کد QR

پرداخت های کیو آر کد (QR-Code) چیست و چه کاربردی دارد؟

کد دو بعدی QR کاربرد های زیادی دارد، اما چگونه از آنها برای پرداخت کردن استفاده می شود؟ امروزه نقش کد های کیو آر QR چیست؟

در ابتدا نگاهی به تاریخچه کد QR مخفف عبارت «کدهای واکنش سریع» یا (Quick Response Code) داشته باشیم که به صورت مربعی شکل بوده و نخستین بار در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت خودرو سازی دنسو در ژاپن  به عنوان نام تجاری ابداع شد. اما امروزه کیو آر کد QR به یک روش محبوب پرداخت کردن تبدیل شده است که طبق آمار منتشر شده، نشان می دهد که کاربران زیادی در طول محدودیت های ویروس کرونا از طریق کیو آر کد QR-Code پرداخت های خود را انجام می دهند. برخلاف بارکد های استاندارد UPC که از خطوط عمودی و اعداد تشکیل شده‌اند، یک کد QR نه تنها حاوی اطلاعات بسیار بیشتری است، بلکه می‌توان به سرعت به اطلاعات گسترده‌ای که در آن وجود دارد، دسترسی پیدا کرد.

چهار مزیت مهم کد QR  :

  • حجم زیادی از داده را ذخیره می کند
  • قابل اسکن از روی کاغذ و مانیتور
  • اگر بخشی از کد آسیب دیده باشد، می توان آن را اسکن کرد
  • امنیت فوق العاده بالا، زیرا اطلاعات آن رمزگذاری شده است

مفهوم کد کیو آر QR

کد کیو آر QR مخفف عبارت (Quick Response code) کد های واکنش سریع می باشد که معروف ترین بارکد ۲ بعدی جهان به شمار می رود. همچنین توسط تلفن های هوشمند قابل خواندن است.

هنگامی که یک کد QR را اسکن می کنید، الگو های افقی و عمودی آن توسط نرم افزار موجود در تلفن هوشمند شما رمز گشایی شده و سپس به یک رشته از دستورات تبدیل می شود. دستورات بدست آمده می تواند صفحه جدیدی بر روی مرورگر شما باز کند، اطلاعات پرداخت را تایید کند و یا موقعیت جغرافیایی شما را با دیگران به اشتراک بگذارد.

مرتبط بخوانید : پرداخت های NFC : هر آنچه که درباره پرداخت های بدون تماس باید بدانید.

مشخصات کد QR

 

انواع مختلفی از بارکد های یک بعدی و دو بعدی وجود دارند که بسیاری از آنها شبیه یک دیگر هستند. اما کد های QR نوع مخصوصی از بار کد های دو بعدی می باشد که توسط تلفن های هوشمند قابل خواندن هستند. معمولا سه مربع کوچک در قسمت راست و چپ کد های QR قرار دارد. هرچه تعداد مربع ها بیشتر باشد، به آن معنی است که کد QR حاوی اطلاعات زیاد می باشد و هرچه تعداد مربع ها کمتر باشد، کد QR حاوی اطلاعات کمتری هستند. همان طور که گفته شد کد های QR می توانند اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کنند و همچنین امکان رمز گذاری برای پردازش پرداخت را فراهم می کنند.

پرداخت توسط کد های QR چگونه انجام می شود؟

بر خلاف بار کد های خطی که فقط توسط اسکنر لیزری از روی کاغذ قابل خواندن هستند، کد های QR را می توان از روی کاغذ و هم صفحات مانیتور اسکن کرد. به همین دلیل کد های QR را در برخی از فروشگاه های آنلاین و برنامه ها مشاهده می کنیم.

برای خواندن کد های QR، به یکی از موارد زیر نیاز دارید:

  • تلفن هوشمند به همراه دوربین
  • اسکنر بارکد که قابلیت اسکن بارکد های QR را داشته باشد

امروزه تلفن های هوشمند آیفون و اندروید می توانند به راحتی با استفاده از دوربین خود کد های QR را اسکن کنند. در گذشته لازم بود برای خواندن کد های QR از برنامه های اسکن کد QR استفاده کنید که تعداد زیادی از آنها وجود دارند. برخی از برنامه های اسکن QR توسط سازمان و شرکت های معتبر طراحی شده اند تا اطلاعات پرداخت  کاربران را ذخیره کنند. همچنین برخی از برنامه های بانکی و پرداختی قابلیت خواندن کد های QR را برای انتقال و جابه جایی پول را دارند.

روش های پرداخت  کردن توسط بار کد QR

اسکن کردن کد پرداخت QR  توسط تلفن هوشمند

ابتدا شماره کارت اعتباری خود را به صورت دستی وارد برنامه پرداخت مورد نظر کرده سپس گزینه  بخش اسکن کد QR را فشار دهید و کد QR روی محصولات فروشگاه، صفحات وب و یا صورت حساب را اسکن کنید. اکنون باید قیمت و جزئیات محصول را تایید کرده و خرید شما به راحتی انجام می شود.

 اسکن کد پرداخت QR توسط تلفن هوشمند مشتری

وقتی تمام جزئیات خرید شما وارد دستگاه pos فروشگاه می شود شما می توانید با فعال کردن کدQR  کارت اعتباری خود درون برنامه پرداخت، آن را در اختیار فروشنده قرار بدهید و وی با استفاده از اسکنر کد QR میتواند خرید شما را تسویه کند.

پرداخت های برنامه به برنامه

در ابتدا شما و فرد گیرنده برنامه پرداخت خود را اجرا کنید. سپس فرد گیرنده با به اشتراک گذاشتن کد QR منحصر به فرد خود این اجازه را به شما می دهد تا کد QR فرد گیرنده را دورن برنامه پرداخت خود اسکن کنید سپس مبلغ پرداختی را وارد نمایید و عملیات پرداخت را به راحتی در کوتاه ترین زمان انجام بدهید. چند سال پیش، پرداخت های کد QR به دلیل کند بدون سرعت اینترنت چندان سریع نبودند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش چمشگیر سرعت اینترنت، اکنون پرداخت ها بلافاصله پردازش و تکمیل می شوند.

مرتبط بخوانید : ۸ روش برتر پرداخت دیجیتال در ۲۰۲۰

آینده کد های QR

در سال های گذشته در اروپا و آمریکا، کد های QR بیشتر در وب سایت ها، محصولات و پوستر های تبلیغاتی استفاده می شد اما اکنون بیشتر افراد در سرتاسر جهان برای کیف پول های الکترونیکی خود کد های منحصر به فرد QR دارند. در بیشتر کشورهای پیشرفته روش های پرداخت در فروشگاه ها به صورت تراشه و یا بدون تماس NFC انجام می شود. با پیشرفت فناوری و تکنولوژی استفاده از پول نقد برای پرداخت کردن در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

اوایل سال ۲۰۲۰ در سرتاسر جهان محدویدت های ویروس کرونا اعمال شد و پرداخت از روش کد های QR بسیار موثر شدند. ولی به یاد داشته باشید که پرداخت از روش کد های QR از سرعت کمتری نسبت به روش بدون تماس NFC برخوردار هستند. زیرا بیشتر کشور های دنیا سعی می کنند که بیشتر برای فناوری NFC یا پرداخت بدون تماس سرمایه گذاری کنند. با این حال، امروزه کاربران به دنبال روش های امن برای پرداخت از راه دور هستند طبق آمار منشتر شده در سال ۲۰۲۰، کاربران زیادی برای پرداخت کردن از کد QR استفاده کرده اند.

همچنین بانک های معتبر اروپا سعی می کنند که در کارت های اعتباری خود کد های QR منحصر به فرد قرار بدهند تا کاربران آن بانک چندین روش پرداخت داشته باشند.

جمع بندی

یکی از مهمترین عوامل رواج یافتن QR کد وجود دوربین در تلفن های هوشمند است. کد QR یکی از امن ترین روش های پرداخت از راه دور می باشد که در سال ۲۰۲۰ کاربران زیادی از این روش برای پرداخت های خود استفاده کردند. کد های QR سرعت پرداخت های بدون تماس یا NFC را ندارد اما به هر حال روش مناسبی به شمار می رود و بدون شک در آینده از این روش بیشتر استفاده خواهد شد.

در مطالب آیدی پی :

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.