۴ روند تکنولوژی که در سال ۲۰۲۱ به طور گسترده‌ای بانکداری را متحول می کنند!

۴ روند تکنولوژی که در سال ۲۰۲۱ به طور گسترده‌ای بانکداری را متحول می کنند!

در سال های اخیر قدامات زیادی در زمینه‌ی دیجیتال سازی روش های بانکداری صورت گرفته است. در این مطلب می خواهیم تغییرات پیش روی این صنعت را بررسی کنیم.

صنعت بانکداری در حال ورود به مرحله‌ی حساسی می باشد. تکنولوژی ای که پیش از این استفاده می شد، سرانجام با بانکداری اینترنتی و هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد و سیستم بانکی و موسسات اعتباری چاره‌ای جز ادغام شدن با تکنولوژی نخواهند داشت. اما این تغییرات بدون حذف روش های سنتی امکان پذیر نخواهند بود.

کم کم تکنولوژی دارد از دفتر کارها به دست مردم انتقال پیدا می کند که این موضوع تاثیرات عمیقی را به دنبال خواهد داشت. اگرچه این وضعیت قرنطینه سبب افزایش میزان فعالیت های بانکی به صورت دیجیتالی و اینترنتی شده است، اما با این حال این تازه اول راه ورود تکنولوژی به این صنعت است.

در ادامه می خواهیم ۴ روند تکنولوژی را که در سال ۲۰۲۱ سبب تحول بانکداری می شوند را بررسی کنیم.

 

روند تکنولوژی اول: پیشرفت سریع بانکداری اینترنتی و هوش مصنوعی

موضوعات برتر تکنولوژی که مدیران شعبات بانک ها باید در اولویت قرار دهند کدامند؟

واضح است که بانکداری اینترنتی، هوش مصنوعی و همچنین بلاک چین تمرکز های اصلی دیجیتال سازی می باشند. قابل پیش بینی ست که در آینده، بانکداری در یک فضای مجازی و چند شبکه‌ای صورت خواهد گرفت. بسیاری از موسسات مالی و اعتباری در حال انتقال اطلاعات خود از مراکز داده‌ی فیزیکی به یک شبکه‌ی خصوصی و چند شبکه‌ی عمومی می باشند. (شبکه های خصوصی تنها درون موسسه به کار گرفته می شوند.)

تا اینجا می توان تخمین زد که تنها ۲۰٪ از انتقال ها انجام شده اند. باقی انتقالات به صورت تدریجی و با در نظر گرفتن ارزش ها و معیارهای تجاری صورت خواهند گرفت.

نرخ و سرعت انتقال اطلاعات به این شبکه ها در حال افزایش است اما مسئله‌ی اصلی مربوط به قوانین امنیتی و حریم خصوصی است.

اولین مانع معتبر ساختن این شبکه ها و ایجاد زمینه های تجاری است. انتقال این اطلاعات تنها یک کپی و پیست ساده نیست. این امر مستلزم تغییر روند و رویه‌ی کاری است. این انتقال ها یک تحول تدریجی و طولانی مدت هستند چرا که یک شعبه‌ی بانکی بزرگ، متوسط یا کوچک دارای میلیون ها خط کد متفاوت می باشند که باید به شبکه منتقل شوند.

کلید موفقیت: هرچه موسسات مالی بیشتر در این فرایند تحول سرمایه گذاری کنند، بازده آن ها از انتقال داده هایشان به شبکه ها بیشتر خواهد بود.

تکنولوژي و عوامل دیجیتالی نقش مهمی را در شعبات بانکی بازی می کنند. به عنوان مثال ربات های مجهز به هوش مصنوعی دنیای چند شبکه‌ای از اطلاعات را پردازش خواهند کرد. همچنین به طور چشم گیری راندمان کاری نمایندگاه مراکز تماس را افزایش خواهند داد زیرا ربات ها قادر به انجام ۸۰ تا ۹۰ درصد مکالمات نیز می باشند.

ازدیگر عوامل تاثیر گذار هوش مصنوعی مدیریت ریسک می باشد؛ به ویژه در مواردی نظیر کلاهبرداری و پول شویی.

 

۴ روند تکنولوژی که در سال ۲۰۲۱ به طور گسترده‌ای بانکداری را متحول می کنند!

 

روند تکنولوژی دوم: تحول تکنولوژي امروز بانک ها

اهمیت "تغییر روند کار" در شعبات بانکی چیست؟

تکنولوژی امروزی بانک ها (که بیشترشان چندین دهه از عمرشان گذشته) را به صورت یک هرم تصور کنید. ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل هزینه های بانکی برای کارهای دفتری ست. تنها حدود ۲۰ درصد آن برای مشتری مداری و شبکه های چندگانه هزینه می شود.

روش های بانکداری پیش رو این هرم را از بین می برند. بانکداری اینترنتی و هوش مصنوعی به همراه یکدیگر ابداع مجدد و چشم گیری را در امور بانکی فراهم خواهند کرد؛ به صورتی که امور بیشتر و بیشتر برای مشتریان و مراجعه کنندگان آسان شوند.

آیا کسی در این تحول عظیم پیشرفت چشمگیری داشته است؟

بانک های بزرگ اکثر کشور ها سرمایه گذاری بیشتری در سیستم اتوماسیون قدیمی انجام داده اند. بنابراین برای این نوع بانک ها تحول و انتقال بسیار دشوارتر است. اما بخش زیادی از آن ها در این مسیر پیشرفت قرار گرفته اند.

موسسات اعتباری کوچکتر قادر به پیشرفت سریعتر در این زمینه می باشند اما  از طرفی سرمایه‌ی کمتری برای سرمایه گذاری دارند.

یک حقیقتی که کار را برای موسسات مالی بزرگ و کوچک ساده تر می کند این است که پیچیدگی درخواست ها و انتظارات مشتری ها یکسان است. خواه مشتری یک بانک مرکزی بزرگ باشند یا یک موسسه‌ی اعتباری کوچک.

 

روند سوم تکنولوژي: بلاک چین

تاثیر تکنولوژی بلاک چین در بانکداری سالیان آینده چگونه خواهد بود؟

بلاک چین فناوری‌ای است که تاثیر تحول آفرینی خواهد داشت. اما درکوتاه مدت این تاثیرات آنقدر مشهود نخواهند بود. تغییر و تحول اصلی در واقع طی چند سال آینده با توزیع مالی و توزیع بلاکچین اتفاق میوفتد. این روند ممکن است ۳ تا ۵ سال طول کشد.

بلاک چین نمونه‌ای از یک روند تکنولوژی تدریجی است. بسیار دشوار است که روند تغییرات را در سال های اولیه مشاهده کرد اما در سالیان بعدی این تغییرات مثبت بسیار فاحش خواهند شد.

مرتبط بخوانید: تکنولوژی بلاک چین چیست؟ توضیحات گام به گام برای مبتدیان.

 

روند چهارم تکنولوژی: دیجیتال سازی شدید و تغییر نرخ رشد تکنولوژی از نمودار خطی به نمایی

اهمیت حرکت بانکداری از روند تکنولوژی خطی به نمایی چیست؟

تا کنون هدف بسیاری از موسسات مالی این بوده است که ببینند چه مقدار از فرایندهای دستی آنها می تواند خودکار و دیجیتالی شود. دنیای فردا این رویکرد را در مشت خود دارد.

ابتدا از این فرض شروع می کنیم که تقریبا همه چیز می تواند دیجیتالی شود. بنابراین این پرسش به وجود می آید: "چه موارد استثنایی وجود دارند که نیازمند مداخله‌ی انسان ها باشند؟ " به عبارتی دیگر، موسسات مالی فرایندهایی را طراحی می کنند که نیاز به انجام عملیات دستی توسط انسان ها نداشته باشند که به این حرکت "دیجیتال سازی شدید " گفته می شود.

اتفاقات شگفت انگیزی با هوش مصنوعی، بلاکچین و موارد دیگر میسر خواهند شد و این برای صنعت بانکی بسیار فوق العاده و چالش برانگیز است.

همانگونه ک در چند سال اخیر شاهد بودیم؛ در دهه‌ی پیش رو، بسیار بیشتر از دهه های گذشته، بسیاری ارزش ها ایجاد شده و از بین خواهند رفت.

شرکت هایی مانند آیدی پی و دیگر شرکت های مرتبط با بانکداری مجازی از همان ابتدا مبنای کار را با بانکداری دیجیتال و رشد نمایی تکنولوژی شروع کرده اند. موسسات مالی سنتی و شعبات بانکی تا حد زیادی هم چنان پایبند به روش ها و روندهای پیشین هستند و کم کم دارند در مسیر دیجیتال سازی قدم می گذارند. اما چیزی که مبرهن است این است که قرار گرفتن در این مسیر در کنار سختی هایش، بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.

در مطالب آیدی پی :

لیست خطای شاپرک ؛ علت خطای کد ۹۹ شاپرک و دیگر خطاها ؟!
مطلب قبلی:

لیست کد خطاهای شاپرک؛ خطای کد ۹۹ چیست؟!

زمان مطالعه: ۶ دقیقه
 همه چیز درباره‌ی NFT!
مطلب بعدی:

همه چیز درباره‌ی NFT!

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.