همه نکات امنیتی

همه نکات امنیتی که برای فعالیت در فضای مجازی باید بدانید!

در این مطلب به نکات امنیتی که در خرید آنلاین و استفاده از فضای مجازی باید در نظر بگیرید، میپردازیم

خدمات خرید و فروش و بانکداری آنلاین معمولا در بازار اینترنتی رخ می‌دهند. متاسفانه، کلاهبرداری و دزدی آنلاین به لطف هوش دزدها و عادات نادرست خرید اینترنتی کاربران شایع است. تراکنش های آنلاین همیشه با کمی ریسک همراه است، اما کاربران می‌توانند کارهای زیادی برای افزایش امنیت خود بر روی وب انجام دهند. کاربران تمایل دارند تا جایی که ممکن است خرید آنلاین خود را ایمن کنند. در این مطلب به راهکار هایی برای ایجاد امنیت در پرداخت های اینترنتی اشاره خواهیم کرد.

۱- گذرواژه‌ها

از یک گذرواژه سخت استفاده کنید که حاوی حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشد. از نام کاربری و رمز عبور برای تمام حساب‌های آنلاین استفاده نکنید.گذرواژه را تا هر چند وقت یکبار که می توانید تغییر دهید، اما حداقل هر سه ماه این کار را انجام دهید. گذرواژه و یا اطلاعات کاربری خود را به اشتراک نگذارید. کلاهبرداری اخیر از طریق ایمیل هایی انجام می گیرد که به نظر می‌رسد از مرکز معتبر فرستاده شده‌است و این اطلاعات را درخواست می‌کند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت، بانک‌ها، کارت‌های اعتباری و شرکت‌های معتبر اینترنتی هرگز با مشتریان تماس نمی‌گیرند تا نام کاربری و گذرواژه را درخواست کنند! هرگز روی لینک های ایمیل شده که اطلاعات شناسایی را درخواست می کنند، کلیک نکنید. فورا با موسسه مربوطه تماس بگیرید تا موضوع را گزارش کنید.

۲- نکات مربوط به خرید آنلاین

همیشه پس از تکمیل تراکنش های خود، از سایت بانکی، کارت اعتباری و یا سایت‌های تجاری خارج شوید. اجازه ندهید کامپیوتر شما نام کاربری و کلمه عبور را برای وب سایت‌های تجاری یا بانکی ذخیره کند. به خصوص وقتی از یک سیستم به جز لپ تاپ و یا کامپوتر شخصی خودتان وارد وب سایت بانکی خود می شود این نکته بسیار مورد اهمیت است. هنگامی که برای ایجاد حساب کاربری در سایت های اینترنتی از شما سوالات امنیتی پرسیده می شود، از اطلاعات نادرست و نامربوط به اطلاعات شخصی تان استفاده کنید.

امنیت خرید اینترنتی

۳- وب سایت‌های تجاری امن

از وب سایت های خدمات پرداخت معتبر برای تراکنش های آنلاین در هر زمان و مکانی استفاده کنید. این سایت‌ها امنیت تراکنش ها را فراهم می کنند و خدمات تشخیص تخلفات را ارائه می کنند. تراکنش های آنلاین امن باید فقط بر روی یک وب سایت که آدرس آن با "https"  آغاز می‌شود، رخ دهد.

۴- در هر مکانی خرید نکنید.

با استفاده از Wi-Fi عمومی خرید نکنید، قبض‌ها را پرداخت نکنید، یا به  سایت بانکی یا کارت اعتباری خود مراجعه نکنید.  سعی کنید همیشه از خانه و از طریق یک ارتباط اینترنتی امن خرید کنید. در استفاده از خدمات پرداختی با عناوین" پرداخت آسان "یا" سفارش با یک کلیک" نهایت دقت را به عمل آورید. چند ثانیه طول می‌کشد تا یک نام کاربری و گذرواژه بر روی یک سایت تجاری وارد شود، اما اغلب ماه‌ها طول می‌کشد تا بتوانید کلاهبرداری آن ها را پیگیری کنید.

۵ -از نسخه به روز مرورگرهای اینترنتی استفاده کنید

از جدیدترین نسخه از مرورگر اینترنت استفاده کنید. آن‌ها از جدیدترین تکنولوژی برای رهگیری و حفاظت از اطلاعات ارسال‌شده از طریق وب استفاده خواهند کرد.

مرتبط بخوانید: حفاظت از اطلاعات بانکی در پرداخت های آنلاین

چگونه با امنیت خرید کنید؟

۱- هنگام بازدید از وب سایت‌های مالی و فروش توجه کنید. وب سایت‌های معتبر نماد اعتماد الکترونیک را خواهند داشت. کاربران می‌توانند قبل از شروع خرید یا تکمیل تراکنش های بانکی، بر روی لوگو برای تایید هویت سایت کلیک کنند.فقط از یک کارت اعتباری برای خریدهای آنلاین استفاده کنید تا امکان تقلب و سرقت روی تمام کارت‌های شما را محدود کند. موجودی این کارت را به صورت محدود شارژ کنید.

۲- رسیدها را حفظ کنید. رسید همه خرید و فروش های اینترنتی را نگهداری کنید و آن‌ها را با اطلاعات کارت اعتباری و حساب بانکی خود مقایسه کنید. هرگونه اختلافی را بلافاصله به صادر کننده کارت اعتباری گزارش کنید. آگاه باشید که کدام یک از کارت‌های اعتباری شما به عنوان حفاظت از تقلب و حفاظت از موجودی بانکی پیشنهاد می‌شود.

۳- برنامه‌های ضد ویروس : اسکن ویروس را به طور مرتب بر روی کامپیوترتان انجام دهید.از یک برنامه نرم‌افزاری ad-blocking  و یک برنامه ردیابی spyware استفاده کنید. این برنامه‌ها را به روز رسانی کرده و اغلب با آن ها کامپیوترتان را اسکن کنید.

۴- حفاظت از اطلاعات شخصی : تاریخ تولد کامل خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک پست نکنید. تاریخ تولد فرزندان، همسر و یا چیزهای مهم دیگر را به اشتراک نگذارید. هر اطلاعاتی که شما پست می‌کنید، می‌تواند هک و کپی شود، پس سعی کنید این اطلاعات را به حداقل برسانید.

۵- امنیت پست الکترونیکی : اگر یک ایمیل، پیغام فوری، درخواست گفتگو و یا سایت اینترنتی مشکوک به نظر می‌رسد، مرورگر و برنامه‌  پست الکترونیکی خود را ببندید و برای مدتی کامپیوتر خود را خاموش کنید. زمانی که کامپیوتر را روشن کردید، با آنتی ویروس قبل از ورود به اینترنت کامپیوترتان را اسکن کنید.

امنیت خرید اینترنتی

اگر شما به کارت اعتباری تان مشکوک هستید و یا اطلاعات شخصی شما بدون اجازه به صورت آنلاین استفاده شده‌است، به بانک مربوطه اطلاع دهید. به موقع بودن گزارش اغلب به سود شما خواهد بود. شما باید فعالیت‌های متقلبانه ای را که روی کارت و یا حساب بانکی شما رخ داده است را گزارش کنید تا بتوان مجرمان را پیگیری کرد. مهم‌تر از همه، اگر شما سوالاتی در مورد تراکنش های بانکی و یا کارت اعتباری خود دارید با بانک مربوطه ارتباط برقرار کنید. تراکنش های مالی آنلاین و حفاظت آنلاین را جدی بگیرید تا از کارت اعتباری و حساب بانکیتان محافظت کنید.

مرتبط بخوانید: هشدار! مراقب صفحات فیشینگ مشابه آیدی پی باشید!

چند نوع کلاه برداری در پرداخت های اینترنتی وجود دارد؟

روش‌های متعددی برای کلاهبرداری وجود دارد، در ادامه هر یک از آن ها را توضیح خواهیم داد.

۱- فیشینگ (Phishing): هر گونه ایمیل یا وب سایت‌هایی که نیاز به اطلاعات شخصی یا خصوصی مانند کارت اعتباری، حساب بانکی یا اطلاعات ورود به سیستم داشته باشند، مستعد فیشینگ هستند. اگر منبع مورد اعتماد باشد، مانند یک شریک بانکی، وب سایت قابل‌ا عتماد است. در غیر این صورت، اگر منبع ناآشنا باشد، می‌تواند نشان‌دهنده تلاش برای سرقت اطلاعات باشد.

۲- سرقت هویت (Identity theft): سرقت هویت خارج از دنیای دیجیتال وجود دارد، اما نوع رایج کلاهبرداری اینترنی نیز است. یک مجرم سایبری که اطلاعات شخصی را می‌دزدد و از آن با تظاهر دروغین به هویت دزدیده شده استفاده می‌کند. هکرها از طریق سیستم‌های امنیتی قدیمی یا با سرقت اطلاعات ورود به سیستم از طریق اینترنت وای فای عمومی نفوذ می‌کنند.

دزد اینترنتی

۳- صفحه دزدی (Pagejacking): هکرها می‌تواند با ربودن بخشی از ترافیک سایت تجارت الکترونیک، بازدید کنندگان به یک وب سایت متفاوت هدایت کنند. این مکان ناخواسته ممکن است حاوی مطالب مخرب بالقوه ای باشد که هکرها برای نفوذ به سیستم امنیتی شبکه استفاده می‌کنند. صاحبان کسب‌وکار الکترونیک باید از هرگونه فعالیت آنلاین مشکوک در این زمینه آگاه باشند.

۴- کلاهبرداری پیش پرداخت و وایر ترانسفر (Advanced fee and wire transfer scams): هکرها کاربران کارت اعتباری و صاحبان فروشگاه‌های الکترونیکی را هدف قرار داده و از آن ها پول پیش پرداخت در ازای یک کارت اعتباری یا پول مطالبه می‌کنند.

از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، سپاس گزاریم. امیدواریم با رعایت این نکات امنیتی هیچ گاه دچار مشکل در خرید آنلاین و استفاده از فضای مجازی نشوید. نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

در مطالب آیدی پی :

مطلب بعدی:

آموزش نصب ماژول درگاه پرداخت آیدی پی برای WHMCS

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.