بانکداری دیجیتال ، تحولی بزرگ در آینده شعب بانکی!

بانکداری دیجیتال ، تحولی بزرگ در آینده شعب بانکی!

با گسترش بانکداری دیجیتال نگرانی برای آینده شعبه‌های فیزیکی بانکی نیز افزایش می‌یابد. آیدی پی این آینده را به‌خوبی نشان داده است.

بانک‌داری دیجیتال ، تحولی بزرگ در آینده شعب بانکی!

بانکداری سنتی، در زندگی روزمره اغلب افراد، کمتر از آن‌چه در گذشته استفاده می‌شد، کاربرد دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد نگران آینده بانکداری سنتی هستند و دوست دارند در کنار آشنایی با تعریف بانکداری دیجیتال، از آینده شعبه‌های فیزیکی بانکی اطلاع داشته باشند. به همین دلیل، در این مطلب از آیدی پی می‌خواهیم در ارتباط با الزامات بانکداری دیجیتال و اهمیت آن صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بانکداری دیجیتال ، تحولی بزرگ در آینده شعب بانکی!

تغییرات و آینده بانک‌داری سنتی

بانک‌های سنتی و کوچک، در سال‌های اخیر، با سرعت‌های متفاوتی به سمت دیجیتالی شدن خدمات خود، پیش رفته‌اند؛ اما بروز پاندمی کرونا، این روند را شدت بخشیده است. لازم است تا محل‌هایی که تعاملات دیجیتالی اتفاق می‌افتند، همچون برنامه‌های بانکی، تا حدامکان یکپارچه و جامع باشند تا نیازی به مراجعه به شعب بانکی مختلف نباشد، زیرا دسترسی به شعبه‌های بانک‌های محلی دشوارتر است. مشتریان بانک‌ها، به‌سرعت با خدمات بانکداری دیجیتال و ابزارهای ارتباطی احساس راحتی کردند و  بازگشت به روش‌های سنتی بانکداری مبتنی بر شعب فیزیکی بانک‌ها برای آن‌ها دشوار بود؛ طبق آمار Statista، بیش از ۹۰ درصد مردم در بریتانیا، از بانکداری آنلاین یا همان بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند. به دلیل افزایش اهمیت بانکداری دیجیتال در زندگی مردم، تقاضا برای استفاده از خدمات ارائه شده توسط شعب فیزیکی بانکی، کاهش پیدا کرد و درنتیجه شاهد بسته شدن شعب بانکی زیادی بودیم.

اما فکر نکنید که همه شعبه‌های بانکی، به آپارتمان‌های لوکس یا کافی‌شاپ‌ها تبدیل می‌شوند. با وجود آن‌که در آینده شاهد تعطیلی شعب بیشتری خواهیم بود، اما به گفته مارک تواین، مرگ شعبه‌های بانکی بسیار اغراق‌آمیز است و اتفاق نخواهد افتاد. آن‌چه اتفاق می‌افتد، این است که بانکداری سنتی، متحول خواهد شد. آنچه در آینده بانکداری دیجیتال اتفاق خواهد افتاد، حضور کمتر در شعبات برای انجام تراکنش‌های مالی است و فناوری‌هایی همچون بادجه‌های بدون نیاز به تماس با دست، روباتیک و دستگاه‌های واقعیت مجازی با عملیات بانکی ادغام خواهد شد. با این‌حال، نیاز به مراجعه حضوری به مشاوران متخصص و باتجربه و استفاده از خدمات مشاوره برای عملیات پیچیده بانکی همچون وام‌های مسکن، تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و یا نحوه مدیریت بهتر امور مالی وجود خواهد داشت.

بررسی و آگاهی از آنچه در فضای کاری تقاضای بیشتری دارد!

برای آن‌که متوجه آینده شعب بانک‌ها شویم، می‌توانیم به تغییرات محیط کاری خود نگاه کنیم. HSBC که یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی و بانکی در جهان است و Deutsche Bank فضای اداری خود را کاهش داده‌اند؛ زیرا در طولانی‌مدت فعالیت‌های آن‌ها به‌صورت مدل کار هیبریدی یا ترکیبی درآمده است. همچنین بانک رقیب Revoult، فضای اداری خود را به‌گونه‌ای تغییر داده است تا ۷۰ درصد از فضای آن به کار مشترک اختصاص پیدا کند و فضاهایی خلوت و آرام برای کار و جلسات ایجاد شود. (برنامه دورکاری، به کارمندان اجازه می‌دهد تا از هر نقطه‌ای از جهان، تا دو ماه در سال کار کنند؛ همچنین برخی موقعیت‌های شغلی برای کامل کردن مدل هیبریدی یا ترکیبی، به‌طور کامل به‌صورت دورکاری انجام می‌شود.)

این تغییرات به نفع کارمندان است و همان اصول کار هیبریدی یا ترکیبی، برای شعب فیزیکی بانک‌ها نیز اعمال می‌شود. بانک‌ها به‌گونه‌ای طراحی خواهند شد که به عنوان دفترهای مرکزی در هر منطقه و فضاهایی برای ملاقات باشند؛ محل‌هایی که کارمندان می‌توانند یکدیگر را ملاقات کنند و مشتریان نیز برای دریافت مشاوره حضوری و خدماتی که نمی‌توانند به‌صورت آنلاین دریافت کنند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. برای به نتیجه رساندن این فرایندها، فناوری ضروری است. برای آن‌که کارکنان شعبه‌ها بتوانند به مشتریان، خدماتی با کیفیت بالا و شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند، به فناوری و داده‌های مناسب نیاز دارند تا اطلاعات کافی برای کمک‌رسانی موثر به آن‌ها را در اختیار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تنش های مهم در محیط های کاری ترکیبی (هیبریدی)

بانکداری دیجیتال ، تحولی بزرگ در آینده شعب بانکی!

الزامات بانکداری دیجیتال

تحقیقات، ۵ قالب اولیه برای شعب بانکی در آینده ارائه کرده است که با کاربرد بیشتر و افزایش اهمیت بانکداری دیجیتال، این قالب‌ها، باید اجرایی شوند:

  1. شعبه‌های اصلی یا قهرمان: این شعبه‌ها، همچون نمایشگاهی برای محصولات و خدمات بانکی عمل می‌کنند و یک تجربه فیزیکی از برند ایجاد می‌کنند.
  2. شعبه‌های پیرو: شعبه‌هایی هستند که نیاز محلی را برآورده می‌کنند و به مشتریان موجود، پاسخ می‌دهند (شعبه‌های اصلی، برای ارائه خدمات و محصولات پیچیده‌تر از آن‌ها حمایت می‌کنند)
  3. شعبه‌های کافه: این قالب‌ها، شعبه‌های کوچکی هستند که برای مثال در سوپرمارکت‌ها و سالن‌های فرودگاه قرار دارند و سبب افزایش تعامل با جامعه می‌شوند. (ایده شعبه کافه، توسط مارک جوبز به عنوان راهی برای بهبود تجربه مشتری مطرح شد.)
  4. شعبه‌های میکرو: این فضاها، به‌صورت شعبه‌هایی جعبه‌ای هستند که ورودی آن‌ها امنیت بالایی دارد، (حتی غرفه‌های موقتی، همچون آنچه در صنایع غذایی مشاهده می کنیم) و در یک زمان، به چند مشتری خدمات ارائه می‌دهند.
  5. شعبه‌های انسان‌نما: این شعب، توسط فناوری‌های اتوماسیون هوشمند عمل می‌کنند و برای امنیت بیشتر، از سیستم ایمنی تشخیص چهره برای ورود به آن‌ها استفاده می‌شود.

 

تفاوت‌های شعب بانکی در مناطق مختلف

تفاوت‌های فرهنگی و منطقه‌ای مشخصی وجود دارد که تعیین می‌کند کدام قالب بهتر است در یک محل استفاده شود. برای مثال، در فرانسه، رایج‌تر است که یک مدیر شعبه محلی وجود داشته باشد تا بتوانید دو بار در سال با او ملاقات کنید و در مورد امور مالی خود صحبت کنید؛ بنابراین از آن‌جایی که بسته شدن یک شعبه، به‌معنای از دست دادن سهم مشتری در آن منطقه است، شعب در آن‌جا در حال افزایش هستند. در بریتانیا، بانک‌ها بیشتر از آن‌که به ساخت شعب در سوپرمارکت‌ها فکر کنند، به یک بوتیک فکر می‌کنند تا به قشر مرفه خدمات‌رسانی کنند.

جایگاه بانک‌ها در آینده، به هر شکلی که باشد، شعبه‌های آن، به میزان زیادی به استفاده از فناوری متکی خواهند بود؛ اما در عین‌حال، به مهارت‌ها و تخصص‌های با ارزش انسانی نیز تکیه خواهند کرد. برای مثال، افراد مستقر در باجه‌ها، مشابه محافظان مالی می‌شوند که برخی از آن‌ها درون شعبه‌ها به همراه یک تبلت قدم می‌زنند تا به مشتریان کمک کنند.

بیشتر بخوانید: برندگان و بازندگان دنیای بانکداری و فین تک در سال ۲۰۲۱

بانکداری دیجیتال ، تحولی بزرگ در آینده شعب بانکی!

اهمیت بانکداری دیجیتال در آینده‌ای نه‌چندان دور

آن‌چه از این مطلب از آیدی پی می‌توان نتیجه گرفت، این است که انسان و فناوری باید یاد بگیرند تا در کنار یکدیگر فعالیت کنند. اتوماسیون جایگزین کارهای معمول یا تکراری می‌شود (مشابه روشی که دستگاه‌های خودپرداز، جایگزین کارکنان پشت بادجه و چک‌های نقدی شدند) و با سوالات آسان یا محصولات، از عهده این مسئولیت برمی‌آید. این‌کار، سبب می‌شود تا زمان متخصصان خدمات مشتری آزاد شود تا خدماتی با کیفیت بالاتر به مشتریان ارائه دهند. این مرحله، جایی است که بانک‌ها می‌توانند خود را متمایز کنند. آن‌ها باید تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات استثنایی به مشتریان، محصولات و مشاوره‌های شخصی‌سازی‌شده و تجربه یکپارچه برای رشد و سوددهی قرار دهند.

در نتیجه با گسترش بانکداری دیجیتال، سیستم‌های مالی و بانک‌ها، باید خود را برای تطبیق با این تغییرات آماده کنند. تجربه شما در ارتباط با آینده بانکداری چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در مطالب آیدی پی :

14 ویژگی مهم یک فروشنده خوب
مطلب قبلی:

۱۴ ویژگی مهم یک فروشنده خوب

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.