۸ روش برتر پرداخت دیجیتال در ۲۰۲۰

با پیشرفت تکنولوژی نحوه ی پرداخت کردن نیز به طور کلی تغییر کرده است. با وجود چندین روش برای پرداخت دیجیتالی کدام یک امنیت بیشتری دارد؟

از زمان عصر سنگی ، اقتصاد، پول و نحوه ی خرج کردن آن تغییرات زیادی داشته است. به معنای واقعی همه این تغییرات در طول نسل ها باعث پیشرفت بشریت شده است و همچنین این تغییرات نحوه ی زندگی کردن ما را به طور کل عوض کرده است. به همین صورت، روش های پرداخت فعلی از فناوری پیشرفته امروزی استفاده می کنند که یکی از مهم ترین دستاورد های پیشرفت در تکنولوژی می باشد.

دیجیتال سازی پرداخت ها جهشی بزرگ برای دستیابی به روشی آسان، مطمئن و سریع می باشد. در حقیقت بشریت به تمام این اهداف رسیده است. روش های پرداخت دیجیتالی طی ۴ و ۵ سال گذشته، پیشرفت چشمگیری داشته است و قطعا در سال های آینده نیز تغییر و پیشرفت های زیادی خواهد کرد. به این ترتیب وقت آن رسیده است که ببینیم در سال ۲۰۲۰ چه تغییراتی در حوزه ی پرداخت دیجیتالی داشته ایم و چه عواملی باعث بزرگ شدن این فناوری شده است.

تشخیص هویت با فناوری بیومتریک ( زیست سنجی)

فناوری بیو متریک

تشخیص هویت با فناوری بیومتریک روشی است که در سال ۲۰۲۰ به سرعت شاهد رشد آن خواهیم بود. به زبان ساده تشخیص هویت بیومتریک یک روش تاییده ای است که شامل ویژگی هایی مانند بیولوژیکی و ساختار منحصر به فرد یک شخص میباشد. این روش شامل مواردی مانند : اسکن اثر انگشت، تشخیص چهره، تشخیص رنگ مردمک چشم و ضربان قلب را در بر میگیرد.

مرتبط بخوانید : ۱۲ مزیت استفاده از کیف پول الکترونیکی

با افزایش سرقت اطلاعات و زیاد شدن فیشینگ (نوعی کلاهبرداری) ، تشخیص هویت بیومتریک می تواند گزینه ی خیلی مناسبی باشد که در کلیه پرداخت های دیجیتالی سال ۲۰۲۰ از آن استفاده کرد. حتی امار نیز همین موضوع را نشان می دهد. طبق اطلاعات صنعت داده ی جهانی، تا سال ۲۰۲۱ هر ساله بیش از ۱۸ میلیارد از پرداخت های دیجیتالی از تشخیص هویت بیومتریک استفاده خواهند کرد.

تشخیص هویت بیومتریک یک روش پرداخت خاص و مهم است زیرا دقت،کارایی و امنیت را در برمیگیرد. تشخیص هویت بیومتریک از همان زمان معرفی یک روش مطمئنی است که ویژگی های به خصوص فرد را در برمیگیرد. این روش همچنین باعث میشود که مشتریان به شما اعتماد داشته باشند.

تکنولوژی نسل Z

قبل از هر چیز، بیایم مفهوم نسل z را یاد بگیریم. به طور ساده نسل z کسانی هستند که در سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ به دنیا آمده اند. به طور دیگر تمام کسانی که در بین سنین ۷ تا ۲۰ هستند، نسل z به حساب می آیند که در واقع نسل z، نسل شکوفای دیجیتالی محسوب می شود.

مرتبط بخوانید : راهنمای کیف پول در آیدی پی

نسل z شامل میلیون ها انسان می شود. این افزایش چشمگیر جمعیت در طی این سال ها نیاز به تکنولوژی روز دارد. این نسلی است که وابستگی بالاتری به فناوری ، خدمات پیشرفته و کارآمد خواهد داشت. در نتیجه تقاضا برای سیستم های پرداخت دیجیتال در سال های آینده رشد چشمگیری خواهد داشت.

از کارت به کد

در اوایل، حساب های بانکی به سادگی با ترکیب تصادفی رقم های منحصر به فرد حک شده روی کارت های اعتباری شناسایی می شدند. با این حال فناوری EMV (یوروپی، مسترکارت، ویزا) به تدریج مشتریان را با روشی ایمن تر برای پرداخت انتخاب و معرفی کردند.

فناوری EMV به دلیل استفاده از رمز یک بار مصرف شناخته شده است یعنی هر موقعی که شما قصد پرداخت را دارید یک رمز منحصر به فرد به شما داده میشود.

رمز موقت این اجازه را به حساب کاربری بانک ها میدهد که اطلاعات افراد با امنیت بیشتری نگهداری شوند. این مثال به ما نشان می دهد که چگونه کد ها می توانند نحوه ی مدیریت سیستم های حساب بانکی را به طور کلی تغییر بدهند. علاوه بر این آینده کارت های پلاستیکی قطعا تحت تاثیر خدمات پرداخت پیشرفته قرار میگیرند. زیرا که پرداخت دیجیتالی راحت تر و بی نقص تر برای انتقال و ذخیره پول هستند.

افزایش درخواست برای دستگاهای (Mpos (mobile point of sale

در اصل mpos ترکیبی از دستگاه های کارتخوان و گوشی همراه یا تبلت است که از طریق بلوتوث به یکدیگر متصل میشوند. فناوری Mpos باعث ایجاد انقلابی در تکنولوژی نحوه ی پرداخت شده است. این فناوری به فروشندگان اجازه میدهد که تا به مکان های مختلفی مانند کنسرت ها، نمایشگاه های تجاری و غیره حضور یابند و مشتری ها خیلی راحت می توانند هزنیه های خود را خیلی آسان و سریع پرداخت کنند.

دستگاه mpos

این فناوری mpos همچنین با ایجاد کارآیی و انعطاف پذیری بیشتر در فروشگاه ها حاضر شده است بلکه بیشتر فروشندگان یک فروشگاه از چندین دستگاه mpos  استفاده میکنند تا فرایند خرید سریع و بدون مشکل انجام شود. مطمئنا روش پرداختی mpos رواج پیدا خواهد کرد و آمار نیز نشان دهنده ای همین موضوع است. طبق آمار Business insider ، 27 میلیون دستگاه mpos تا سال ۲۰۲۱ در حال کار کردن می باشند. در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۴ فقط ۳.۲ میلیون دستگاه mpos بوده است.

پرداخت توسط اسپیکر های هوشمند

دستیار های خانگی یا اسپیکر های هوشمند این امکان را به کاربران می دهند که کاربر یک دستور صوتی به اسپیکر می دهد و در عوض اسپیکر نیز یک جواب صوتی به کاربر خود ارائه می کند. کاربر میتواند در زمینه های مختلف دستور صوتی به اسپیکر هوشمند بدهد برای مثال : وضعیت آب و هوا، وضعیت ترافیک، سفارش دادن غذا و همچنین گرفتن اسنپ نمونه هایی هستند.

بسیاری از کمپانی های بزرگ در ساخت اسپیکر های هوشمند سرمایه گذاری کردند. آمازون اولین کمپانی بود که توانست اولین اسپیکر هوشمند خودش را در سال ۲۰۱۴ عرضه بکند. گوگل و اپل نیز به ترتیب درسال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به آمازون پیوستند. اسپیکر دستیار هوشمند در اول ماهیت ابتدایی داشتن و فقط به دستگاهای تلفن همراه محدود می شدند. اما با رشد هوشمند سازی خانه ها، اسپیکر های دستیار نیز به طور جدی وارد این عرصه شدند.

الان وقت آن رسیده که ببینیم کاربران برای انجام چه کار هایی از اسپیکر هوشمند استفاده میکنند. طبق آمار استاتیستا ۳۵ درصد از کاربران برای خرید لباس و وسایل خانگی از اسپیکر های هوشمند استفاده می کنند. تقریبا ۲۸ درصد از کاربران برای جابه جا کردن و یا پرداخت کردن پول از اسپیکر های هوشمند استفاده می کنند. این درصد زیادی نیست زیرا کاربران بسیاری معتقد هستند که این روش از امنیت کمی برخوردار است.

 این نگرانی ها در مورد امنیت، به طور گسترده گسترش یافت حتی در کنفرانس خبری TNS اعلام شد که حدود ۷۴ درصد از کاربران اسپیکر هوشمند نگران  امنیت در پرداخت هستند. آنها نیز گفتند ممکن است پرداخت از طریق اسپیکر هوشمند را متوقف کنند. به هر حال اسپیکر های هوشمند آینده ی درخشانی خواهند داشت زیرا کمپانی های بزرگی مانند گوگل، آمازون و اپل در این بخش سرمایه گذاری کردند تا اسپیکر های هوشمند بهتری بسازند. علاوه بر این آمار نشان میدهد که کاربران اسپیکر های هوشمند در حال رشد هستند. طبق آخرین آمار از business insider نشان میدهد که کاربران اسپیکر های هوشمند در سال ۲۰۱۷ به ۱۸.۴ میلیون رسیده است و تخمین شده که این آمار تا ۲۰۲۲ به ۷۷ میلیون کاربر برسد.

فراهم سازی امنیت بالا توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

امنیت یکی از مهم ترین ویژگی است که باید در پرداخت های دیجیتالی رعایت شود. مردم همیشه ترجیح می دهند از روشی استفاده کنند که امنیت بالایی دارد. به همین دلیل است که فناوریهای پرداخت بدون ایجاد امنیت بالا قادر به پیشرفت نیستند. بانک ها همه روزه اطلاعات مشتری و اطلاعات پرداخت زیادی دریافت می کنند. آنها برای شناسایی همه تهدیدات احتمالی در عرض چند ثانیه از فناوری یادگیری ماشینی(Machine Learning) کمک میگیرند. برای دستیابی به هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی اولین قدمی است که باید بردارید. بانک ها به طور مداوم درحال نقص گیری و آپدیت کردن نرم افزار های خود هستند تا شکاف های امنیتی آن را پر کنند. هر چه بیشتر این نرم افزار ها اپدیت بشوند بهتر عمل میکنند و احتمال خطا را به طور چشمگیری کاهش می دهند.

مرتبط بخوانید : کیف پول چیست؟! چه مزایایی دارد؟!

 برای مثال وقتی شما از بانک خود متنی دریافت میکنید که نوشته است ایا معادله توسط شما انجام شده است یا تقلبی بوده. این نوع متن به کاربر و بانک کمک میکند تا از کلابرداری جلوگیری کنند. در واقع هیچ انسانی چنین متنی به شما ارسال نمیکند و درحقیقت یک نرم افزار یادگیری ماشینی است که تمامی این متن ها را برای شما ارسال می کند.

پرداخت بدون تماس

پرداخت بدون تماس یکی دیگر از روش های پرداخت است که در سال ۲۰۲۰ به سرعت شاهد رشد آن خواهید بود. همانطور که از نام آن پیداست، پرداخت بدون تماس اجازه می دهد تا کاربران با تکان دادن تلفن هوشمند خود جلوی کارتخوان، عمل پرداخت را انجام دهند. این روش به مراتب سریعتر و راحت تر از درج کارت می باشد. پرداخت های بدون تماس همچنین سریع تر و امن تر از فناوری pin  هستند. به گونه ای که رمز را به صورت آنی به دستگاه منتقل می کند.

کمپانی های زیادی مانند سامسنوگ، اپل و گوگل در حال حاضر از پرداخت بدون تماس استفاده می کنند و این فناوری را در اپلیکیشن های خود قرار داده اند. تنها کاری که کاربران باید انجام دهند این است که این اپلیکشین ها را در گوشی خود نصب کنند و اطلاعات کارت اعتباری خود را در برنامه درج کنند و سپس تلفن خود را در مقابل ریدر یا کارتخوان تکان دهند. پرداخت های بدون تماس با فناوری NFC امکان پذیر است. به همین خاطر است که همچنین آن را پرداختNFC نیز می نامند.

پرداخت های NFC در خیلی از کشور ها استفاده می شوند.

  • برای مثال در چین از پرداخت های NFC برای حمل و نقل عمومی استفاده میشود.
  • در لندن از پرداخت های NFC در اتوبوس و مترو نیز استفاده می شود.
  • در ژاپن از این فناوری در مورد کارتهای شناسایی استفاده می شود.

امور مالی انگلیس که نمایندگی برخی موسسات مالی و بانکها را بر عهده دارد اخیرا پیش بینی کرده است که حدود ۳۶٪ از کل پرداخت ها تا سال ۲۰۲۷ از طریق پرداخت بدون تماس NFC انجام خواهد شد.

کیف پول های موبایلی

با توجه به آخرین آمار از  RetailDive  دو میلیارد از کاربران، از کیف پول های موبایلی استفاده می کند. و قطعا این آمار در سال ۲۰۲۰ زیاد تر هم می شود. کیف پول موبایلی در واقع همان کارت اعتباری شما است اما اطلاعات آن را داخل اپلیکیشن ذخیره کرده اید. با استفاده از این فناوری شما خیلی راحت می توانید به دیگر کاربران پول ارسال کنید، پول دریافت کنید و همچنین پول ذخیره کنید. با کمک کیف پول موبایل کاربران همچنین میتواند قبض ها را پرداخت کنند، بلیط بخرند و جوایز دیگر دریافت کنند.

کمپانی های بزرگ مانند اپل، گوگل و سامسونگ کیف پول موبایل های به خصوص خود را دارند. در سال های آینده کمپانی های بیشتری سعی میکنند که کیف پول موبایلی خودشان را بسازند. شرکت ها به راحتی با کمک کیف پول موبایل می توانند میزان استفاده مشتری را ازریابی کنند.

در یک کیف پول موبایلی چندین نفر ایفای نقش میکنند. برای مثال، یک کیف پول موبایلی توسط شرکتی، برای مثال گوگل ایجاد میشود. کارت های اعتباری توسط برخی شرکت دیگر ایجاد می شوند. همچنین تعداد زیادی از بازرگانان از همان کیف پول گوگل استفاده می کنند.

به زبان ساده تر، یک کیف پول موبایلی از اجزای مختلفی تشکیل شده که در ارائه خدمات پرداخت آسان، سریع و بدون وجه نقد، با هم تعامل می کنند.

جمع بندی

پرداخت دیجیتالی آینده ی درخشانی خواهد داشت. در چند سال آینده به طور کلی پول فیزیکی (اسکناس) جای خود را به پول های دیجیتالی می دهد.  بسیاری از روندهای جدید به وجود میایند و از بین می روند. این روند ها به طور کلی نقش زیادی در شکل دادن به روشهای پرداخت دارند. بسیاری از روند های پرداخت ذکر شده نیز در این فرآیند نقش اصلی را ایفا می کنند اما فقط زمان نشان می دهد که چگونه این روند ها همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

در مطالب آیدی پی :

کیف پول دیجیتال
مطلب قبلی:

کیف پول چیست؟! چه مزایایی دارد؟!

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.