه پرداختی که با کارت انجام می شود، پرداخت بدون تماس است. در این مطلب از سایت آیدی پی می خواهیم ببینیم که پرداخت بدون تماس چیست و چگونه می توانید پرداخت هایی ایمن را تجربه کنید.

 

پرداخت بدون تماس چیست؟

پرداخت بدون تماس بدین معنی است که پرداخت خود را با تکان دادن یا عبور دادن ابزار پرداخت بدون تماستان (که معمولا کارت اعتباری یا تلفن همراه است) از روی دستگاه کارتخوان انجام دهید.

همچنین در برخی از کشورها این روش به شما اجازه می دهد هزینه ی پرداخت هایی با ارزش کمتر را بدون وارد کردن رمز کارت یا حسابتان واریز نمایید.

 

پرداخت بدون تماس چیست؟

 

پرداخت بدون تماس چگونه کار می کند؟

کارت های پرداخت بدون تماس چیپ کوچکی درون خود دارند که امواج رادیویی از خود منتشر می کند. یک آنتن هم در قسمت پلاستیکی کارت قرار داده شده است تا ارتباط ایجاد شده با دستگاه کارتخوان بدون تماس را ایمن کند. به این روش به عنوان فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) نیز شناخته می شود.

برای پرداخت هزینه ی چیزی با کارت بدون تماس، کارت خود را نزدیک درگاه پرداخت مورد نظرتان (که می تواند همان دستگاه کارتخوان بدون تماس باشد) نگه می دارید، دستگاه مورد نظر سیگنال را تشخیص می دهد و با کارت ارتباط برقرار می کند. بدین ترتیب پرداخت صورت می گیرد.

سپس درگاه پرداخت به شما اطلاع می دهد که آیا پرداخت موفقیت آمیز بوده است یا نه. برخی از اوقات این روش جواب نمی دهد و باید از رمز خود استفاده کنید.

 

چگونه پرداخت بدون تماس انجام دهیم؟

شما با ابزار های متفاوتی می توانید پرداخت بدون تماس انجام دهید. از معروف ترین موارد می توان کارت اعتباری (کردیت کارد) یا دبیت کارت و تلفن همراه را نام برد.

مرتبط بخوانید: دبیت کارت چیست؟  

همچنین می توانید از موارد زیر هم به منظور انجام پرداخت بدون تماس استفاده کنید:

  • ساعت های دیجیتال
  • دستبندهای دیجیتال
  • برچسب ها
  • جاسوییچی دیجیتال

علاوه بر پرداخت های بدون تماس، با استفاده از این تکنولوژی ها می توانید برای باز کردن در ها یا وارد کردن رمز عبور خود استفاده کنید.

شما می توانید ابزارهای پرداخت بدون تماس را با دیدن لوگو هایشان تشخیص دهید که به شکل چهار خط زیر هم است که شبیه به موج هستند.

پرداخت بدون تماس چیست؟

 

در چه مکان هایی می توان از پرداخت های بدون تماس استفاده کرد؟

از آنجایی که این روزها پرداخت های بدون تماس بسیار رایج و پر طرفدار شده اند، شما می توانید در اکثر مکان ها از این روش پرداخت استفاده کنید. این مکان ها شامل فروشگاه ها، رستوران ها، کافه ها و حتی عابر بانک ها نیز می باشند.

در برخی از کشورها از پرداخت های بدون تماس برای پرداخت هزینه های حمل و نقل های عمومی نیز می توانید استفاده کنید. مثلا در لندن شما می توانید از تلفن همراه خود یا کارت های بدون تماس برای پرداخت هزینه ی بلیت اتوبوس، مترو یا قطار استفاده کنید.

 

پرداخت بدون تماس چیست؟

 

خوبی ها و بدی های پرداخت های بدون تماس

پرداخت های بدون تماس جایگزین مناسب و آسانی برای پول نقد و کارت های اعتباری هستند. زیرا:

  • پرداخت بدون تماس بدین معنی است که شما نیازی به صرف کردن زمان برای وارد کردن رمز خود ندارید. استفاده از تلفن همراه به شما این اجازه را می دهد که به راحتی هزینه ی مورد نظر خود را پرداخت کنید و نیازی نباشد که مدت ها در کیف، جیب یا کیف پول خود بگردید.
  • پرداخت های بدون تماس موارد ایمنی قوی و زیادی را رعایت می کنند. مثلا شما تنها می توانید تعداد محدودی تراکنش انجام دهید و در صورت تکرار زیاد تراکنشات بایدرمز خود را وارد کنید. برخی از سرویس های پرداخت های بدون تماس سقفی برای میزان مبلغ مورد تراکنش قرار داده اند که نمی توانید تراکنشی با مبلغی بیشتر از آن سقف تعیین شده انجام دهید. اگر مبلغ تراکنش شما بیشتر از این رقم باشد، از شما خواسته می شود که رمز خود را وارد کنید یا از روش پرداخت دیگری استفاده کنید.

 

همچنین پرداخت های بدون تماس ریسک هایی را نیز به دنبال دارند. برخی از بدی های پرداخت های بدون تماس از این قبیلند:

  • اگر کارتتان را گم کنید یا دزدیده شود، شخص دیگری می تواند با کارت شما پرداخت های بدون تماس انجام دهد. بنابراین باید در صورت از دست دادن کارتتان سریعا به مرکز ارائه دهنده ی کارتتان اطلاع دهید تا کارتتان را مسدود کند.

 

پرداخت بدون تماس چیست؟

 

آیا کارت بدون تماس پس از دریافت، نیاز به فعالسازی دارد؟

زمانی که کارت اعتباری بدون تماس خود را دریافت می کنید، مانند هر کارت اعتباری دیگری باید فعالش کنید.

این کار را می توانید از طریق عابر بانک های بانک مورد نظر انجام دهید. برای این کار کافیست کارت خود را درون دستگاه عابر بانک قرار دهید و رمز خود را وارد کنید و کارتتان فعال می شود.

اگر کارت اعتباری خود را از طریق پست دریافت کردید، باید با بانک مورد نظر تماس گیرید تا کارتتان را فعال کنند. معمولا به هنگام دریافت کارت، برچسبی بر روی کارت وجود دارد که شماره تماس بخش فعال سازی بر روی آن درج شده است.

 

ایمنی پرداخت های بدون تماس چگونه است؟

پرداخت های بدون تماس معمولا به همان اندازه ی پرداخت با کارت اعتباری و وارد کردن رمز ایمن هستند.

کارت های بدون تماس و درگاه های پرداخت های بدون تماس دارای تکنولوژي ضد کلاهبرداری هستند. این تکنولوژی بدین معنی است که جریان اطلاعاتی که بین درگاه و کارت جابجا می شود ایمن است و نمی توان آن را قطع کرد.

 

چقدر احتمال دارد که برای یک پرداخت، دوبار مبلغ پرداخت از حسابتان کم شود؟

احتمال اینکه به هنگام پرداخت بدون تماس، دوبار مبلغ پرداختی از حسابتان کم شود بسیار کم است. چرا که زمانی که شما کارت یا تلفن همراه خود را بر روی دستگاه پرداخت بدون تماس گذاشته اید تراکنش پرداخت تمام شده است.

درگاه های پرداخت طوری طراحی شده اند که مانع از کسر مبلغ اضافی از حساب شما شوند بنابر این شانس دوبار کم شدن مبلغ از حسابتان بسیار پایین است.

برخی از درگاه ها از شما می خواهند که تنها از یک کارت در آن واحد استفاده کنید و برخی دیگر از درگاه ها تراکنش را به طور کل قطع می کنند تا از حساب شما دوبار یک مبلغ پرداختی کسر نشود.

 

آیا تنها با گذر از کنار یک درگاه پرداخت، پرداخت بدون تماس انجام می شود؟

احتمال اینکه تنها با گذر از کنار یک درگاه پرداخت بدون تماس، پرداخت صورت گیرد بسیار کم است. پرداخت های بدون تماس تنها در فواصل کوتاه (با فاصله ی ۲ سانتی متر تا ۱۰ سانتی متر از درگاه پرداخت) صورت می گیرند. بنابراین امکان ندارد که شما اشتباهی هزینه ی خرید فرد دیگری را بپردازید.

 

پرداخت بدون تماس چیست؟

 

آیا در صورت بروز کلاهبرداری ایدزدی هنگام پرداخت بدون تماس، ایمن هستید؟

چیپ موجود در کارت بدون تماستان می تواند از شما در برابر کلاهبرداری و دزدی حفاظت کند. این جیپ با هربار پرداخت شما، از یک سیستم پیچیده تشکیل شده از کد های منحصر به فرد و طرح های الکترونیک استفاده می کند که تا حد قابل توجه امکان دزدیده شدن اطلاعات کارتتان و قطع شدن جریان های پرداخت را کاهش می دهد.

همچنین در صورت مشاهده ی فعالیت های عجیبی از جانب کارتتان، بانکتان حتما با شما تماس خواهد گرفت.

علاوه بر این ها، هر از چندگاهی پس از چند بار پرداخت بدون تماس، از شما خواسته می شود که رمز خود را وارد کنید.

 

در صورت گم شدن کارتتان به هنگام پست، باید چه کنید؟

اگر کارتتان تا ۱۰ روز بعد از سفارشتان به دستتان نرسید، حتما با بانک مورد نظر تماس بگیرید. بدین صورت شما می توانید متوجه شوید که کارتتان دزیده یا گم شده است و راه هایی برای باطل کردن کارتتان پیدا کنید.

اصلا نگران نباشید. هر عملی که مبنی بر کلاهبرداری صورت گیرد حتما توسط بانک مرکزی و سیستم های پرداخت قابل پیگیری است.

 

در صورتی که کارت بدون تماستان کار نمی کند باید چه کنید؟

اگر کارت بدون تماستان کار نمی کند، باید با بانک ارائه دهنده تماس بگیرید و درخواست جایگزینی کنید.

اگر می خواهید هزینه ی چیزی را پرداخت کنید و کارت بدون تماستان کار نمی کند، کارتتان را برای انجام تراکنش مربوطه درون دستگاه قرار دهید و رمزتان را وارد کنید.

 

پرداخت های بدون تماس چگونه در گزارش حسابتان نمایش داده می شوند؟

زمانی که هزینه ی چیزی را از روش پرداخت بدون تماس می پردازید، این تراکنش با لوگوی پرداخت بدون تماس که همان علامت موج است در گزارش حسابتان دیده می شود.

حتما حواستان به سابقه ی پرداختتان باشد. با این کار هر وقت تراکنشی توسط شخصی غیر از شما و بدون اجازه ی شما صورت گرفت، به سرعت متوجهش خواهید شد.

 

آیا مجبورید از پرداخت بدون تماس استفاده کنید؟

با داشتن یک کارت بدون تماس، شما می توانید بین دو روش پرداخت پرداخت با رمز و پرداخت بدون تماس یک مورد را انتخاب کنید. درگاه های پرداخت به شما این پیشنهاد را می دهند که به روش بدون تماس پرداخت کنید اما اگر شما ترجیح می دهید رمزتان را وارد کنید، می توانید این کار را انجام دهید.

 

آیا می توانید از داشتن کارت بدون تماس انصراف دهید؟

اگر می خواهید از داشتن کارت بدون تماس انصراف دهید، بهترین راه این است که با بانک ارائه دهنده تماس گیرید. این که بتوانید از داشتن کارت بدون تماس انصراف دهید بستگی به بانک مربوطه دارد. بهتر است پیش از گرفتن کارت بدون تماس بانک مورد نظرتان را بررسی کنید. اگر گزینه ی انصراف از داشتن کارت بدون تماس برای شما وجود ندارد، بهتر است بانک های ارائه دهنده ی مختلف را بررسی کنید و آن بانکی را که بیشتر مطابق با معیار های شما است را انتخاب کنید.

در مطالب آیدی پی :

نقش فین تک در دوران پس از کرونا
مطلب قبلی:

نقش فین تک در دوران پس از کرونا

زمان مطالعه: ۵ دقیقه
پرداخت بدون کارت چیست و چه اهمیتی دارد؟
مطلب بعدی:

پرداخت بدون کارت چیست و چه اهمیتی دارد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.