پرداخت بدون کارت چیست و چه اهمیتی دارد؟

پرداخت بدون کارت چیست و چه اهمیتی دارد؟

در این مطلب از آیدی پی می خواهیم روش پرداخت بدون کارت را بررسی کنیم و ببینیم به چه مواردی باید در این موضوع توجه داشته باشیم.

امروزه، مشتریان حتی بدون داشتن یک روش پرداخت فیزیکی هم می توانند خرید کنند. چگونه؟ به این نوع روش خرید، پرداخت بدون کارت می گویند. با افزایش تعداد افرادی که خرید های خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند، قابلیت پرداخت بدون کارت یک مزیت خوبی برای حفظ مشتریان کنونی و جذب مشتریان جدید خواهد بود.

 

پرداخت بدون کارت چیست؟

اصطلاح انگلیسی پرداخت بدون کارت card-not-present یا به اختصار CNP می باشد. پرداخت بدون کارت زمانی رخ می دهد که نه کارت اعتباری و نه صاحب کارت به هنگام انجام تراکنش حضور فیزیکی نداشته باشند. این روش پرداخت بیشتر برای خرید ها و سفارش های اینترنتی، تلفنی و یا از طریق فکس یا ایمیل صورت می گیرد.

یک تراکنش هنگامی پرداخت با کارت نامیده می شود که اطلاعات پرداخت شخصا و به هنگام فروش دریافت شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که پرداخت با کارت بدون تماس و یا با وارد کردن رمز در دستگاه کارتخوان به صورت دستی و توسط مشتری صورت گیرد.

کارت های اعتباری امروزی یک قطعه ی جدید امنیتی به نام چیپ های EVM دارند که برای هر تراکنش یک سری کد های منحصر به فرد و یک بار مصرف تولید می کند.

 

مثال هایی از پرداخت های بدون کارت:

چندین مدل پرداخت بدون کارت وجود دارد که به احتمال زیاد روزانه با آن هارو به رو می شوید. مانند:

  • خرید های آنلاین: زمانی که مشتری کالا را از طریق اینترنت یا تجارت الکترونیک می خرد.
  • سفارشات تلفنی: زمانی که مشتری مشخصات کارت اعتباری خود را از طریق تلفن در اختیار کسب و کار شما قرار می دهد.
  • پرداخت های دوره ای: به صورت خودکار با شروع دوره ی جدید خودشان پرداخت می شوند.
  • صورت حساب ها یا فاکتور ها: به صورت آنلاین پرداخت می شوند.

 

پرداخت بدون کارت چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

قابل ذکر است که بررسی ها نشان داده اند احتمال تقلب و کلاهبرداری در این روش پرداخت بیشتر است. چرا که هیچ دستگاه و ابزار فیزیکی ای کارت را تایید نکرده است. به دلیل این ریسک های موجود، شما معمولا باید مبلغ بیشتری را برای انتخاب این روش پرداخت برای کسب و کارتان، بپردازید.

 

هزینه ی پردازش کارت اعتباری از راه دور چقدر است؟

همانند پرداخت با کارت در محل، برای داشتن روش پرداخت بدون کارت برای کسب و کارتان باید هزینه ای را بپردازید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، هزینه ی پرداختی بابت روش پرداخت بدون کارت، به دلیل ریسک و احتمال بالاتر کلاهبرداری ها، بیشتر از هزینه ی روش پرداخت با کارت است.

 

کلاهبرداری ها و تقلب های پرداخت های بدون کارت

کلاهبرداری های CNP بدین صورت اتفاق می اوفتند که شخص کلاهبردار اطلاعات کارت را می دزدد و با آن اطلاعات پرداخت های بدون کارت و از راه دور انجام می دهد. از آنجایی که صاحب کارت و خود کارت در این روش پرداخت حاضر نیستند (و کلاهبرداران تمام اطلاعات حتی اطلاعات مکملی نظیر CVV را نیز می دزدند) فروشندگان و یا صاحبان کسب و کارها نمی توانند صاحب کارت را از افراد کلاهبردار تشخیص دهند.

به گفته ی اداره ی امور مالی انگلستان، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰۰ میلیون پوند کلاهبرداری در زمینه ی تراکنش های بدون کارت صورت گرفته است. متخصصین پرداخت پیشبینی می کنند که با رشد تجارت های الکترونیک این رقم افزایش هم پیدا کند.

 

چگونه پرداختی ایمن را با روش پرداخت بدون کارت تجربه کنیم؟

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای حفاظت از خودتان و کسب و کارتان انجام دهید، مدیریت و پردازش مناسب و صحیح تراکنش های بدون کارتتان است. بدین منظور باید اطلاعات کافی از مشتریانتان به دست آورید، اطلاعاتی شامل:

  • شماره تلفن
  • آدرس ایمیل
  • آدرس مبدا
  • آدرس مقصد

 

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات کارت اعتباری که برای تراکنش مورد نیاز است را کسب کنید، اطلاعاتی نظیر:

  • نام دارنده ی کارت
  • تاریخ انقضا
  • شماره کارت
  • کد CVV

همانطور که در اطلاع هستید، در چند سال اخیر اقداماتی تخصصی در زمینه ی پرداخت بدون کارت صورت گرفته است که از مهمترین این اقدامات می توان رمز پویا را نام برد.

 

پرداخت بدون کارت چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

رمز پویا چیست؟

اگر در چند ماه اخیر خرید اینترنتی کرده باشید، حتما متوجه شده اید که پرداخت هزینه ی سفارشات اینترنی که هزینه ی پرداختی بیشتر از مبلغ ۱ میلیون ریال (صد هزار تومان) باشند را باید با رمز پویا پرداخت کنید. برای پرداخت هزینه ی خرید های مجازی زیر ۱ میلیون ریال می توانید از رمز دوم ثابت خود استفاده کنید.

رمز پویا رمزی یک بار مصرف است که با گذشت تاریخ انقضای این رمز دیگر قابل استفاده نیست. بنابراین شانس کلاهبرداران برای دستبرد زدن به حسابتان بسیار پایین می آید.

شما می توانید رمز دوم خود را از این راه ها به دست آورید:

  • از طریق اپلیکیشن های معرفی شده از سوی بانک ها
  • از طریق پیامک
  • از طریق کد های دستوری USSD

نکته ی مهم در این مرحله این است که اگر می خواهید از روش اول برای دریافت رمز پویای خود اقدام کنید، حتما اپلیکیشن را از سایت بانک مربوطه دانلود کنید و به اپلیکیشن های معرفی شده در سایت ها یا شبکه های اجتماعی هیچگونه توجهی نکنید.

در مطالب آیدی پی :

پرداخت بدون تماس چیست؟
مطلب قبلی:

پرداخت بدون تماس چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه
مزایا و معایب NFC
مطلب بعدی:

مزایا و معایب NFC

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.