نقش فین تک در دوران پس از کرونا

نقش فین تک در دوران پس از کرونا

در این مطلب از وبلاگ آیدی پی به بررسی نقش فین تک در دوران پس از کرونا می پردازیم.

رشد بازار جهانی فین تک بسیار چشمگیر بوده است. گزارش شده است که در سال ۲۰۱۸، ارزش بازار فین تک حدود ۱۲۷/۶۶ میلیارد دلار بوده است و انتظار می رود که با نرخ رشد سالانه ی ۸/۲۴ درصد، تا سال ۲۰۲۲ به ۳۰۹/۹۸ میلیارد دلار برسد. البته بیماری همه گیر کرونا اختلال قابل توجهی ایجاد کرده و بسیاری از پیش بینی ها و پیش بینی ها را دچار تردید کرده است.

همانند بسیاری دیگر از صنایع، صنعت فین تک هم از نظر منابع سرمایه گذاری تاثیرات منفی پذیرفته است. گزارشات نشان می دهند که سرمایه گذاری در صنعت فین تک در سراسر انگلیس ۳۰ درصد کاهش داشته است و از ۱/۲ میلیارد در سال ۲۰۱۹ به ۷۶۰ میلیون دلار رسیده است.

 

تحمل، فرصت و نوآوری

با همه ی این اوصاف اکثر فین تک ها انعطاف پذیری و توانایی کنترل بالایی در مشکلات مالی از خود نشان داده اند. سهم بالای سهامشان، همراه با قابلیت کار از راه دور، فین تک ها را قادر به مقاومت در برابر اختلالات کرده است. همچنین اقراد در فین تک دست به اقداماتی برای کاهش مواجهه با خطر و کاهش هزینه ها از جمله کاهش نیروی کار زده اند.

طبق بررسی های انجام شده، فقط ۱ درصد از فین تک ها تحت تاثیر کرونا و ۲ درصد نیز به شدت زیادی تحت تاثیر قرار گرفته اند.

با تغییر شیوه های کار و عادات بانکی مشتریان در دوره ی کرونا، صنعت فین تک با افزایش تقاضای زیادی مواجه شد. صنعت فین تک همچنین چهره ی صنعت خدمات را نیز تغییر خواهد داد. ظهور خدمات مالی دیجیتال سبب انجام امور بانکی سریعتر، کارآمدتر و به طور معمول ارزان تر در مقایسه با خدمات مالی سنتی شده است.

حتی تا پیش از شیوع کرونا نیز مشخص بود فین تک نقشی اساسی در پیشبرد خدمات مالی خواهد داشت. با اینحال کرونا این روند را تسریع کرد. شیوع کرونا سبب ارزیابی دوباره ی سیستم های سازمان های تجاری و مالی شده و سبب شده تا در سدد به کارگیری ترکیبی از استراتژی های نوین و قابلیت های انجام امور از راه دور باشند.

حتی تا قبل از شیوع کرونا، واضح بود که فین تک نقشی اساسی در پیشبرد خدمات مالی خواهد داشت. کرونا بدون شک این روند را تسریع کرده است.

موسسات مالی مجبور به توسعه ی برنامه های دیجیتالی خود برای پاسخگویی به خواسته های جدید شده اند. همانطور که نیازهای زیرساختی آنها تکامل یافته است، اتوماسیون و سایر خدمات دیجیتال با آماده شدن فین تک ها برای ارائه راه حل های نوآورانه، از اهمیت بیشتری برخوردار شده اند.

در واقع این صنعت با مشکلات و بحران ها بیگانه نیست. موج فین تک در درجه اول از هرج و مرج ناشی از بحران مالی جهانی در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ ظهور کرد. عدم اطمینان نوآوری به وجود می آورد و در پی لحران های مالی جهانی ، فین تک سرمایه گذاری قابل توجهی را جلب کرد و انقلابی در خدمات مالی ایجاد کرد.

 

نقش فین تک در دوران پس از کرونا

 

امور مالیِ دیجیتال

اقتصاد جهانی در حال بهبود است. یک زمینه ی مهم برای صنعت فین تک که باید بر آن تمرکز بخصوصی صورت گیرد، موارد مالی است. طبق گزارش بانک جهانی، در حال حاضر حدود ۱/۷ میلیارد نقر بدون داشتن حساب بانکی در سراسر جهان وجود دارند و فین تک ها در تلاش برای شریک کردن این افراد در سیستم بانکی جهانی، نقش اصلی را خواهند داشت.

انجام این کار به کاهش تأثیر اقتصادی و اجتماعی بیماری همه گیر کرونا کمک خواهد کرد. فین تک ها در مشارکت و همکاری با موسسات مالی، خرده فروشان و بخش های دولتی در سراسر حوزه قضایی، می توانند با ارائه خدمات مهم مالی به روشی منصفانه و واضح به مردم، به دموکراتیک سازی خدمات مالی کمک کند.

امور مالیِ دیجیتال در زمینه های دیگر نیز در حال گسترش است. نگرانی های بهداشتی در دوره کرونا باعث شده که کمتر از پرداخت های نقدی و فیزیکی استفاده شود و این امر مسیر را برای پرداخت ها و کیف پول های دیجیتالی باز می کند. اگرچه از قبل هم پیش بینی می شد که استفاده از پول نقد در هر صورت کاهش یابد، اما شیوع کرونا و نگرانی هایی درباره ی انتقال ویروس با جابجایی پول نقد، به تسریع این فرآیند دامن زدند.

براساس یک نظرسنجی که به بررسی پیامدهای شیوع ویروس کرونا می پردازد، ۸۲ درصد از پاسخ دهندگان در سراسر جهان عقیده داشتند که روش های پرداخت بدون تماس، روش های تمیز تر و امن تری هستند. ۷۴ درصد هم گفتند که به استفاده از پرداخت بدون تماس پس از شیوع بیماری نیز ادامه می دهند.

علاوه بر این ، برای مقابله با کلاهبرداری ها و جرایم سایبری از همان ابتدای شیوع کرونا موسسات در تلاش برای بهبود خدمات دیجیتالی بوده اند. با ادامه رشد بیشتر سیستم اقتصادی و مالی جهانی به صورت آنلاین، دفاع سایبری برای حفاظت از داده ها بسیار مهم تر خواهد شد. حتی اگر روند های پرداخت حضوری بازهم پرطرفدار شوند، فین تک ها همچنان برای ارتقا امنیت محصولات خود تلاش خواهند کرد.

با توجه به افزایش اعتماد و اطمینان مردم به فناوری، تحول دیجیتال در ماه ها و سال های آینده تمرکز اصلی موسسات مالی خواهد بود. از آنجایی که ممکن است دامنه تلاش های قبلی برای تلفیق فناوری با امور مالی محدود باشد، بسیاری از موسسات مالی متوجه خواهند شد که برای ارائه خدمات بانکی کارآمدتر، موثرتر و پایدارتر، باید رویکرد جامع تری را برای تحول دیجیتال اتخاذ کنند که شامل استفاده از فین تک ها می باشد.

در مطالب آیدی پی :

گزارش پرداخت های جهانی در سال ۲۰۱۹
مطلب قبلی:

گزارش پرداخت های جهانی در سال ۲۰۱۹

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
پرداخت بدون تماس چیست؟
مطلب بعدی:

پرداخت بدون تماس چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.