پیشرفت چشمگیر آفریقا در فین تک : ۵ درسی که بانک های جهانی می توانند از آن بیاموزند.

پیشرفت چشمگیر آفریقا در فین تک : ۵ درسی که بانک های جهانی می توانند از آن بیاموزند.

فین تک آفریقا در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. در این مطلب می خواهیم به بررسی عوامل سازنده‌ این پیشرفت بپردازیم و آموختنی های آن را بیاموزیم.

در چند سال اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری در قاره ی آفریقا در عرصه ی فین تک بوده ایم.

آفریقا، بعد از چین، بعنوان قطب بعدی فین تک و آینده ی این عرصه شناخته می شود. در حال حاضر حدود ۶۰۰ استارت آپ فین تک در آفریقا در حال توسعه اند.

بودجه فین تک در آفریقا تا حدود ۴۹/۳ درصد در سال ۲۰۲۰ (۱۶۰میلیون دلار) افزایش یافت. اندازه معاملات فین تک نیز در سال گذشته رشد کرد و از متوسط ۱/۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱/۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰رسید.

این تحولات مثبت بیانگر شاخصی قوی برای بلوغ و رشد سریع فین تک در منطقه می باشند. در این چند سال آفریقای جنوبی، نیجریه و کنیا قطب های اصلی این قاره ی پهناور بوده اند. اما اخیرا اتیوپی، غنا و رواندا دارند جا پای آن ها می گذارند.

فین تک برای بهبود اقتصاد بسیاری از کشورهای آفریقایی ضروری خواهد بود زیرا این شرایط قرنطینه سبب شده است تا تحول دیجیتال بخش مالی بسیار سریعتر از گذشته باشد. اکثر موسسات، کارمندان و فین تک از این فرصت استفاده کرده اند تا تا انقلابی در پیشنهادات دیجیتالی خود ایجاد کنند تا با نیازهای بازار مطابقت داشته باشند.

 

۵ درسی که بانک های جهانی می توانند از فین تک آفریقا بیاموزند:

 

از روش های پرداخت گرفته تا سیستم های وام همتا به همتا، فین تک آفریقا به عنوان یک پیشگام در عرصه ی فین تک شناخته می شود. در حالی که معمولا به مسائل دیگری در رابطه با این قاره تمرکز می شود، بسیاری روش ها و راه حل هایی بودند که در آفریقا به طور گسترده در درسترس بودند و سایر نقاط جهان به تازگی در حال ارائه ی همان موارد هستند.

به طور مثال کیف پول دیجیتال بیش از یک دهه است که در آفریقا رایج است. مردم بدون استفاده از روش های سنتی به ارسال و دریافت پول می پردازند.

پیشرفت چشمگیر آفریقا در فین تک : ۵ درسی که بانک های جهانی می توانند از آن بیاموزند.

با این که چالش ها و دغدغه ها متفاوتند، اما مطمئنا چندین درس وجود دارد که بانک های جهانی می توانند از عرصه ی فین تک آفریقا بیاموزند. عرصه ای که توانسته است راه حل هایی مناسب برای چالش های بانک های جهانی بیابد. با توجه به اینکه پذیرش و حفظ مشتری در صدر دستور کار همه ی موسسات مالی قرار دارد، خالی از لطف نیست که نگاهی به موفقیت های پویاترین بازار خدمات مالی جهان داشته باشیم.

در ادامه ی این مطلب از وبلاگ آیدی پی می خواهیم ۵ درسی که می توانیم از پیشرفت عرصه ی فین تک آفریقا بیاموزیم را با یکدیگر بررسی کنیم.

 

۱. لازم نیست همیشه همه چیز بی نقص باشد.

هرکسی که در آفریقا کسب و کاری راه انداخته باشد حتما به شما خواهد گفت که این روند بدون چالش نیست. از زیر ساخت ها گرفته تا مقررات، موارد زیادی وجود دارند که می توانند مانع و مشکلاتی در مسیر ایجاد کنند. با این حال نوآوران و خلاقان در چنین شرایطی شکوفا می شوند و تحولات قابل توجهی را در سراسر قاره به وجود می آورند.

در چنین شرایطی که زیرساخت های فیزیکی کمبودهایی دارند، تلفن های همراه به عنوان بستری برای ارائه ی خدمات بنیادین و کلیدی عمل کرده اند. در چنین مواردی که مقررات نامشخصند، مبتکران برای حفاظت از خود و مشتریانشان، خودشان دست به تنظیم مقررات زده اند.

سرمایه گذاری های بسیاری در زیرساخت های آفریقا مورد نیاز است. اما با وجود این چالش های محرز، تجارت همیشه در این قاره رونق داشته است. این رونق و موفقیت از آنجایی می آید که مشاغل موفق در آفریقا این واقعیت های موجود را ارزیابی می کنند و برای تحقق اهداف تجاری خود راه حل های لازم را ابداع می کنند و به حیطه ی عمل می کشانند.

 

۲. تمرکز بر روی راه حل هایی که افراد زیادی را شامل شود.

در حال حاضر موضوع شمول مالی در لیست اولویت های فین تک آفریقا بسیار پر رنگ است. برای افرادی که از خدمات اصلی و کلیدی مالی محروم شده اند، شمول مالی تنها دسترسی به یک حساب بانکی برای سپرده گذاری نیست. بلکه خدمات مشاوره است که سبب رشد تجارت شده است. دسترسی ناکافی به مشاوره و پشتیبانی مدیریتی می تواند مانع اصلی رشد و پیشرفت باشد و هرچه جامعه بزرگتر باشد اثرگذاری این موضوع بیشتر هم می شود.

متاسفانه اکثر افرادی که از نظر مالی محروم هستند، زنان می باشند. برای این زنان شمول مالی به معنی ایجاد و توسعه ی سیستم ها و ساختارهای لازم برای ارتباط آنها با ابزارها و پشتیبانی لازم برای موفقیت در تجارت، از نظر شغلی و شخصی، می باشد.

مطالعات نشان داده اند که با ارائه ی راه حل های مناسب برای این مشکلات، شاهد بهبود هایی در زمینه ی بهداشت، آموزش، استعدادیابی کودکان، کاهش فقر و دیگر تغییرات مثبت در جامعه خواهیم بود.

 

۳. از هر فرصت حداکثر استفاده را ببرید.

بررسی ها نشان داده اند که تلفن همراه در آفریقا به طور گسترده ای نفوذ دارند. با این حال آنچه در بررسی ها و گزارشات کمتر به آن پرداخته می شود، پر رنگ تر بودن برخی از فناوری ها در آفریقا نسبت به سایر نقاط جهان است. دو نمونه از این موارد USSD و اس ام اس است. بنابراین در شرایطی که تلفن هایی با سیستم عامل های قدیمی تر همچنان در این قاره پرطرفدارند، مشاغل باید چنین فناوری هایی را در دستور کار خود قرار دهند؛ فناوی هایی که در سایر نقاط جهان برای تلفن های هوشمند ناشناخته یا قدیمی هستند.

در حالی که تلفن های هوشمند سازنده ی آینده هستند، اما برخلاف چیزی که عموم مردم فکر می کنند تلفن های همراه قدیمی هنوز از رده خارج نشده اند. گزارش شده است که تلفن های قدیمی ۲۳ درصد از فروش کل گوشی ها در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ را تشکیل داده اند و نقش پررنگی در این بازار ایفا کردند.

با توجه به این نکته، نوآوری و ارائه خدمات برای گوشی هایی با سیستم عامل های قدیمی باید در دستور کار قرار گیرد. چرا که فرصت بسیار مناسبی برای بهترین استفاده از این داده های مبنی بر نوع گوشی های مصرفی در آفریقا است. همچنین می تواند مزایای گوشی های هوشمند را برای کاربرانی که هنوز به گوشی های جدیدتر دسترسی ندارند، به ارمغان آورد.

پیشرفت چشمگیر آفریقا در فین تک : ۵ درسی که بانک های جهانی می توانند از آن بیاموزند.

 

۴. تمرکز بر روی مشتریان و نیازهایشان

مهمترین عامل در پیشرفت فین تک آفریقا، تلاش برای درک نیاز های منحصر به فرد مشتریان برای رسیدن به موفقیت بود. نباید فکر کنید که مشتریان خودشان می آیند و اینگونه منتظر پیشرفت بنشینید. بسیاری از بانک های بزرگ در این زمینه ناکارآمد بودند و توانایی نگه داشتن مشتریان کم درآمد را نداشته اند. اما در مقابل، فین تک آفریقا همیشه به دنبال روش هایی بوده است که تا حد ممکن نیازهای مشتریان را در نظر گیرند و بتوانند مشتریان را حفظ کنند.

به عنوان مثال پس از راه اندازی M-Pesa در کنیا در سال ۲۰۰۷، بیش از ۸۵ درصد از مردم این کشور به استفاده از برنامه های پرداخت تلفن همراه روی آوردند. امروزه تقریبا ۴۰۰ میلیون حساب تلفن همراه در سرتاسر صحرای آفریقا ثبت شده است که موجب افزایش پس انداز، مصرف، سرمایه گذاری و بهره وری در منطقه می شوند.

 

۵. از پذیرفتن ریسک های حساب شده نترسید.

یکی از مواردی که مانع گسترش شمول مالی و اعنبار شده است، عدم وجود اعتبار و سابقه بانکی برای بسیاری از افرادی بوده است که تا به حال حساب بانکی نداشته اند. فقدان اسناد و مدارک اعتباری سبب می شود که انجام مراقبت های لازم برای بانک ها و موسسات مالی دشوار شود.

برای حل این مشکل، فین تک های آفریقایی مجبور به استفاده از داده های جایگزین مانند استفاده از داده های تلفن همراه و پرداخت های شهریه مدرسه، به همراه API های رفتاری پیشرفته برای تعیین اعتبار افراد شدند. فارق از اینکه این روش ها از ریسک بیشتری برخوردارند، اما نتایج دقیق تری از روش های ارزیابی و اعتبار سنجی مرسوم به ارمغان آورده اند.

این رویکرد سبب می شود که مشتری های جدیدی در جامعه هدف بازار قرار گیرند و به بانک ها این امکان را می دهد تا امور مختلف را در این فرآیند به طور خودکار انجام دهند. همچنین کارکنان را از پردازش داده های یکنواخت آزاد می کند و باعث می شود بینش و مشاوره ای ارائه دهند که ارزش های واقعی را به زندگی و معیشت مشتریان اضافه کند.

در مطالب آیدی پی :

۱۲ ایده‌‌ی اپلیکیشن فین تک برای استارت آپ ها
مطلب قبلی:

۱۲ ایده‌‌ی اپلیکیشن فین تک برای استارت آپ ها

زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
۴۱ آمار از ارزهای رمزنگاری شده که باید بدانید.
مطلب بعدی:

۴۱ آمار از ارزهای رمزنگاری شده که باید بدانید.

زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.