کاربردهای بلاک چین

کاربردهای بلاک چین که باید بدانید.

امروز در آیدی پی قصد داریم مقاله ای جامع که گام به گام تکنولوژی بلاک چین را توضیح می دهد برای شما درج کنیم. همراه آیدی پی باشید.

حتما اسم بلاکچین (Block Chain) به گوشتان خورده است. تکنولوژی بلاک چین ممکن است پیچیده به نظر برسد. یکی از کاربرد های بلاکچین استفاده از تکنولوژی آن در بیت کوین است. این مورد البته شناخته ترین موضوع برای مخاطبان ارزهای دیجیتالی است. بلاک چین در واقع یک فناوری جدید است که در تراکنش‌های مالی آنلاین استفاده می‌ شود  اما می‌توان کاربردهای دیگری نیز برای آن پیدا کرد. امروز در آیدی پی قصد داریم مقاله ای جامع که گام به گام تکنولوژی بلاک چین را توضیح می دهد برای شما درج کنیم. همراه آیدی پی باشید.

مرتبط بخوانید: شش ارز دیجیتال به جز بیت کوین که باید بشناسید!

کاربرد های تکنولوژی بلاک چین

از بلاک چین می‌توان در زمینه‌ های صنعتی، پزشکی و زمینه ‌های بسیار دیگری استفاده کرد. به ‌عنوان ‌مثال می‌توان آن را در بخش پزشکی -که سوابق بیماران دست‌کاری می ‌شود- به کار گرفت. این فناوری به پزشکان اجازه می ‌دهد تا پرونده ‌ای از سوابق بیماران را با امنیت بالا ذخیره کرده و آن ‌ها را در صورت لزوم در اختیار دیگر بیمارستان ‌ها و مراکز درمانی قرار دهند. این کار علاوه برافزایش امنیت ذخیره ‌سازی و انتقال داده ‌ها، باعث کاهش خطر ها و هزینه‌ های مدیریت داده ها می‌شود. همکاری پنج بانک در فیلیپین به منظور استفاده از سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین Visa نیز قابل توجه است. همچنین شرکت open port برای توسعه بلاک چین برای استفاده از آن در سیستم توزیع بار به  اتحادیه حمل و نقل (BiTA) ، انجمن توسعه استانداردهای بلاک چین  و آموزش برای صنعت بار پیوست.

گروه بانکداری سانتاندر که بانکی اسپانیایی با شعب متعدد در کشورهای مختلف است، اعلام کرد اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین را به کمک شرکت ریپل عرضه می‌کند. این اپلیکیشن قابلیت اتصال به سیستم اپل پی (Apple Pay) برای پرداخت‌های بین ۱۴ تا ۱۴ هزار دلار را دارد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های بانک سانتادر، اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین، اول در کشورهای اسپانیا، برزیل، انگلیس و لهستان اجرا خواهد شد.

پتانسیل‌های تکنولوژی بلاک چین چیست؟

اگر چه افراد زیادی فکر می‌کنند تنها استفاده بلاک چین، کاربرد آن در بیت کوین است، ریچارد مولدز رئیس شرکت امنیت الکترونیکی سیلز عنوان می کند: «بلاک چین قابلیت اعتماد مردم به اینترنت را بالا می برد؛ به عنوان رابطی برای تراکنش ‌های مالی بین مردم و اشیا مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرد.»

فناوری بلاک چین در سال ۲۰۱۷ با مبلغ ۱ میلیارد دلار، بیشترین سرمایه‌گذاری روی یک فناوری نوظهور را از آن خود کرده است. بلاک چین برای جلو گیری از کلاه ‌برداری در معاملات طراحی شده است. این فناوری یک پایگاه داده ‌ی توزیع ‌ شده است که هر کسی می‌تواند در آن اعتبار معاملات را مورد بررسی قرار دهد.»

این فن آوری مثل یک امضای دیجیتال عمل می‌ کند و یک پلتفرم توزیع‌‌شده است که امکان انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر را با امینت بالا فراهم می نماید. در حقیقت عامل مورد توجه و کلیدی در فن آوری بلاک چین، قدرت بسیار زیاد برای تنظیم اتوماتیک آن است.

بلاک چین یک فناوری متن‌باز است و کسی صاحب آن نیست، این فناوری یک مجری مرکزی برای تأیید تراکنش ‌های انجام شده ندارد و به‌صورت خودکار شبکه را تنظیم می‌کند. این فن آوری می‌تواند یک پایگاه داده، پروتکل یا نرم‌ افزار باشد. زمانی که اطلاعات ذخیره می‌ گردد، دیگر امکان باز نویسی و تغییر آن وجود نخواهد داشت. این طراحی باعث می‌شود تا بلاک چین، یک سابقه تاریخی همیشگی ایجاد کند.» مورد اقبال بودن همچین فن آوری ‌هایی در زمین ه‌های مختلف تجاری، تراکنش مالی و انتقالات اطلاعات- که روی یک شبکه‌ی ناامن انجام می‌شود- کاملاً مشخص است.

این موارد باعث شده تا بانک Hada DBank اعلام کند، اولین بانک دیجیتالی بر مبنای بانکداری اسلامی را در بستر بلاک چین راه اندازه می کند. در حال حاضر پیش فروش هر ۴۰۰۰ سکه آن برابر ۱ اتریوم است و در آینده قابلیت های بیشتری نیز خواهد داشت. در تصویر زیر بلایی که OpenBazaar با استفاده از فناوری بلاک چین بر سر فروشگاه های بزرگ خرده فروشی آنلاین مثل آمازون خواهد آورد را می بینید که چقدر انتقال اطلاعات بیشتر خواهد شد و در اینجا باید گفت که فناوری به شدت بی رحم است.

تکنولوژی بلاک چین

«امیر تاکی» یک هکر و برنامه نویس حرفه ایست که مقیم انگلیس است. او  در سال ۲۰۱۴ توسط مجله معتبر Forbes به عنوان یکی از  ۳۰ نفر موفق زیر ۳۰ سال در دنیا انتخاب شد. او یک پروژه اوپن سورس بنام "OpenBazaar" را استارت زده است که مبتنی بر فناوری بلاک چین است. این پروژه خرده فروشی، دنیا را متحول خواهد کرد.

با این پروژه مردم سراسر دنیا می توانند تمام اقلام مورد نیاز خود را بدون نیاز به واسطه ها و پرداخت حق العمل به آنها بصورت "P2P" با یکدیگر خرید و فروش کنند.  این پروژه سایتهای خرده فروشی آنلاین را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. امیر تاکی برای انتخاب نام پروژه اش از واژه ایرانی «بازار» استفاده کرده است.

همچنین الکس فینبرگ (Alex Feinberg)، مهندس نرم افزار با سابقه کار در شرکت‌های بزرگی چون یاهو، فیسبوک و آمازون است. این فرد به تازگی پیشنهاد کار در گوگل را رد کرده و ترجیح می‌دهد که روی توسعه بلاک چین متمرکز شود زیرا آن را آینده جهان می داند.

باید گفت که فناوری بلاک چین یک هم‌زیستی بین  انسان‌ها ، هوش مصنوعی ( AI ) و رباتیک ایجاد می‌کند که بسیاری از مشاغل جدید را به ارمغان می‌آورد. از همان ابتدا که ارز های دیجیتال به جهان معرفی شدند، مباحثی پیرامون انتقال و دوری از اقتصاد کنترل شده توسط قدرت های مرکزی در جریان بوده است. یکی از اهداف ساتوشی ناکاموتو از ساخت بیت‌کوین مبارزه با قدرت های مرکزی بود که بعنوان عامل اصلی در ایجادبحران اقتصادی سال ۲۰۰۷ شناخته می شدند. این روند خود باعث شد تا تغییراتی در صنایع مختلف به وجود آید و این صنایع با در نظر گرفتن چنین شرایطی به قدرت دست پیدا کنند و همچنین از اهمیت مزایای موجود در فناوری بلاک چین آگاه شوند.

مرتبط بخوانید: ده نکته در خصوص بیت کوین که باید بدانید!

این ویژگی فوق العاده تکنولوژی بلاک چین که در واقع قابلیت تمرکز زدایی است، امکان ایجاد کسب و کارها و عملیات به صورت منطف تر و امن تر می شود. در صورتی که شرکت های مختلف در ارائه خدمات و محصولات خود موفق به استفاده از این تکنولوژی شوند، اعتماد به بلاک چین افزایش پیدا می کند. درخواست ها برای استفاده از این تکنولوژی در حال افزایش است و همگام با آن این تکنولوژی رو به تکامل است. می توان گفت پتانسیل های بلاک چین در واقع بدون مرز است. نظر شما در مورد بلاک چین و تکنولوژی های نوین چیست؟ برای ما بنویسید.

در مطالب آیدی پی :

اهمیت، مزایا و معایب برنامه های USSD
مطلب قبلی:

اهمیت، مزایا و معایب برنامه های USSD

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.