پنج نکته بازاریابی مهم در دوران همه‌گیری کرونا

پنج نکته‌ای که در این مطلب بیان خواهد شد راهنمایی است برای حفظ و تداوم رشد کسب‌و کار در این روزگار سخت کرونا

همه‌گیری کرونا همه کسب‌و کارها را تحت تاثیر قرارداده است و احتمالا شما نیز در کسب‌و کار خود همچنان پس‌لرزه‌های آن را احساس می‌کنید. آمارها نشان می‌دهد بالغ بر شصت و دو درصد کسب‌و کارهای کوچک و متوسط، در پی همه‌گیری کرونا، با کاهش درآمد روبرو بوده اند. مواجهه با پیامدهای این بحران و کاستن از تاثیرات منفی آن نیازمند ایجاد تغییراتی اساسی در فرآیندهای کسب‌و کار است و یکی از مهمترین مواردی که به بازنگری نیازدارد استراتژی های بازاریابی است. بر این اساس، قصد داریم در این نوشتار به پنج نکته مهم بپردازیم که اعمال هر یک از آنها تاثیر بسیار مثبتی بر عملکرد کسب و کار خواهد داشت.

 

همه‌گیری کرونا، بیش از آنکه سبک زندگی مشتریان را دستخوش تغییر کرده باشد، کسب‌و کارها را دگرگون کرده است. این تغییرات اساسی باعث شده است حتی مفهوم "شرایط عادی" نیز معنای جدید پیدا کند. بقا کسب و کارها در این شرایط جدید نیازمند پیاده سازی روش های نوین بازاریابی است. پنج نکته‌ای که در ادامه بیان خواهد شد راهنمایی است برای حفظ و تداوم رشد کسب‌و کار در این روزگار سخت.

نکته نخست: به مشتریان اطمینان بدهید که در کنارشان هستید!

اصلی ترین حامی هر کسب‌و کار، مشتریان آن هستند. بدون حمایت مشتریان، موفقیت کسب‌و کار دوام چندانی نخواهد داشت. در شرایط فعلی که همه‌گیری کرونا تمامی ابعاد زندگی را با عدم اطمینان مواجه کرده است، مهمترین عامل جلب اطمینان مشتری است. مشتریان باید از اینکه شما در کنارشان خواهید ماند و هنگام نیاز، می‌توانند روی کمک شما حساب کنند، اطمینان داشته باشند.

اما سوال بسیاری مهمی که باید به آن پاسخ داد این است که چگونه باید این احساس اطمینان را به آنها منتقل کرد و نقش استراتژی های بازاریابی در این فرآیند چیست؟ برای توصیف عملکرد خود در شرایط خاص کنونی، و برای اینکه مشتری اطمینان یابد کسب‌و کار شما در این شرایط سخت در کنار آنهاست و در مواقع ضروری در دسترس است، چند راهکار ساده و عملی وجود دارد:

  • ارسال آگهی و اطلاعیه‌ از طریق رایانامه
  • حضور منظم و بدون وقفه در فضای مجازی
  • نمایش اطلاعیه‌های مهم در صفحه اصلی حساب‌های کاربری مشتریان (به عنوان مثال بارگذاری آگهی‌های جدید در داشبورد مشتری)

برای افزایش اثربخشی این پیام ها، باید از لحنی مناسب، آرامش بخش و مثبت استفاده کنید. و نکته ای که نباید فراموش شود آن است که راه را برای ارتباط دوطرفه با مشتری باز بگذارید؛ یعنی حتما اطلاعات تماس شرکت را در پیام قرار دهید تا در صورت لزوم مشتری بتواند با شما در تماس باشد.

مشتریان باید از اینکه خدمات رسانی بدون هیچ وقفه ای ادامه خواهد یافت و محصولات و خدمات شرکت مانند گذشته در دسترس خواهد بود مطمئن باشند. بی شک، اینکه شما از سختی های شرایط فعلی آگاه هستید و دائما در حال تلاش هستید تا از سختی های آن بکاهید و عواطف مشتریان را در این شرایط سخت درک می‌کنید، چیزی نیست که از دید مشتری پنهان بماند. مطمئن باشید همه این تلاش‌ها در آینده جبران خواهد شد.

نکته دوم: خلاق باشید!

هرچند همه‌گیری کرونا ایجاب می کند که از روش ها و استراتژی های جدیدی در بازاریابی استفاده کنید، اما این اصلا به معنای آن نیست که روش های قبلی باید به طور کلی کنار گذاشته و فراموش شوند. در این دوران، آنچه که بیش از پیش به آن نیاز دارید خلاقیت است. روش های قدیمی و روش های جدید باید به طور خلاقانه ای باهم ترکیب شوند.

شرایط خاص همه‌گیری کرونا، اهمیت خلاقیت را دوچندان کرده است؛ هرچه خلاقیت بیشتر باشد، اثربخشی اقدامات بازاریابی بیشتر خواهد بود. روش های خلاقانه بازاریابی که منحصرا برای کسب‌و کار شما طراحی شده باشد، خدمات و محصولات شما را نسبت به  سایر خدمات موجود در بازار متمایز می کند و باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود. افزون بر آن، خلاقیت در ارایه پیام های جذاب باعث جذب مشتریان جدید نیز می شود. جذب مشتری جدید به شما کمک می کند در شرایطی که شرکت ها عمدتا با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند و در حال افول هستند، رشد کنید.

اما چگونه ممکن است در روزگار سخت کنونی، به فکر ارتقا استراتژی های بازاریابی بود؟ برای شروع می توان به طراحی و ارایه بسته های "خودت انجام بده" (Do It Yourself) پرداخت. یعنی می‌توان برخی از محصولات را به صورتی طراحی کرد که بخشی از فرایند مونتاژ یا نصب آن توسط خود مشتری انجام شود. تجربه بسیاری از مدیران و شرکت های موفق گواه آن است که چنین بسته هایی در دوران کرونا برای مشتریان بسیار جذاب خواهند بود. راهکار دیگر میتواند ارایه خدمات آنلاین باشد. خدماتی نظیر دوره های آموزشی، جلسات و کارگاه های غیر حضوری و رونمایی از محصولات به صورت مجازی.

چگونگی اجرای روش های خلاقانه بازاریابی نیز بسیار مهم است. حتی می توان گفت فارغ از اینکه چه روشی را انتخاب کرده اید یا چه استراتژی ای را در پیش گرفته اید، آنچه که باعث شکست یا موفقیت شما میشود، نحوه اجرا و پیاده سازی آن است. استراتژی بازاریابی باید به حدی برای مشتری جذاب و لذت بخش باشد که او را به خرید تشویق کند. در شرایطی که کسب درآمد چندان آسان نیست، تشویق مشتری به خرید بیشتر فقط به کمک یک استراتژی جذاب ممکن خواهد بود. برگزاری جلسات طوفان فکری (brainstorming) باعث افزایش خلاقیت می شود و کمک می کند ایده های جذابی برای طراحی و اجرای استراتژی کشف کنید.

نکته سوم: از شبکه های اجتماعی غافل نشوید!

سلطه شبکه های مجازی بر دنیای کسب‌و کار پیش از همه‌گیری کرونا نیز اثبات شده بود. آمارها نشان می دهد که حدود هشتاد درصد مردم امریکا پیش از سال ۲۰۱۹ میلادی وارد شبکه های مجازی شده اند، با این حال، این آمار در دوران همه‌گیری کرونا با سرعت چشمگیری در حال افزایش است. بنابر این، حضور در شبکه های مجازی لازمه بازاریابی در زمانه همه‌گیری کرونا به شمار می رود. همه‌گیری فرصتی طلایی است برای آنکه کسب‌و کار خود را به صورت آنلاین به مشتریان معرفی کنید. برای این کار باید در شبکه های مجازی حضوری فعال داشته باشید. مثلا می توانید:

  • با کاربران گفتگو کنید و یار در زمان مناسب وارد گفتگوهای آنها شوید
  • در صفحات پرمخاطب تبلیغ کنید
  • فعالیت خود را منظم و قاعده مند پیش ببرید
  • بین مشتریان رقابت ایجاد کنید؛ روش های نظیر ارایه جایزه در ازای به اشتراک گذاری پست ها
  • مشتری را در جریان تغییرات مهم قرار دهید؛ تغییراتی نظیر ارایه کالاهای جدید، تجدید موجودی کالاهای تمام شده و مانند آن
  • پیشنهادهای جذاب را به صورت محدود و مدت دار ارایه کنید

حضور در شبکه های مجازی فرصت بسیار خوبی است تا توجه ها را به سمت کسب‌و کار خود جلب کنید. حضور در شبکه های مجازی نه تنها بسیار ارزان تر از روش های دیگر است بلکه دامنه وسیعی از مخاطبان را نیز پوشش می دهد، به طوری که می توانید پیام خود را به سراسر دنیا ارسال کنید. پس تا دیر نشده برای حضور در آن برنامه ریزی کنید!

نکته چهارم: اهمیت روابط مجازی

هرچند ممکن است آسان به نظر برسد اما رابطه برقرار کردن با دیگران کار آسانی نیست علی الخصوص به صورت مجازی. اما متاسفانه یا خوشبختانه، در دوران همه‌گیری کرونا از انجام این کار ناگزیریم. اولین قدم برای ایجاد رابطه موثر با دیگران آن است که خود را به جای آنها قرار دهیم و سعی کنیم آنها را درک کنیم؛ و به قول معروف، با کفش های آنها راه برویم. مثلا می توان به پاسخ این سوال فکر کنید: من به عنوان یک مشتری چه انتظاری از یک کسب‌و کار دارم؟ تصور کنید اگر به عنوان یک مشتری، پیامی که برای کسب‌و کارتان طراحی کرده اید را دریافت می کردید، چه احساسی داشتید؟ اگر به طور صادقانه به این سوال و سوالات مشابه آن بیاندیشید، مسلما روابط بهتری با مشتریان خود خواهید داشت. اگر حس می کنید لحن پیام های شما متناسب نیست و نیازمند تغییر و اصلاح است، الان بهترین زمان برای این کار است.

تقویت رابطه با متشریان در دوران همه‌گیری کرونا نیازمند لحنی مناسب است؛ لحنی حاکی از همدلی، صداقت، و درک متقابل. رعایت این موارد باعث افزایش کیفیت رابطه با مشتریان می شود و طبیعتا هرچه کیفیت ارتباط با مشتری بهتر باشد، باعث می شود شناخت بهتری از او داشته باشید؛ شناخت بهتر نیز به نوبه خود به شما کمک میکند تا در آینده استراتژی های بهتری طراحی کنید.

نکته پایانی: حضور پر رنگ در فضای مجازی

هرچه تاثیرات همه‌گیری کرونا بر زندگی ما بیشتر آشکار می شود و هرچه بیشتر ذهن ها را به خود مشغول می کند، حضور در فضای مجازی برای کسب‌و کار ها اهمیت بیشتری می یابد. حضور پر رنگ و مناسب در شبکه های اجتماعی باعث تثبیت برند در ذهن مشتری می شود و برای کسب‌وکار اعتبار می آورد. به علاوه، باعث میشود راحت تر در دسترس باشید، و مشتریان به سرعت در جریان پیشنهادها، محصولات، و خدمات جدید شما قرار گیرند.

تحقیقات نشان می دهد، در دوران کرونا، میزان جستجوهای اینترنتی بین پنجاه تا هفتاد درصد افزایش داشته است. در چنین روزهایی که اکثر افراد اوقات فراغت شان را به جای با هم بودن و دور هم جمع شدن، پشت لپ تاپ و یا گوشی به دست می گذرانند، حضور فعال در فضای مجازی فرصتی است که نباید از دست داد. رعایت چند نکته زیر کمک میکند حضور فعال تر و اثربخش تری در فضای مجازی داشته باشید:

  • وب سایت خود را برای گوشی های تلفن همراه متناسب سازی کنید.
  • محتوای ارزشمند تولید کنید.
  • از تاثیر SEO غافل نشوید
  • کلیدواژه ها را به طور منطقی در متن های وب سایت خود بگنجانید
  • از اتاق های آنلاین گفتگو، فروم ها و انجمن ها حتما استفاده کنید
  • تجربه کاربری سایت خود را ارتقا دهید

نکته مهمی که باید مجددا به آن اشاره کرد این است که شرایط کنونی بهترین فرصت برای بهره مندی از فضای مجازی است. به یاد داشته باشید، حتی اگر در حال حاضر نیز وب سایت شما یکی از بهترین وب سایت های موجود است، باز هم باید به فکر بهبود و ارتقا آن باشید. نیاز به ارتقا و بهبود کیفیت خدمات هرگز از بین نمی رود و همیشه بخشی از وب سایت هست که نیاز به بروز رسانی و ارتقا داشته باشد. پس ویترین مجازی خود را تا چنان ارتقا دهید که شایسته شان و شخصیت کسب و کار شماست.

اهمیت بازاریابی در دوران همه‌گیری کرونا

بازاریابی همواره یکی از ارکان کسب و کار بوده و هست. با این حال، شرایط فعلی که در آن به سر می بریم، اهمیت آن را بیش از پیش آشکار ساخته است. در این شرایط، اندیشیدن به اقدامات بازاریابی و تلاش برای ارتقا کیفیت آن امری ضروری است. فرایندهای بازاریابی کسب وکار اگر به درستی طراحی شوند می تواند:

  • شما را به پیشرو بازار تبدیل کند
  • به شناخت بهتر از مشتریان بیانجامد
  • به شکل گیری روابط تجاری بهتر کمک کند
  • به شما کمک کند تا پس از پایان یافتن همه‌گیری نیز پیشتاز باشید

بعضی از مدیران به اشتباه گمان می کنند که دوران همه‌گیری کرونا فرصتی است برای استراحت و تجدید قوا. حال آنکه این شرایط یک فرصت طلایی پدید آورده است تا مشتریان را بهتر بشناسید، شناخت عمیقی از نیازها و سلایق آنها کسب کنید، با کفش های آنها راه بروید و آنها را بهتر درک کنید. همه‌گیری کرونا فرصتی طلایی است برای بهبود تمامی فرایندهای بازاریابی.

منبع : فوربس - ترجمه شده توسط تیم محتوای آیدی پی

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.