آمار استفاده از کد های کیو آر QR در ۲۰۲۱ چه میزان است؟

روش پرداخت از طریق کد های کیو آر QR در سرار جهان محبوبیت پیدا کرده است . اما چه مقدار از این فناوری در مناطق مختلف جهان استفاده می شود؟

آیا می دانستید با شیوع ویروس کرونا، استفاده از کد های کیو آر QR رشد ۱۸.۸ درصدی در کشور های آمریکا و بریتانیا داشته است و کاربران بیشتری ترجیح می دهند از روش پرداخت بدون تماس QR استفاده کنند. با شیوع ویروس کرونا اکثر فروشگاه ها، رستوران ها و خرده فروشی ها از کد های کیو آر QR  استفاده می کنند. در حالی که این فناوری پرداخت بدون تماس قبل از شیوع ویروس کرونا نیز محبوب بود اما در ماه های اخیر کاربران این فناوری، رشد چشمگیری داشته است.

امروزه کد کیو آر در تمام زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مدیریت محصولات
  • پرداخت بدون تماس
  • تبلیغات

آمار استفاده از کد کیو آر QR بر اساس کشور ها

اگر چه کد های QR برای اولین بار توسط یک شرکت ماشین سازی ژاپنی به نام دنسو ابداع شد، اما آمار استفاده از کد های کیو آر در چین و جنوب شرق آسیا بسیار بالا می باشد به طوری که در چین بیش از ۵۰ درصد کاربران روزانه کد های کیو آر را اسکن می کنند.

  • در سال ۲۰۲۰، ۱۱ میلیون خانوار فقط در آمریکا کد های کیو آر را اسکن کرده اند.(Statista 2019)
  • جنوب شرقی آسیا و هند بزرگ ترین منطقه ای هستند که در سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۵ میلیون بار کد های کیو آر اسکن شده است.( Beaconstac 2019)
  • در سال ۲۰۲۰، در اروپا ۱۰ میلیون کاربر با استفاده از کد QR پرداخت های خود را انجام داده اند.
  • خاورمیانه و آفریقا به تدریج در حال افزایش استفاده از کد های کیو آر هستند در سال ۲۰۱۷، ۱۲ درصد و در سال ۲۰۱۸، ۱۸ درصد از کاربران از کد های کیو آر استفاده کرده اند.(Global web index)

استفاده از کد های کیو آر QR : پرداخت ها

 روش پرداخت از طریق کد های کیو آر در چند سال اخیر کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. از Alipay تا آمازون، هر شرکتی سعی می کند تا از این روش پرداخت محبوب و آسان استفاده کنند.

مرتبط بخوانید : فناوری بدون تماس NFC مقابل کد کیو آر QR : کدام یک بهتر است؟

چین بزرگترین و سریعترین رشد را برای پرداخت های تلفن هوشمند در سال های اخیر داشته است. در سال ۲۰۱۹ با توجه به آمار منتشر شده توسط بانک  ملی چین، حجم معادلات پرداخت از طریق تلفن هوشمند به ۴۰.۶ میلیارد تراکنش رسیده است. تخمین شده است که استفاده جهانی از پرداخت های تلفن همراه از ۳۴۸ میلیارد دلار به ۱.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.(Research And Markets)

کدام شرکت ها از کد های QR استفاده می کنند؟

برنامه پرداخت چینی، Alipay، جدا از برنامه های شبکه اجتماعی، پر کاربردترین برنامه پرداختی جهان می باشد که ۱۵ میلیون از تراکنش ها این برنامه، از طریق کد های QR بوده است.(Mobile Transaction 2019)

در سال ۲۰۱۹ برنامه چند منظوره چینی، WeChat از نظر پرداخت تلفن هوشمند مقام چهارم را کسب کرده است.(Mobile transaction 2019)

در هند، ۹ میلیون بازرگان از Paytm، کیف پول دیجیتالی که از کد کیو آر QR برای پرداخت پشتیبانی می کند، استفاده می کنند.

برخی از بزرگترین پرداخت های QR در هلند از کیف پول دیجیتالی IDEAL ، در بلژیک از Bancontact و در برزیل از Cielo استفاده می شود.

بزرگترین شرکت هایی که از روش پرداخت کد QR در آمریکا شمالی پشتیبانی می کنند، Apple pay، Google pay، paypal  و Amazon pay هستند. (Global web index 2019)

MasterCard به عنوان بخشی از مشارکت خود با فیس بوک در آفریقا، اولین فعالیت خود را انجام داده است تا به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا یک سیستم انرژی خورشیدی بخرند و مصرف کنندگان موظف هستند روزانه با اسکن کردن کد QR محصول، مبلغی را به MasterCard  پرداخت کنند. (MasterCard)

لاین پی (LINE Pay) بزرگترین برنامه پرداخت دیجیتالی در ژاپن می باشد که در سال ۲۰۱۹ با Wechat قرارداد همکاری بسته اند.(FinExtra)

آمار پذیرش کد های کیو آر در صنعت های مخلتف

در چین، از کد های کیو آر برای هر منظور و نیازی مانند، صدقه دادن به فقرا، هدیه دادن و انتقاد کردن استفاده می شوند.

 موارد استفاده از کد های کیو آر در صنعت های مختلف :

  •  بهداشت و درمان
  •  بازاریابی
  •  تبلیغات
  •  پرداخت بدون تماس
  • مدیریت محصولات
  • فروشگاه ها
  • مسافرت
  • ورزش

بیشترین میزان استفاده از کد کیو آر مربوط به اطلاعات محصول با بیش از ۵۱.۵ درصد می باشد و به دنبال آن اطلاعات مربوط به رویداد ۱۹.۸ درصد، تبلیغات ۱۲.۵ درصد و دانلود برنامه ۸.۲ درصد می باشد. منبع اصلی کشف نام تجاری برای افرادی که از کد QR استفاده می کنند موتور های جستجو ۴۵ درصد، تبلیغات تلویزیونی ۴۳ درصد و اصطلاحات جستجو شده ۴۰ درصد می باشد. به طور مثال دانشکده علوم و هنر PB Siddhartha، در ایالت آندرا پرادش در هند، در حال قرار دادن کد های QR روی درختان در محوطه دانشگاه هستند تا دانشجویان با اسکن کردن کد های QR نام گیاه و ارزش دارویی آن درخت را یاد بگیرند.

مرتبط بخوانید : پرداخت های کیو آر کد (QR-Code) چیست و چه کاربردی دارد؟

رشد کاربران کد های کیو آر QR

در سال ۲۰۱۴، ۴۸.۸ درصد از کاربران از کد کیو آر استفاده می کردند. که در سال ۲۰۱۹ این آمار با رشد ۱۳ درصدی به ۶۱.۸ درصد رسیده است و قطعا در سال ۲۰۲۲ این آمار به بیش از ۸۰ درصد خواهد رسید.

تقریبا ۹۰ درصد از جمعیت جهان به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند همین دلیل باعث شده است که کاربران کد کیو آر نیز رشد چشمگیری داشته باشند.

 (تحقیقات Juniper)

در آفریقا جنوبی، تقریبا بیش از ۸۰ درصد کاربران، پرداخت های خود را از تلفن هوشمند خود انجام می دهند که باعث می شود کاربران زیادی از کد QR استفاده کنند. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و توییتر از قبل دارای کد منحصر به فرد کیو آر QR هستند. بر آورد شده است تا در سال ۲۰۲۲ تمام شبکه های اجتماعی از کد منحصر به فرد کیو آر QR استفاده کنند.

با آغاز شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، بیشتر رستوران ها منوی کد کیو آر درست کرده اند و دیگر از منو های کاغذی استفاده نمی کنند. ایالات متحده به تنهایی دارای ۱ میلیون رستوران می باشد که ۵۲% درصد از رستوران ها، قبل از شیوع ویروس کرونا از فناوری QR در منو های خود استفاده می کردند.(Beaconstac 2020)

موفقیت برند ها با استفاده از کد کیو آر QR

کد های کیو آر به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد به هویت موجود برند ها اضافه می شود. چندین برند با استفاده از کد های QR طعم موفقیت را چشیده اند. کد های QR مدیریت محصول و مدیریت مشتریان را به راحتی برای برند های مطرح جهان آسان کرده است. همچنین کد های کیو آر به برند های سراسر جهان در ارتقا تجارت خود در بازار کمک کرده است. بیش از ۵۰۰ برند، کد های QR را به مجموعه بازاریابی خود مانند  برند های nike و puma اضافه کرده اند. (Beaconstac 2019)

وب سایت های خرید آنلاین مانند Groupon، محبوبیت خود را از طریق کد های QR کسب کرده اند.(Global web index)

PayPay یک سیستم پرداختی مبتنی بر کد های QR است که توسط شرکت Noida با پشتیبانی Soft bank ژاپن راه اندازی شد و در طی ۱۰ ماه توانست بیش از ۱۵ میلیون کاربر ثبت کند.(Indian Express 2019)

کمپانی فروشنده نرم افزار Vincle با به کار گیری فناوری کد QR در مدیریت کارکنان و مشتریان تنها بعد از ۱۲ ماه از راه اندازی، توانست بیش از ۸ میلیون کاربر به دست آورد.

پیشرفت در فناوری کد QR

درست زمانی که کاربران کد کیو آر افزایش یافت، بسیاری معتقد بودند که این فناوری هرگز پیشرفت نمی کند و هیچگاه شرکت های مطرح از این فناوری استفاده نخواهند کرد اما با گذشت چند سال، آمار منتشر شده خلاف این موضوع را ثابت می کند. Google Chrome در حال توسعه ویژگی به اشتراک گذاشتن صفحات وب از طریق کد های QR می باشد که می تواند کاربران زیادی را به خود جذب کند.

مرتبط بخوانید : ۸ روش برتر پرداخت دیجیتال در ۲۰۲۰

شبکه اجتماعی Whats app ویژگی جدیدی به برنامه خود اضافه می کند تا افراد از طریق اسکن کردن کد های کیو آر QR مخاطبان جدید را به لیست خود اضافه کنند.

شرکت اپل قابلیت اسکن کد کیو آر در مناطق کم نور را به سیستم عامل IOS 13 اضافه کرده است. (Apple 2019)

پیش بینی شده است تا در سال ۲۰۲۰، سهم پرداخت بدون تماس کد کیو آر و فناوری تشخیص تصویر، در بازار چین به ۱۷.۱ درصد برسد.(Statista)

شرکت ۴ORT اولین کد QR پویا " بدون تقلب" جهان را راه انداری کرده است که به کمک این الگوریتم جدید، اطلاعات محنصر به فرد افراد در کد کیو آر ثبت می شوند و کلاهبرداران نمی توانند اطلاعات درون کد را دستکاری کنند.(۴ORT 2019)

آمار استفاده از کد کیو آر QR برای مدیریت و بسته بندی محصول

بسته بندی چیزی فراتر از قرار دادن محصول در یک جعبه است. وجود کد های کیو آر QR روی بسته بندی محصول، به مشتریان کمک می کند تا به آن برند اعتماد کنند. همچنین مشتریان می توانند با اسکن کردن کد QR، در مورد محصول و برند در کوتاه ترین زمان اطلاعاتی کسب کنند.

در چین ۶۵ درصد از مصرف کنندگان معتقد هستند که وجود کد کیو آر QR  روی بسته بندی محصول باعث ایجاد اعتماد می شود.

در برزیل ۷۵ درصد از فروشگاه ها روزانه کد های QR را اسکن می کنند.(packaging insights)

چین، کره و ژاپن شاهد افزایش ۸۳ درصدی استفاده از کد های کیو آر در بسته بندی محصولات بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بوده اند.  (Global new product database)

آمار استفاده از کد کیو آر QR  در سازمان های دولتی

بزرگترین بانک انگلیس Barclays برای پذیرش پرداخت های کد کیو آر AliPay با این شرکت چینی، قرارداد همکاری بسته اند.(Mobile Transcation 2019)

در ژاپن، انتظار می رود که بانک ها و موسسات مالی از آوریل ۲۰۲۰ پرداخت های خود را از طریق کد های QR انجام بدهند.(Asian review)

PayMaya اولین کیف پول الکترونیکی می باشد که به طور رسمی  تنها از روش پرداخت از طریق کد های QR پشتیبانی می کند.(PayMaya Philippines)

پیش بینی شده است که تا در سال ۲۰۲۲، کاربران کد های کیو آر به ۵.۳ میلیارد برسد و همچنین ۱ میلیارد تلفن هوشمند به کد کیو آر QR دسترسی داشته باشند.

۹۱ درصد از کاربران IOS با داشتن سیستم عامل IOS 12 به بالا، به کد کیو آر QR  دسترسی دارند.(App store)

در سال های اخیر کاربران کد های کیو آر افزایش چشمگیری داشته است و بدون شک کد QR در سال های آینده به بخشهای مختلف دیگری از جامعه اضافه می شود. آگاهی کاربران کد کیو آر در کشور های آسیا شرقی در بالاترین سطح خود قرار دارد. مناطقی مانند اروپا و آمریکا به سرعت در حال پیشرفت این روند هستند.

چند درصد از کاربران از کد QR برای پرداخت استفاده می کنند؟

استفاده از کد QR اکنون بیش از هر زمان دیگری برای اهداف بازاریابی، تبلیغات و پرداخت بسیار مفید می باشد. بنابراین حدود ۶۵% از مردم به طور روزانه از کد QR برای پرداخت کردن، استفاده می کنند. کد های کیو آر رایگان، قابل ویرایش و ایمن هستند به همین دلیل به راحتی می توانید با استفاده از دوربین تلفن همراه خود، کد کیو آر را اسکن کرده و در کمترین زمان پرداخت خود را انجام بدهید.

آیا کد QR منسوخ شده است ؟

خیر، کد های کیو آر یکی از پیشرفته ترین دستاورد های بشریت می باشد که در دوران شیوع ویروس کرونا، پرداخت کردن از راه دور را بسیار آسان کرده است.

آیا کد های کیو آر QR تاریخ انقضا دارند؟

خیر کد کیو آر منقضی نمی شود. اما تا زمانی که محتویات کد کیو آر QR مانند وب سایت به روز باشد، کد QR قابل اسکن می باشد اما اگر محتویات کد QR در دسترس نباشد، آن کد QR قابل اسکن کردن نمی باشد.

آیا کد های QR دائمی هستند؟

بله، کد های کیو آر در حالی که رایگان هستند ماندگاری بسیار بالایی دارند. همان طور که گفته شد تا زمانی که از محتویات داخل کد QR پشتیبانی شود، کد های QR قابل اسکن کردن می باشند.

کد های QR شامل چه اطلاعاتی هستند؟

کد های کیو آر شامل بیش از ۴۰۰۰ کاراکتر است که می تواند انواع اطلاعات مانند، فایل صوتی، تصویری، صفحات وب، موقعیت مکانی، شماره تماس را در خود ذخیره کند.

به طور کلی کد های کیو آر اطلاعات بیشتری نسبت به بارکد های معمولی، در خود ذخیره می کنند.

در مطالب آیدی پی :

لیست خطای شاپرک ؛ علت خطای کد ۹۹ شاپرک و دیگر خطاها ؟!
مطلب بعدی:

لیست کد خطاهای شاپرک؛ خطای کد ۹۹ چیست؟!

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.