همه چیز درباره‌ی NFT!

همه چیز درباره‌ی NFT!

اگر نمی دانید NFT چیست، چه کاربردی دارد یا چگونه می توان از آن استفاده کرد می توانید پاسخ سوالات خود را در این مطلب آیدی پی پیدا کنید.

به احتمال زیاد تاکنون با نام NFT مواجه شده اید. اگر نمی دانید NFT چیست، دقیقا چه کاربردی دارد یا چگونه می توان از آن استفاده کرد، ما این مطلب را در سایت آیدی پی برای آشنایی بیشتر شما با این توکن غیر قابل معاوضه تهیه کرده ایم. این مقاله به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات مورد نیازتان را کسب نمایید.

 

NFT چیست؟

NFT یک ارز دیجیتال قابل جمع آوری است که نوع خاصی از توکن های رمزنگاری است و ارزشش را به عنوان شکلی از رمز پایه حفظ می کند. NFT تقریبا مانند هنر است که به عنوان یک سرمایه گذاری ارزشمند تلقی می شود. اما چگونه؟

ابتدا بیایید این اصطلاح را تجزیه کنیم. NFT مخفف توکن غیر قابل معاوضه (non-fungible token) است. NFT یک توکن دیجیتالی است که مانند بیت کوین و اتریوم نوعی ارز رمزگذاری شده می باشد. اما بر خلاف سکه های استاندارد در بلاک چین بیت کوین، یک NFT منحصر به فرد است و نمی توان هر NFT را با NFT دیگری مبادله کرد. مثلا شما می توانید یه بیت کوین را با بیت کوینی دیگر مبادله کنید و در اصل تغییری در ارزش سرمایه گذاری شما ایجاد نمی شود اما در مورد NFT این موضوع صدق نمی کند. از این رو به آن ها غیر قابل معاوضه می گویند.

 

پیش از ادامه‌ی بحث بیایید نگاهی به معنی توکن داشته باشیم:

توکن چیست؟
توکن، نماینده یک دارایی تایید شده و دارای ارزش مانند ارز، آثار هنری، آیتم‌های بازی‌های کامپیوتری و غیره است. توکن در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، به ارزی گفته می‌شود که معمولا بر پایه یک بلاک چین دیگر ساخته شده است.
توکن‌ها برخلاف کوین‌ها دارای یک بلاک چین اختصاصی نیستند و برای این‌که کارایی یک کوین را حفظ کنند، معمولا از بستر بلاک چین یکی از کوین‌ها استفاده می‌کنند. از مهمترین توکن ها می توان به توکن‌ های به‌وجود آمده روی بستر بلاک چین اتریوم اشاره کرد.

 

مرتبط بخوانید: تکنولوژی بلاک چین چیست؟

 

چه چیزی NFT را از دیگر سکه های رمزنگاری موجود در بازار خاص تر می کند؟

این فایل اطلاعات اضافه‌ای را ذخیره می کند که که ارزش آن را از ارز خالص بالاتر می برد و به هر حوزه‌ ای می تواند وارد شود. انواع NFT بسیار متنوع است. مثلا می تواند به شکل یک قطعه‌ی هنری یا یک فایل موسیقی باشد. در مجموع یک NFT می تواند هر چیز منحصر به فردی باشد که قابلیت ذخیره شدن به صورت دیجیتال را داشته باشد و برآورد شود که از ارزش بالایی برخوردار است.

در اصل NFTها مانند هر کالای فیزیکی قابل جمع آوری دیگری هستند اما مثلا به جای دریافت یک نقاشی رنگ روغن برای آویزان کرد روی دیوارتان، یک فایل JPG را بر روی کامپیوتر خود دریافت می کنید.

 

NFT چگونه کار می کند؟

NFTها بخشی از بلاک چین اتریوم هستند. آن ها توکن های جداگانه ای هستند که اطلاعات اضافی ای در آن ها ذخیره شده است. بخش مهم ماجرا همین اطلاعات اضافی هستند که به NFTها امکان این را می دهند که به صورت هنر، موسیقی، فیلم و غیره با فرمت های MP3، JPG، ویدیو، GIF و موارد دیگر در بیایند.

از آنجا که ارزش آنها زیاد است، می توان آنها را دقیقاً مانند انواع دیگر هنرها خریداری نمود یا فروخت و به مانند دیگر هنرهای فیزیکی، ارزش آن تا حد زیادی توسط بازار و تقاضا تعیین می شود.

این بدان معنا نیست که تنها یک نسخه دیجیتالی از هر NFT در بازار موجود است. همانطور که از روی یک نسخه‌ی اصلی یک نقاشی کپی هایی چاپ می شوند و خرید و فروش می شوند، نسخه های کپی NFT نیز قسمت های معتبری از بلاک چین هستند اما همان ارزش اصلی را نخواهند داشت.

فکر نکنید که با یک کلیک راست و ذخیره ی تصویر NFT سیستم هک می شود! این کار به کسی سودی نمی رساند چرا که فایل بارگیری شده اطلاعاتی را که باعث می شود آن NFT بخشی از بلاک چین اتریوم باشد را ندارد.

مثلا تابلوی مونالیزا را در نظر بگیرید. نسخه های کپی بسیار زیادی از این اثر در سرتاسر جهان وجود دارد و هرکسی می تواند آن را در خانه‌اش داشته باشد اما تنها یک اثر اوریجینال وجود دارد که ارزشش بسیار بیشتر از تمام نسخه های کپی شده می باشد.

 

مرتبط بخوانید: اتریوم چیست؟

 

از کجا می توان توکن های NFT را خریداری نمود؟

NFTها را می توان در پلتفرم های مختلف خریداری کرد. این که شما کدام پلتفرم را انتخاب کنید به آنچه که می خواهید خریداری کنید بستگی دارد. همچنین شما به یک کیف پول مخصوص پلتفرمی که در آن خریداری می کنید نیاز دارید و باید آن کیف پول را با ارز رمزنگاری شده پر کنید.

به دلیل تقاضای زیاد بسیاری از انواع NFTها، آنها اغلب به صورت دسته ای منتشر می شوند. (مانند فروش بلیط های کنسرت که هر دسته بلیط در زمانی مشخص منتشر می شود.) این امر سبب می شود که هنگام انتشار هر دسته از NFTها خریداران هجوم آورند. بنابراین باید قبل از موعد ثبت نام کنید و کیف پولتان را از قبل پر کرده باشید.

NFTها همچنین به عنوان خریدهای درون برنامه ای در بسیاری از بازی ها وجود دارند. NFTها در بازی ها به صورت دارایی های قابل بازی مانند شمشیر، اسکین یا آواتارهای بی نظیر هستند. این دارایی ها توسط بازیکنان قابل خرید و فروش هستند.

 

چه کسانی از NFT استفاده می کنند؟

امروزه NFTها بسیار پر طرفدار هستند. سازندگان NFT هر روز یک کاربر جدید مانند هنرمندان، گیمرها، موزیسین ها و برند های مختلف را به بازار NFT می آورند.

هنرمندان با قدم گذاشتن در فضای NFT می توانند یک فضای جدیدی برای به اشتراک گذاری هنر خود داشته باشند. شما می توانید هر گونه هنری را در NFT به اشتراک بگذارید یا خریداری کنید، از GIFهای سریع ساخت گرفته (یک گیف ساده از یک گربه‌ی رنگین کمانی (تصویر پایین) با قیمت ۶۹۰هزار دلار فروخته شد) تا کارها و آثار فوق العاده.

 

 همه چیز درباره‌ی NFT!

راجع به بازی ها و خرید و فروش NFTها به عنوان دارایی در بازی ها نیز صحبت کردیم، موضوعی که تا حدی مفهوم خرید دارایی در بازی را متزلزل کرده است.

تاکنون دارایی های دیجیتالی خریداری شده در داخل بازی هنوز متعلق به شرکت بازی سازی بوده است. بدین معنی که گیمرها فقط آنها را به طور موقت خریداری می کردند تا هنگام انجام بازی از آنها استفاده کنند.

اما NFT به این معنی است که مالکیت دارایی ها به خریدار واقعی منتقل می شود. بدین گونه که آنها می توانند در سراسر سیستم بازی توسط گیمرها و بدون واسطه‌ ی شرکت بازی سازی، خرید و فروش شوند.

شرکت های بازی سازی شروع به شاخت بازی هایی کرده اند که کاملا مبتنی بر NFT هستند. این موضوع نشان می دهد که NFT چگونه صنعت خرید درون بازی را دگرگون کرده است.

NBA کارت هایی حاوی تصاویری از صحنه های به یادماندی بازی های بسکتبال را به صورت NFT به فروش می رساند. NBA در حال برنامه ریزی هایی به منظور گسترش این جریان درآمد است و طرح هایی مبنی بر فروش لوازم جانبی مجازی، پوشاک مجازی و وسایل مجازی دیگری مرتبط با حوزه‌اش را، که می توانند در شبکه های مجازی مورد استفاده قرار گیرند، ارائه داده است.

حتی توییت ها هم می توانند دارای ارزشی مبتنی بر NFT باشند.

موزیسین ها نیز در حال فروش نسخه‌ی اوریجینال کارهایشان، موزیک ویدیو یا کلیپ های کوتاه و حق کپی رایت با عنوان NFT هستند.

اخیرا خانه‌ای دیجیتالی به ارزش ۵۰۰هزار دلار به عنوان NFT به فروش رسیده است. این خانه‌ی دیجیتالی در مریخ است و توسط یک هنرمند کانادایی و با کمک برنامه بازی های ویدیویی ساخته شده است. صاحب این خانه‌ی دیجیتالی می تواند به صورت مجازی تجربه‌ی داشتن یک خانه در مریخ را کسب کند و در عمارت دور بزند و از وسایل و ویژگی هایش استفاده کند.

 

چرا NFTها جنجال برانگیز هستند؟

در بازار NFT می توان پول زیادی بدست آورد. اما ممکن است شما هم شنیده باشید که در مورد NFT ها بحث هایی وجود دارد، به ویژه در مورد تأثیر آنها بر آب و هوا.

انرژی بسیار زیادی برای تولید NFTها استفاده می شود. در حدی که بسیاری از حامیان محیط زیست نگران تاثیر آن بر محیط زیست می باشند.

به نقل از سایتی که به منظور محاسبه‌ی رد پای کربن ناشی از تولید NFT به وحود آمده است، تولید یک قطعه NFT ۱۹۲ کیلووات ساعت انرژی مصرف کرده است. این حجم از انرژی برابر با حجم انرژی مصرفی کل کشورهای اتحادیه‌ی اروپا در دو هفته است. حتما تصور می کنید با این میزان انرژی مصرف شده باید یک قطعه ی عظیم ساخته شده باشد. اما این قطعه تنها یک GIF ساده بود.

بله، هنرمندان می توانند آثارشان را با روشی خلق کنند که رد پای کربن کمتری داشته باشد. اما مشکل عمیق تر از این حرف ها است. این مشکل بنیادین است و به دلیل نحوه‌ی ساخت سیستم های رمزنگاری است.

اتریوم، بیت کوین یا باقی ارزهای رمز گذاری شده بر اساس سیستمی ساخته می شوند که هدفش امن نگه داشتن اطلاعات و تاریخچه‌ی مالی کاربران است و این سیستم انرژی بسیار زیادی مصرف می کند. در حقیقت اتریوم به تنهایی به اندازه‌ی کل کشور لیبیا انرژی مصرف می کند.

بسیاری از کاربران NFT نگران تاثیر آن بر آب و هوا و محیط زیست شده اند و از این بازار عقب کشیده اند. اما این موصوع تا ابد جنجال برانگیز نخواهد بود. چرا که بسیاری از کمپانی های حامی محیط زیست در حال بهبود شرایط می باشند.

 

آیا هر کسی می تواند یک NFT بسازد؟

اکنون که تا اینجای مطلب را دنبال کرده اید ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا هرکسی می تواند در این بازار سهیم شود؟

از نظر فنی بله، همه می توانند NFT بفروشند. هر کسی می تواند اثری ایجاد کند، آن را به یک NFT در بلاک چین تبدیل کند (طی فرآیندی به نام minting) و آن را برای فروش در یک بازار انتخابی قرار دهد. حتی می توانید کمیسیونی را به پرونده ضمیمه کنید، که هر بار کسی قطعه را خریداری می کند (فروش مجدد) درصدی از مبلغ به شما پرداخت شود.

مانند پروسه‌ی خرید NFT، شما باید یک کیف پول داشته باشید و کیف پولتان باید پر از ارز رمزنگاری شده باشد. این نیاز به پول در ابتدا جایی است که داستان کمی پیچیده می شود.

هزینه های پنهان می توانند بسیار نجومی باشند. زیرا سایت ها برای هر فروش هزینه انرژی لازم برای انجام معامله را به همراه هزینه خرید و فروش دریافت می کنند. شما همچنین باید هزینه های تبدیل و نوسانات قیمت را بسته به زمان روز در نظر بگیرید. همه اینها بدان معناست که هزینه ها اغلب می توانند بسیار بیشتر از قیمتی که برای فروش NFT دریافت می کنید، باشند.

اما سایت های مختلف هزینه های مختلفی را دریافت می کنند و بعضی به صرفه تر از سایرین می باشند. بنابراین بهتر است قبل از هرچیزی راجع به این موارد تحقیق لازم را به عمل آورید.

 

 همه چیز درباره‌ی NFT!

 

NFTها ممکن است در بازار ارز دیجیتال پابرجا بمانند یا حذف شوند. اما با صرف نظر از این موضوع اگر کسی بتواند از این فرصت استفاده کند قطعا پول کلانی به جیب خواهد زد. NFT معنای جدیدی به هنر دیجیتال می دهد و قیمت های دیده شده در خرید و فروش نشان می دهد که NFT قرار است به بخش مهم و جدانشدنی از آینده‌ی هنر یا هر اثر قابل جمع آوری دیگر تبدیل شود.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.