کد QR

فناوری بدون تماس NFC مقابل کد کیو آر QR : کدام یک بهتر است؟

با شیوع ویروس کرونا، کاربران پرداخت بدون تماس به طور چشمگیری افزایش یافته است اما کدام روش از پرداخت بدون تماس مناسب تر است؟ فناوری NFC یا کد QR

فناوری NFC در حالی که می تواند در کمترین زمان داده ها را ذخیره و به اشتراک بگذارد، اما همچنان به تماس فیزیکی نیاز دارد و شعاع مسافت آن برای استفاده بسیار کوتاه می باشد. با شیوع ویروس کرونا، مهم است که از تماس فیزیکی تا حد ممکن خودداری کنیم. به همین دلیل، کد های QR ابزار مناسب تر برای پرداخت بدون تماس و انتقال داده هستند. کد های کیو آر QR نسبت به فناوری NFC ایمن تر است و بدون نیاز به هیچگونه تماس فیزیکی، از نزدیک و دور قابل اسکن هستند.

کاربرد فناوری NFC و کد کیو آر QR

هر دو برای ذخیره و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. درحالی که ویروس کرونا از طریق تماس با سطوح آلوده نیز گسترش پیدا می کند، استفاده از پرداخت های بدون تماس بیش از هر زمان دیگری مهم شده است. امروزه به اشتراک گذاشتن اطلاعات از راه دور بسیار مهم می باشد. NFC و کد های QR دو فناوری اصلی برای اشتراک و انتقال اطلاعات هستند که وابستگی به پرداخت های نقدی را به طور چشمگیری کاهش داده اند.

فناوری NFC چیست؟

فناوری NFC پرداخت های بدون تماس هستند که از فناوری Near Field Communication  به معنای "ارتباط در محدوده نزدیک" استفاده می کند.

 فناوری NFC تراشه کوچکی داخل تلفن هوشمند است که برای پرداخت از روش NFC باید در شعاع ۴ متری دستگاه  کارت خوان  قرار بگیرید. این فناوری با اتصال جریان رادیویی بین دو دستگاه، بدون نیاز به اینترنت و بلوتوث، اطلاعات را ذخیره و به اشتراک می گذارد. همچنین استفاده از فناوری NFC کاملا رایگان می باشد.

مرتبط بخوانید : پرداخت های NFC : هر آنچه که درباره پرداخت های بدون تماس باید بدانید.

چگونه از فناوری NFC استفاده می شود؟

فناوری NFC در سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد. مدت هاست که افراد زیادی از این روش پرداخت های خود را انجام می دهند اما نام و کاربرد دیگر فناوری NFC را نمی دانند. پرداخت های بدون تماس با کارت های اعتباری، همگی از فناوری NFC استفاده می کنند. در سال های اخیر Google و apple با استفاده از فناوری NFC کیف پول های دیجیتالی تولید کرده اند تا در هر زمان بدون نیاز به پول نقد و تماس فیزیکی، پرداخت ها از طریق تلفن هوشمند انجام شود. برای استفاده از  فناوری NFC، تلفن هوشمند شما باید دارای تراشه NFC باشد و همچنین کارت خوان نیز باید از فناوری NFC پشتیبانی کند.

کاربرد های فناوری NFC

  • پرداخت های بدون تماس
  • ارسال شماره تلفن
  • ارسال عکس
  • اشتراک گذاشتن فایل
  • ارسال موقعیت جغرافیایی

کد کیو آر QR چیست ؟

کد کیو آر QR مخفف عبارت (Quick Response code) کد های واکنش سریع می باشد که معروف ترین بارکد ۲ بعدی جهان به شمار می رود. همچنین توسط تلفن های هوشمند قابل خواندن است.

کد های QR در اصل برای بهبود فناوری بارکد برای استفاده در مدیریت محصولات در سال ۱۹۹۴ ابداع شد. این فناوری در مدیریت محصولات و انتقال اطلاعات بسیار موثر است. عملکرد بهتر کد کیو آر QR نسبت به بارکد، شکل مربعی کد QR می باشد. در حالی که بارکد ها فقط به صورت افقی خوانده می شوند و به اسکنر خاصی نیاز دارند، اما کد های QR را می توان به صورت افقی و عمودی خواند. همچنین هر شخصی با تلفن هوشمند می تواند کد QR را به راحتی اسکن کند و به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. انعطاف پذیری، ظرفیت ذخیره سازی زیاد و مقاومت در برابر آسیب، باعث شده است تا این فناوری در جهان محبوب شود.

مرتبط بخوانید : پرداخت های کیو آر کد (QR-Code) چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد های کد QR

  • پرداخت های بدون تماس
  • پرداخت های بیت کوین
  • دسترسی WIFI
  • اشتراک گذاشتن فایل PDF
  •  اشتراک گذاشتن لینک صفحات وب
  • اشتراک گذاشتن حساب کاربری شبکه های اجتماعی
  • اشتراک گذاشتن فایل صوتی، عکس و ویدئو
  • ارسال فایل متنی و ایمیل
  • کوپن های دیجیتالی
  • اشتراک گذاشتن موقعیت جغرافیایی

معایت فناوری NFC نسبت به کد QR

اگرچه استفاده از فناوری NFC در برخی شرایط می تواند مفید باشد اما مزیت استفاده از کد های QR بسیار بیشتر از فناوری NFC است. کد های QR با وجود امنیت بالا، حجم زیادی از اطلاعات را در خود ذخیره می کنند و همچنین با استفاده از تلفن هوشمند به راحتی قابل اسکن می باشند. با شیوع ویروس کرونا، کد های QR به تماس فیزیکی نیاز ندارند و بر خلاف فناوری NFC، هیچ محدودیتی در مسافت نیز ندارند.

تمام تلفن های هوشمند از فناوری NFC پشتیبانی نمی کنند

اگرچه امروزه برخی از مدل های جدید تلفن هوشمند همراه با تراشه NFC تولید می شوند اما به این معنا نیست که تمام تلفن های هوشمند دارای تراشه NFC  هستند. اگر تلفن هوشمند شما فاقد تراشه NFC باشد، نمی توانید از فناوری NFC استفاده کنید. همچنین افزودن تراشه NFC کار دشواری می باشد. اگر می خواهید برای انجام پرداخت های خود از فناوری NFC استفاده کنید، بهتر است از ساعت مچی هوشمند (اسمارت واچ) استفاده کنید.

در حقیقت، خریدن یک ساعت مچی هوشمند (اسمارت واچ) بهترین گزینه نمی باشد. کد QR  این روند را صد برابر آسان می کند زیرا برای پرداخت بدون تماس نیاز به تجهیزات اضافی ندارید و کاملا رایگان می باشد. کیف پول های دیجیتالی مانند Google pay و Apple pay با در نظر گرفتن کد QR منحصر به فرد برای هر کاربر، روند پرداخت های بدون تماس را از طریق کد QR بسیار آسان می کنند.

مسافت، مهم ترین ضعف فناوری NFC

برای استفاده از فناوری NFC برای پرداخت کردن، باید در شعاع ۴ سانتیمتری با دستگاه کارت خوان NFC قرار بگیرید. بنابراین در بیشتر مواقع برای پرداخت کردن باید مستقیما دستگاه کارت خوان را لمس کنید. امروزه با وجود ویروس کرونا و گسترش ویروس از طریق سطوح آلوده، فناوری NFC تقریبا بی فایده می باشد. به جای استفاده کردن از فناوری NFC و آلوده کردن سطوح تلفن هوشمند خود، از کد کیو آر QR استفاده کنید. اسکن کردن کد های QR از فاصله دور امکان پذیر می باشد و بدون ایجاد هر گونه تماس فیزیکی می توانید در کمترین مدت پرداخت خود را انجام بدهید.

مشکلات تلفن هوشمند NFC

فناوری NFC هرگز به یک تکنولوژی جهانی تبدیل نمی شود. کاربران فناوری NFC مواقعی در تبادل و اشتراک اطلاعات دچار مشکل می شوند. این مشکلات به دلیل سازگار نبودن تلفن های هوشمند با یکدیگر رخ می دهد. به طور کلی فناوری NFC با این شرایط گزینه مناسبی برای پرداخت های بدون تماس نمی باشد. با اینکه کد های QR قبل از فناوری NFC اختراع شدند، هنوز کارایی بیشتری دارند. تنها با استفاده از دوربین تلفن هوشمند خود، بدون نیاز به اسکنر، کد های QR را اسکن کنید و عملیات پرداخت خود را به راحتی کامل کنید. بدون شک کد های QR بهترین روش پرداخت بدون تماس هستند.

مشکلات امنیتی فناوری NFC

یکی از برجسته ترین معایب فناوری NFC مشکلات امنیتی آن می باشد. به طوری که وقتی دو کاربر درحال تبادل اطلاعات هستند، شخص دیگری می تواند این ارتباط را قطع یا اطلاعات را دستکاری کند. همچنین در مواقعی اطلاعات می تواند اشتباهی به فرد دیگری ارسال شود. اما امنیت کد های QR بسیار بالا است. چنین مواردی مانند دستکاری و یا ارسال اشتباه داده ها، با استفاده از کد کیو آر QR وجود ندارد. زیرا اطلاعات کد کیو آر اسکن شده، فقط به شخصی که کد را اسکن کرده است نمایش داده می شود. به همین دلیل پرداخت بدون تماس از طریق کد کیو آر QR بسیار مطمئن و ایمن می باشد. نهایتا کد کیو آر QR نسبت به فناوری NFC خیلی بهتر عمل کرده است و با شیوع ویروس کرونا، طبق آمار منتشر شده کاربران زیادی ترجیح می دهند که از کد کیو آر برای پرداخت و تبادل اطلاعات استفاده کنند.

در مطالب آیدی پی :

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.