بلاکچین چگونه صنایع مختلف را دگرگون خواهد کرد؟

بر اساس پیش بینی کارشناسان، با همه گیر شدن بلاکچین در دنیای کسب و کار، صنایعی نظیر بانکداری، مدیریت زنجیره تامین، سلامت و بهداشت، معاملات املاک و مستغلات و تبلیغات دیجیتال، شاهد بیشترین تغییرها خواهند بود. در ادامه به صورت مختصر هریک از این صنایع و تغییراتی که بلاکچین در آنها ایجاد خواهد کرد را بررسی می کنیم.

بلاکچین در اصل مجموعه ای است از دیتابیس های رمزگذاری شده که بین تعداد بسیار زیادی از کامپیوترها توزیع و به اشتراک گذاشته شده است. کامپیوترهایی که به این دیتابیس های مشترک دسترسی دارند بخشی از یک سیستم یا یک نظام اجتماعی هستند. مزیت اصلی تکنولوژی بلاکچین امنیت بالا و مقاومت بسیار آن در برابر دستکاری و نفوذ است تا جایی که می توان گفت احتمال نفوذ و رخنه کردن به اطلاعات این دیتابیس ها بسیار پایین و حتی نزدیک به صفر است و حتی مدیران و کاربران اصلی این سیستم نیز نمی توانند در آن نفوذ کنند و آن را دستکاری کنند.

همه صنایع، از صنعت خدمات مالی و بانکداری گرفته تا حوزه مدیریت زنجیره تامین و بخش های مرتبط با سلامت، به دنبال به کار گیری این تکنولوژی هستند. این شرکت ها سعی دارند با به کار گیری بلاکچین مدل های کسب و کار خود را تغییر دهند، به روز کنند و آن ها را با مدل های جدید و نوآورانه جایگزین کنند. البته، بلاکچین تاکنون نیز منافع بسیاری برای کسب و کارها در صنایع مختلف به همراه داشته است و کمک های بسیاری به بهبود آن کرده است. به عنوان مثال استفاده از بلاکچین باعث ایجاد و افزایش شفافیت شده است، سطح امنیت را بالاتر برده است، ردیابی اطلاعات را آسان تر کرده است، و کارایی و سرعت تراکنش ها را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

صنعت خدمات مالی در به کارگیری تکنولوژی بلاک چین پیشتاز است و تاکنون بیش از سایر صنایع از مزایای این پدیده نوظهور استفاده کرده است. ثبت معاملات و تراکنش های مالی به کمک بلاکچین، به صورت خودکار و به صورت سیستمی انجام می شود و به همین دلیل امکان بروز خطای انسانی و یا دستکاری اطلاعات تراکنش ها توسط انسان به صفر می رسد.

اهمیت تامین امنیت و جلوگیری از بروز خطا در محدود به صنعت خدمات مالی نیست و در تمامی حوزه ها امری مهم به شمار می آید. بنابر این سایر صنایع نیز می توانند با به کارگیری بلاکچین از امنیت و صحت داده ها و اطلاعات خود محافظت کرده و امکان تبادل امن داده ها و اطلاعات را بین بخش های مختلف فراهم کنند.

صنایعی که بیشترین تغییرات را خواهند داشت

بر اساس پیش بینی کارشناسان، با همه گیر شدن بلاکچین در دنیای کسب و کار، صنایعی نظیر بانکداری، مدیریت زنجیره تامین، سلامت و بهداشت، معاملات املاک و مستغلات و تبلیغات دیجیتال، شاهد بیشترین تغییرها خواهند بود. در ادامه به صورت مختصر هریک از این صنایع و تغییراتی که بلاکچین در آنها ایجاد خواهد کرد را بررسی می کنیم.

 

صنعت بانکداری

نقش و تاثیر بلاکچین در صنعت بانکداری تنها به ارزهای دیجیتال و رمزارزها محدود نخواهد ماند. به کمک این تکنولوژی، سرعت و سهولت تراکنش های مالی افزایش می یابد. بلاکچین در حال حاضر نیز روش های پرداخت را تا حد زیادی تغییر داده است و بسیاری از بانک ها خدمات متنوع جدیدی را در این حوزه ارایه کرده اند. بانک های بزرگ و معتبر در حال آزمایش شیوه های جدید و پیاده سازی طرح های آزمایشی هستند تا در آینده ای نزدیک به طور کامل از تکنولوژی غیر متمرکز بلاکچین استفاده کنند و آن را در بخش های مختلف کسب و کار به خدمت بگیرند.

به کمک بلاکچین، افراد مختلف، بدون نیاز به واسطه و بدون داشتن کوچکترین شناخت، آشنایی یا اعتماد متقابل، می توانند با یکدیگر تعامل و تبادل داشته باشند. جذابیت فزاینده و رو به رشد رمزارزها و عرضه های اولیه رمزارزهای جدید بیانگر آن است که دیگر هیچ شرکت و هیچ کسب و کاری، حتی بزرگترین بانک ها نیز، دیگر نمی توانند نقش تکنولوژی بلاکچین و فرصت های بالقوه ای که به همراه خواهد آورد را نادیده بگیرد و بدون آن به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیریت زنجیره تامین

به دلیل پیچیدگی های فراوان و عدم شفافیت، شرکت های فعال در حوزه زنجیره تامین و لجستیک با مشکلات فراوانی روبرو هستند. اما از سویی دیگر، این پیچیدگی و عدم شفافیت فرصتی است برای به کار گیری تکنولوژی بلاکچین. بلاکچین می تواند در بسیاری از فعالیت ها و حوزه های مرتبط با این فرایند مفید واقع شود. به عنوان مثال، فرایند مدیریت زنجیره تامین نیازمند ثبت و نگهداری اطلاعات بسیاری است؛ تکنولوژی بلاکچین می تواند ثبت این اطلاعات را تسهیل کند و امکان ردیابی کالاها را در مراحل گوناگون این این فرایند، و در هر لحظه، فراهم کند.

یکی از مهمترین مزایایی که بلاکچین برای صنعت مدیریت زنجیره تامین به همراه خواهد داشت ایجاد امکان استفاده چندجانبه از داده ها و اطلاعات است. به این صورت که شرکت های مختلف از جمله تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان می توانند اطلاعات و داده های خود را در بستری یکپارچه به اشتراک بگذارند و از مجموعه آن برای تصمیم گیری های خود استفاده کنند. افزون بر آن، همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، یکی از مهم ترین مزایای بلاکچین، ایجاد شفافیت است. شفافیت در زنجیره تامین باعث می شود تاخیر و وقفه در تامین کالاها به حداقل برسد، دیگر کالایی در فرایند توزیع معطل نماند و در کوتاهترین زمان به مقصد برسد، در نتیجه، اختلافات بین شرکت ها بسیارکمتر خواهد شد.

 

صنعت سلامت و بهداشت

اشتباهات پزشکی در رتبه سوم دلایل مرگ و میر در جهان قراردارد. دلیل اصلی آن نیز عدم شفافیت سیستم های ارتباطی بین موسسه های درمانی است. متاسفانه هیچ سیستم ارتباطی یکپارچه ای بین موسسات درمانی و بیمارستان ها وجود ندارد و به همین دلیل ارتباط بین این موسسه ها چندان اثربخش و موثر نیست. اما این مشکل می تواند به راحتی به کمک تکنولوژی بلاکچین برطرف شود. این تکنولوژی می تواند باعث ایجاد ارتباط ملی و حتی بین المللی بین بیمارستان ها و مراکز در مانی شود، در نتیجه اطلاعات بیمار می تواند به آسانی بین بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل شود و همه پزشکان به راحتی به آخرین و به روزترین شرح حال بیمار دسترسی داشته باشند. این سیستم ارتباطی همچنین باعث می شود تا همکاری های علمی و پزشکی بین مراکز تحقیقاتی و درمانی مختلف به راحتی انجام شود و از ریسک و هزینه های درمان بکاهد.

این امر برای بیماران نیز بسیار مفید است. بیماران می توانند به آخرین اطلاعات و به روزترین گزارش ها را از داروهای جدید و داروهایی موجود در داروخانه های مختلف دسترسی داشته باشند و به راحتی دارویی که نیاز دارند را تهیه کنند. بلاکچین حتی می تواند باعث بهبود فرایند تشخیص و درمان بیماری ها شود، از نشت اطلاعات خصوصی بیمار که هراز چندگاهی به طور اتفاقی پیش می آید جلوگیری کند. در این صورت حریم خصوصی بیمار حفظ خواهد شد و تنها اطلاعاتی که مرتبط به فرایند درمان و بیماری است منتشر خواهد شد و هیچ اطلاعات اضافه ای از بیمار در اختیار دیگران قرار نخواهد گرفت.

 

معاملات املاک و مستغلات

بازار املاک و مستغلات همواره با موانع و محدودیت های فراوانی روبرو بوده است که از آن جمله می توان به قابلیت نقد شوندگی اندک و اکوسیستم ناکارآمد اشاره کرد. تکنولوزی بلاکچین این قابلیت را دارد تا مشکلات این حوزه را نیز مرتقع کند و فرایند کسب و کار را بهبود بخشد. بر اساس نظرات کارشناسان، تکنولوژی بلاکچین می تواند با کاستن از نرخ کلاهبرداری، کاغذ بازی، و اشتباهات عمدی و غیر عمدی، شفافیت را در معاملات املاک و مستغلات افزایش دهد و مرجعی یکپارچه برای ثبت همه تراکنش ها و مبادلات این بازار فراهم کند.

به دلیل پیچیدگی های بسیار زیاد در این بازار و عدم شفافیت ناشی از آن، در بسیاری از موارد، مبادله و خرید و فروش بدون کمک واسطه ها و دلال ها امکان پذیر نیست. به منظور برطرف کردن این مشکل نیز تکنولوژی بلاکچین نسل جدیدی از قراردادهای هوشمند را ارایه کرده است که به کمک آن می توان واسطه ها را حذف کرد و از افزایش قیمت بی دلیل در این بازار جلوگیری کرد.

تبلیغات دیجیتال

ارزش پولی که در سطح جهانی در صنعت تبلیغات دیجیتال گردش دارد بیش از میلیاردها دلار تخمین زده می شود. این صنعت در همه ی کسب و کارها نقش غیر قابل انکاری دارد و همه صنایع به نوعی به آن نیازمند و وابسته هستند. همچنین این صنعت نقش بسیاری مهمی در گردش اطلاعات بازار ایفا می کند.

بر اساس نتایج پژوهشی که چندسال پیش انجام گرفته است، حدود هشت درصد تبلیغات آنلاین و ایمپرشن ها واقعی نیستند و بیش از نیمی از تعامل هایی که در فضای مجازی صورت می گیرد، توسط ربات ها انجام می شود. بر این اساس، هرچند برندهای معروف مبالغ زیادی برای ارسال پیام به مخاطبان صرف می کنند و هزینه های زیادی را برای ایجاد ارتباط با مشتریان بالقوه شان متحمل می شوند، اما این مبالغ گزاف به هیچ وجه ضامن موفقیت پروژه های تبلیغاتی نیست؛ این شرکت ها هرگز از اینکه پروژه های تبلیغاتی شان تا چه حد به فروش منجر می شود، دورنمای درستی در دست ندارند.

به احتمال زیاد، حوزه تبلیغات آنلاین، یکی از نخستین حوزه هایی است که تحت تاثیر تکنولوژی بلاکچین قرار خواهد گرفت و دگرگون خواهد شد. تبلیغات آنلاین، در بین فعالیت های بازاریابی، بیشترین سهم را داراست و به نوعی پر طرفدار ترین و مهمرترین شیوه های تبلیغات است. در حال حاضر نیز شرکت های پیشتاز و بزرگ در حوزه تبلیغات آنلاین به دنبال ایجاد و ارایه ابزارهایی هستند که بر تکنولوژی بلاکچین استوار است؛ به عنوان مثال، تیم توسعه دهنده BAT، که مرورگر Brave را نیز معرفی کرده است به دنبال روش هایی جایگزین برای تبلیغات آنلاین است. با این حال، کارشناسان معتقدند هنوز فرصت های بیشماری در این حوزه وجود دارد. فرصت هایی که در صورت بهره برداری، نحوه تعامل کاربر با تبلیغات آنلاین را دگرگون خواهد کرد.

امروزه تقریبا همه کاربران و اکثر افراد، به دلیل خرید و فروش و استفاده از رمرز ارزها، با تکنولوژی بلاکچین آشنایی دارند. اما هنوز نمی توان به طور قطع تعیین کرد که تکنولوژی بلاکچین و همه گیری آن چه مسیری را طی خواهد کرد و آینده آن چگونه خواهد بود. با این حال، فرصت هایی که تکنولوژی بلاکچین برای کسب و کار فراهم کرده است بیشمار است و روز به روز بر محبوبیت این تکنولوژی افزوده می شود. بنابر این انتظار می رود خدمات نوآورانه ای که در آینده در این حوزه معرفی و عرضه خواهند شد تا حد زیادی زندگی را برای ما امن تر و آسان تر کند.

در مطالب آیدی پی :

برترین آمار های پرداخت بدون تماس در ۲۰۲۱
مطلب قبلی:

برترین آمار های پرداخت بدون تماس در ۲۰۲۱

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.