اتریوم چیست

اتریوم چیست و قرارداد هوشمند چطور کار میکند؟

اتریوم که با اصطلاح انگلیسی Ethereum بیان می شود، در واقع نسل دوم ارزهای دیجیتال است.

اتریوم چیست ؟ در چند سال اخیر ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی پیدا کرده و انواع مختلفی از آن ایجاد شده است. شاید خیلی از افراد ارز دیجیتال را منحصر به بیت کوین بدانند اما در حقیقت این گونه نیست و ارزهای گوناگونی وجود دارد.

اتریوم یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی در این باره با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

اتریوم چیست ؟

اتریوم که با اصطلاح انگلیسی Ethereum بیان می شود، در واقع نسل دوم ارزهای دیجیتال است. این ارز دیجیتال، از سال ۲۰۱۵ و توسط یک جوان روسی ۲۳ ساله به نام «ویتالیک بوترین» توسعه پیدا کرد.

به طور کامل تر می توان اتریوم را اینگونه تعریف کرد که : اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز است که قادر به اجرای قرارداد های هوشمند است. قرارداد‌ های هوشمند به قرارداد‌هایی گفته می ‌شود که صرفاً با تحقق یک سری شرایط امکان پذیر هستند.

این پلتفرم مبتنی بر فن آوری بلاک چین بوده که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه ‌های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند.

مهم ترین ویژگی اتریوم این است که هیچ ‌گونه احتمال از کار افتادگی، تقلب یا دخالت شخص ثالث بر روی برنامه‌هایی که توسط اتریوم اجرا می‌ شوند، وجود ندارد. ارز دیجیتال این پلتفرم " اتر " نامیده شده و با واحد ETH نشان داده می شود.

از دیگر ویژگی های ارز دیجیتال نسل دوم می توان به این مورد اشاره کرد که تراکنش ها و معاملاتی که در بستر اتریوم انجام می شود از بانک ها و سایر نهاد های مرتبط مستقل هستند و هیچ سازمانی توانایی نظارت و کنترل آن ها را ندارد.

مرتبط بخوانید : پیش بینی قیمت بیت کوین ۲۰۲۰

مزایای اتریوم چیست ؟

با تعریف اتریوم و ویژگی های مهم آن آشنا شدید. در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که این ارز دیجیتال چه مزایایی دارد.

تراکنش ها در بستر اتریوم با سرعت بالا انجام می شود و سرعت اتریوم ۱۵ تراکنش بر ثانیه است.

همچنین برای تایید تراکنش ها زمان کمی نیاز دارد به گونه ای که فقط ۱۴ ثانیه طول می کشد تا یک تراکنش تایید شود، در حالی که زمان لازم برای تایید هر بلاک در بیت کوین حداقل ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

همچنین امنیت و حریم خصوصی بالایی داشته و غیر قابل دستکاری و نفوذ است.

پلتفرم اتریوم هیچ وقت متوقف نمی شوند و هیچ شخصی نیز قادر به جلوگیری از فعالیت آن ها نیست.

با استفاده از پلتفرم‌ هایی مانند اتریوم، شرکت‌ها و خدمات گوناگون می ‌توانند اعتماد سازی در کار خود را به حداکثر برسانند و به کسب و کار خود اعتبار ببخشند.

اتریوم
تفاوت ها و شباهت های بیت کوین و اتریوم چیست ؟

اتریوم نیز مانند بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال است و می تواند به عنوان روش پرداخت مورد استفاده قرار بگیرد.

اتریوم مانند بیت کوین بر الگوریتم ماینینگ مبتنی است اما به سمت اثبات سهام حرکت می کند. اثبات سهام باعث می شود تا هر شخصی بر اساس مقدار دارایی خود در شبکه، به تایید پردازش ها بپردازید و از این طریق پاداش دریافت کند.

سرعت انجام تراکنش های اتریوم سرعت بیشتری نسبت به بیت کوین دارد اما ر مقابل کارمزد آن کمتر است.

از دیگر تفاوت های موجود اتریوم با بیت کوین در تعداد قابل استخراج آن ها است. بیت کوین تا ۲۱ میلیون واحد ظرفیت دارد در حالی که هیچ گونه محدودیتی برای اتریوم وجود ندارد.  

امنیت هر دو نوع بیت کوین و اتریوم بالا است و از این لحاظ تفاوت زیادی بین آن ها وجود ندارد.

مرتبط بخوانید : آیا بیت کوین/بلاکچین برای انتقالات پولی بین‌المللی منطقی هستند؟ (قسمت سوم)

قرارداد هوشمند چیست و چگونه کار می کند ؟

همانطور که اشاره کردیم اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز است که قادر به اجرای قرارداد های هوشمند است. قرارداد هوشمند معامله‌ ها و انواع مختلف فرایند ها را به صورت کاملا تضمینی و بدون هیچ گونه دخالت شخص ثالث انجام می ‌دهد. این قراردادها غیر قابل برگشت و قابل پیگیری بوده و تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد و اجرای تمام اقدامات را به طور خودکار فراهم می کند.

برای انجام قراردادهای هوشمند نیازی به افراد یا سازمان های واسطه نیست چرا که به صورت خودکار فرایند پرداخت یا شرایط اجرای یک قرارداد پردازش می شود. اگر شرایط موجود درست باشد، فعالیت مورد نظر انجام خواهد شد. به عبارت ساده، تنها کاری که این دستگاه ها انجام می دهند، اجرای دستورالعمل های داده شده به صورت خودکار است.

نحوه انجام دستورالعمل های خودکار قرارداد های هوشمند به این صورت است که شرایط انجام معامله یا فرآیند پرداخت به صورت کدگذاری شده تعیین می شوند و سپس در بلاک چین قرار می گیرند. کدهای بارگذاری شده توسط پلتفرم مورد نظر پردازش شده و سپس قراردارد بر اساس شرایط مشخص شه انجام می شود.

مهم ترین تفاوتی که بین قراردادهای  هوشمند و معمولی وجود دارد، در غیر متمرکز بودن و عدم امکان بازگشت آن است.

برای مثال تراکنش هایی که در بانک انجام می شود می تواند وسط بانک مورد نظر مدیریت شده و حتی از انجام آن جلوگیری شود. اما در قراردادهایی که در پلتفرم اتریوم انجام می شود امکان هیچ گونه دخالت در معاملات وجود ندارد و زمانی که شرایط قرارداد به صورت صحیح وارد شده باشد، آن معامله به صورت خودکار انجام شده و امکان وجود تغییرات در آن وجود ندارد.

مهم ترین مزیت اتریوم این است که هیچ گونه محدودیت در پردازش قرارداد ها ندارد. اتریوم به جای ارائه مجموعه‌ ای از عملیات‌ های محدود، به توسعه دهندگان اجازه می‌ دهد تا نرم افزارهای خودکار را روی بلاک چین خود اجرا کنند. بلاک چین اتریوم برای همه کسانی که بتوانند برنامه غیر متمرکزی ارائه دهند، قابل استفاده است.

در مطالب آیدی پی :

مطلب قبلی:

پیش بینی قیمت بیت کوین ۲۰۲۰

زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.