حفاظت از اطلاعات بانکی در پرداخت های آنلاین

حفاظت از اطلاعات بانکی در پرداخت های آنلاین

این مقاله به روش های حفاظت از اطلاعاتی بانکی شما که بسیار ضروری است، می پردازد.

امروزه با توجه به اینکه دزدی اطلاعات شکل تازه ای به خود گرفته و صرفا به صورت فیزیکی انجام نمی پذیرد. صورت نمی گیرد باید بدانیم چگونه از اطلاعات مهم بانکی خود در مراودات آنلاین محافظت کنیم. البته حفاظت از اطلاعات در فضای مجازی باید در همه زمینه ها باشد اما امروز و در این مقاله به نحوه حفاظت از اطلاعات بانکی می پردازیم.

در گذشته سو استفاده از اطلاعات به شکل فیزیکی مرسوم بود و اغلب برای دزدی حتما باید در محل جرم حاضر می شدند. این روش بسیار دشوار بود و نیاز به برنامه ریزی دقیقی داشت اما امروزه استفاده از روش های متنوع برای کلاه برداری و سئواستفاده از از اطلاعات و اموال به صورت مجازی رواج پیدا کرده است. از متداول ترین روش های سرقت اطلاعات کارتی به منظور سوء استفاده، ساختن صفحات پرداخت اینترنتی جعلی و مشابه درگاه پرداخت شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت می باشد که امروزه بسیار زیاد شده و یکی از متداول ترین شیوه های کلاهبرداری است با این تفاسیر با توجه به آدرس صفحه اینترنتی، توجه به گواهینامه SSL صفحه و تدابیری از این دست می توان از این نوع سوء استفاده جلوگیری نمود. نکته در خور توجه این است که یاد بگیریم چگونه این خطر ها را مهار کنیم. برای این که کارها و دستور های بانکی ما شکلی امن به خود بگیرد چند اقدام لازم است که آن ها را باهم مرور می کنیم:

مرتبط بخوانید: کسب درآمد اینترنتی از آیدی پی

حفاظت از اطلاعات بانکی در پرداخت های آنلاین

۱- بررسی و صحت مکان انجام این عملیات.

اول این که به آدرس اینترنتی سایتی که پرداخت را در آن انجام می دهید، توجه کنید. این آدرس باید کاملا با آدرس درج شده در نماد اعتماد یکسان باشد.(https/shaparak.bank)

نکته : هکر ها معمولا در تلاش اند تا خود را به اصل یک مجموعه شبیه سازند . به طور مثال یک سایت مجازی و غیر واقعی می سازند که شکل درگاه بانک ملت است و ادرس آن درگاه را بسیار شبیه به خود درگاه بانک ملت انتخاب می کنند در این گونه موارد در صورت عدم دقت کافی به آدرس سایتی که در ان حضور دارید ممکن است در دام هکر بیافتید. (به این شیوه در اصطلاح فیشینگ (Fishing) می گویند)

۲- بررسی رتبه الکسا

به طور معمول اگر مکان انجام عملیات هایتان معتبر باشد در موتور های جست و جو گر جایگاه خوبی را کسب کرده اند. دلیل این امر نیز مشخص است. سایت هایی که این خدمات مالی را ارائه می دهند بازدید روزانه زیادی دارند اما بازدید کنندگان سایت های جعلی فقط هدف های هستند که این سایت ها برای سواستفاده از آن ها برنامه ریزی کرده اند. پس به باید به رتبه الکسای آین سایت ها نیز توجه کنید. برای چک کردن رتبه الکسا میتوانید نوار ابزار Alexa toolbar را در مررگر کروم یا موزیلا خود نصب کنید یا به صورت مستقیم به سایت alexa.com  مراجعه کنید و با وارد کردن آدرس در انجا نتیجه را مشاهده کنید.

۳- استفاده از کیبورد مجازی

اغلب ما به انجام کار هایمان به صورت آنلاین علاقه زیادی داریم ولی این کار مقدار بیشتری توجه به موارد امنیتی را می طلبد. البته نیاز به انجام کار سختی نیست فقط کافی است بازهم از امکانات بانکتان از قبیل کیبورد مجازی استفاده کنید . اگرچه امروزه حتی این کار هم به اندازه کافی امن نیست.

۴- تعویض زود به زود رمز

معمولا تمام امکاناتی که یک بانک به مجموعه خود می افزاید جهت بالا بردن امنیت کاربران است پس از تمام امکانات بانکتان از قبیل رمز دوم تا تعویض زود به زود رمز کارتتان استفاده کنید. البته برای افزایش امنیت تراکنش ها بسیاری از بانک ها از رمز یک بار مصرف یا OTP به عنوان جایگزینی برای رمز دوم استفاده می کنند. رمز یکبار مصرف One Time Password برای ایمن سازی دسترسی کاربران به سیستم های الکترونیکی است، که در آن از قابلیت های رمز نگاری برای تولید رمز تصادفی یک بار مصرف استفاده می شود. در این شیوه ورود به حساب کاربری رمز به شما هر بار از طریق  می‌توانید از طریق نرم‌افزار پرداخت همراه،  USSD و همچنین پیام کوتاه، کد عامل دوم را دریافت کنید.

مرتبط بخوانید: کاربردهای بلاک چین

۵- فعال کردن اس ام اس بانکی

اس ام اس بانکتان را فعال کنید که احیانا اگر قربانی یک هکر شدید سریع مطلع شوید و از ادامه فعالیت او جلوگیری کنید.

نکته : بسیاری از هکر هایی که قبل اس ام اس بانک فعالیت داشتند به صورت مستمر و ذره ذره از حساب شما کسر می کردند تا نه شما متوجه شوید و نه خودشان لو بروند پس اس ام اس بانک برای شما می تواند نقش موثری را ایفا کند.

۶- حفظ اسرار شخصی

خود ما نیز می توانیم تا حدی از درز اطلاعاتمان جلوگیری کنیم . کارهایی مثل:

الف) فاش نکردن اسرار کارت به صورت تلفنی

ب) فاش نکردن اسرار کارت با استفاده از نامه الکترونیکی

ج) بروز رسانی نرم افزار های امنیتی خود و سیستم عامل کامپیوتر خود

د) سه رمز بر روی کارت خود بچسبانید تا در صورت مفقود شدن یابنده آن با زدن سه رمز نتواند به ادامه استفاده از کارت شما بپردازد.

در صورتی که هک شدم چه کار کنم؟!

در قدم اول اطلاعات کارت و حساب بانکی خود را تغییر بدهید. بهتر است موضوع را هر چه سریعتر با پلیس فتا(www.cyberpolice.ir)در میان بگذارید. ممکن است هنوز تمامی پول های موجود در حساب شما از دست نرفته باشد. اما توجه کنید که همیشه بهتر است که نکات امنیتی را رعایت کنید تا همچنین مواردی پیش نیاید.

 نکات مهمی که باید به آن ها توجه کنید را خدمت شما توضیح دادیم. امیدواریم با توجه به این موارد از مزایای  پرداخت آنلاین استفاده کنید و دچار مشکلاتی مانند هک اطلاعات بانکی نشوید. لطفا نظرات و تجارب خود در این رابطه را برای ما درج کنید.

در مطالب آیدی پی :

شرکت فعال حوزه فین تک
مطلب قبلی:

۱۵ شرکت فعال حوزه فین تک در سیلیکون ولی

زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
 روند اینشورتک
مطلب بعدی:

۵ روند اینشورتک که باید آن ها را بشناسید!

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

۱ دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.