انواع کلاهبرداری

انواع کلاهبرداری های اینترنتی : روش هایی که باید بدانید!

با یادگیری درباره انواع روش های کلاهبرداری اینترنتی و تقلب آنلاین از خودتان محافظت کنید. با مطالعه این مطلب از انواع روش های کلاه برداری آگاه باشید.

با یادگیری درباره انواع روش های کلاهبرداری و تقلب از خودتان محافظت کنید:

  • فیشینگ
  • سرقت اطلاعات هویتی
  • ویروس‌ها و تروجان ها
  • نرم افزارهای جاسوسی و مزاحم
  • اسکیم کردن کارت
  • فریب های شغلی و استخدام
  • فیشینگ در تلفن همراه
  • فیشینگ به وسیله SMS
  • سایر فریب های موبایلی
فیشینگ- کلاهبرداری هایی که اطلاعات حساب شما را درخواست می‌ کنند.

"فیشینگ" یک نوع تقلب اینترنتی است که هدف از آن سرقت اطلاعات با ارزش مانند شماره کارت، حساب کاربری و رمز عبور است. یک وب سایت تقلبی مشابه به یک سازمان قانونی، معمولا یک موسسه مالی مانند یک بانک یا شرکت بیمه ایجاد می‌ شود. یک ایمیل یا پیامک ارسال می ‌شود که گیرنده به وب سایت جعلی دسترسی داشته باشد و وارد جزییات شخصی آن‌ها از جمله کدهای دسترسی امنیتی شود. این صفحه واقعی به نظر می‌رسد اما کاربرانی که اطلاعات خود را وارد می‌ کنند ناخواسته اطلاعات خود را به  کلاهبردار ارسال می‌ کند.

مرتبط بخوانید: بررسی اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی : ۶ روش واقعا کاربردی!

سرقت اطلاعات هویتی

سرقت اطلاعات هویتی می ‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از کارت اعتباری تقلبی گرفته تا همه اطلاعات هویتی شما برای باز کردن حساب‌ها، برداشت وام، و انجام فعالیت‌های غیر قانونی دیگر.

اگر کسی از شما برای اطلاعات شخصی تان سوال کند، مشکوک شوید. اسکمرها از داستان‌ های متقاعد کننده برای توضیح اینکه چرا شما نیاز دارید به آن ‌ها پول یا جزئیات شخصی تان را بدهید، استفاده کنید.

در اینجا ۲ راهکار ساده برای کمک به حفاظت از هویت مالی شما آورده شده‌است:

دقت کنید که صندوق نامه قفل باشد و آن را برای دستکاری بررسی کنید. اگر برای یک دوره طولانی از خانه دور شوید، نامه ها را برای پست محلی تان تنظیم کنید و یا به دوستی بسپارید تا نامه های شما را تحویل بگیرد.

قبل از دور انداختن اطلاعات شخصی و مالی از قبیل اطلاعات حساب ها، صورتحسابها و رسیدها آن ها را پاره و خرد کنید.

ویروس‌ها و تروجان ها

ویروس ‌ها و تروجان ها برنامه‌های مضری هستند که بدون آگاهی شما بر روی کامپیوترتان دانلود شده‌ اند. هدف از این برنامه‌ ها ممکن است به دست آوردن و یا آسیب رساندن به اطلاعات، مانع شدن از عملکرد کامپیوترتان، یا احاطه کردن شما با تبلیغات باشد.

ویروس‌ها با عفونی کردن کامپیوترها و سپس تکرار تکثیر می ‌شوند. تروجان ها به عنوان برنامه ‌های کاربردی واقعی ظاهر می‌ شوند و سپس خود را در کامپیوتر قرار می ‌دهند تا فعالیت‌ ها را کنترل و اطلاعات را جمع ‌آوری کنند.

استفاده از یک دیواره آتش و نرم ‌افزار حفاظت از ویروس می ‌تواند در به حداقل رساندن شانس شما برای ویروسی شدن و دانلود ناخواسته تروجان ها کمک کند.

انواع کلاهبرداری
نرم افزارهای جاسوسی و مزاحم

هنگام کلیک روی آگهی‌های تبلیغاتی - آن‌هایی که در یک پنجره جستجوگر جداگانه قرار می‌ گیرند - این امکان وجود دارد که "جاسوس افزار"  یا "adware" را دانلود کنید. این برنامه‌ها اغلب با برنامه‌های رایگان، برنامه‌ها و یا سرویس‌هایی که ممکن است از اینترنت دانلود کنید، همراه می ‌شوند.

جاسوس افزارها بصورت مخفیانه اطلاعات کاربری شما را جمع ‌آوری می ‌کنند و فعالیت اینترنتی شما را، معمولا برای اهداف تبلیغاتی، کنترل می ‌کنند.

در مورد کلیک بر روی بنرها و تبلیغات اینترنتی یا دانلود برنامه‌های رایگان احتیاط کنید. از نرم‌افزار امنیتی به روز برای ردیابی و حذف جاسوس افزار استفاده کنید.
مرتبط بخوانید: ۶ موردی که صاحبان کسب و کار باید از پرداخت آنلاین بدانند!

اسکیم کردن کارت

اسکیم کارت نسخه ‌برداری غیر قانونی و ثبت نوار مغناطیسی و پین ها بر روی کارت‌ های اعتباری و دبیت کارت ها است. اسکیم کردن می‌ تواند در هر دستگاه خودپرداز بانکی یا از طریق یک دستگاه EFTPOS  (پایانه خدمات فروش) رخ دهد.

کارت گرفته شده و پین وارد شده بر روی یک کارت جعلی کد گذاری شده و برای گرفتن پول و معاملات تقلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اسکیم کردن ATM

کلاهبرداران می‌ توانند پوشش ها و پدهای رمز کاذب را بر روی دستگاه‌های خود پرداز موجود نصب کنند، یا آن‌ ها می‌توانند یک وسیله اسکیم کردن را بر روی ورودی کارت نصب کنند و همچنین از یک دوربین مخفی برای ثبت جزییات ورودی رمز ها استفاده کنند.

اسکیم دستگاه EFTPOS

یک وسیله خارجی در یک دستگاه EFTPOS  کار گذاشته می شود که قادر به کپی کردن و ثبت اطلاعات کارت و رمز پردازش شده از طریق دستگاه است.

یک دستگاه EFTPOS  تقلبی تنها می‌تواند با بازرسی فیزیکی شناسایی شود. با این حال، شما ممکن است شاهد رفتار های مشکوک باشید که باید مراقب باشید:

مثال‌هایی از رفتارهای مشکوک

  • کارت از دید شما گرفته می‌شود تا تراکنش را پردازش کند.
  • کارت شما بیشتر از یک بار کشیده می شود.
  • کارت شما از طریق یک دستگاه دیگر چند بار کشیده می شود.

مرتبط بخوانید: همه نکات امنیتی که برای فعالیت در فضای مجازی باید بدانید!

چگونه دستگاه اسکیم ATM  را تشخیص دهید؟

قبل از این که کارت خود را به هر دستگاه ATM وارد کنید، یک دقیقه وقت بگذارید تا مدرکی دال بر این که دستگاه ATM با یک ابزار اسکیم به خطر افتاده‌است، چک کنید. سه منطقه مورد بازرسی عبارتند از:

پوشش ATM

  • جایی که کارت شما وارد می شود.
  • دکمه های رمز که برای وارد کردن رمز خود استفاده می‌ کنید.

دنبال چه چیزهایی باید بگردید؟

پوشش ATM

  • اجسام خارجی متصل
  • شواهدی از آسیب و یا دستکاری
  • پنل‌هایی که به راحتی در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند
  • سوراخ در پوشش می ‌تواند نشان دهد که یک دوربین وارد شده ‌است.

قسمت وارد کردن کارت

  • هر چیزی که بر قسمت وارد کردن کارت قرار داده شود.
  • شیار ورودی کارت مستقیم و صاف نیست.
  • چسب یا نوار در اطراف ورودی کارت وجود دارد.

صفحه ورود رمز

  • صفحه کلید آزاد است و با بقیه دستگاه‌های خودپرداز مناسب نیست.
  • صفحه کلید یک رنگ متفاوت از بقیه دستگاه‌های خودپرداز دارد.

اگر شما هر کدام از این علائم را روی یک دستگاه خودپرداز می‌بینید فورا آن را گزارش کنید.

انواع کلاهبرداری
فریب های شغلی و استخدام

فریب شغلی و استخدام افرادی را هدف قرار می ‌دهند که به دنبال شغل جدید یا تغییر شغل هستند. آن‌ها اغلب مقدار زیادی درآمد (گاهی حتی آن را تضمین می‌کنند) به خاطر کار کم، قول می ‌دهند.

فیشینگ از طریق تلفن همراه

کلاهبرداران تنها به صورت آنلاین ضربه نمی‌ زنند. فیشینگ جایی که معمولا ایمیل‌های متداول به دنبال نمایندگی یک نهاد شناخته‌شده یا مورد اعتماد هستند و افراد را وادار به فاش کردن حساب یا جزئیات شخصی خود می‌کنند، در حال حاضر به طور فزاینده ‌ای بر روی تلفن همراه اتفاق می ‌افتد.

به خصوص اگر از شما خواسته شد تا هر گونه جزئیات ورود به بانکداری اینترنتی یا کد امنیتی که به موبایل شما ارسال شده‌است را افشا کنید، مراقب باشید.

از کد امنیتی خود مانند گذرواژه یا رمز خود محافظت کنید.

برای حفاظت از امنیت حساب‌های خود، هرگز کد امنیتی خود یا هر گونه کد دسترسی به بانکداری اینترنتی را برای دیگران فاش نکنید.

اگر شما دلایلی برای تردید در مورد اعتبار یک تماس‌گیرنده دارید، نام و شماره ‌تلفن آن‌ها را درخواست کنید تا با آن ها تماس بگیرید و شماره آن ها را با شماره های سازمانی مقایسه کنید.

همچنین مراقب صدای ضبط‌شده باشید که به طور خودکار با شما تماس می گیرند و از شما بخواهند که با یک شماره تماس بگیرید و یا اطلاعات حساب را در اختیار آن ها بگذارید.

مرتبط بخوانید: حفاظت از اطلاعات بانکی در پرداخت های آنلاین

فیشینگ به وسیله SMS

موبایل شما نیز می‌ تواند هدفی برای کلاه بردارها باشد. اگر پیام SMS  دریافت می ‌کنید که شما درخواست نکرده ‌اید یا انتظار آن را ندارید و مشکوک هستید پیغام را حذف کنید.

اگر پیام‌ ها تبدیل به مزاحمت می ‌شوند، برای کمک بیشتر با اپراتور شبکه تلفن همراه خود تماس بگیرید.

سایر فریب های موبایلی

شما ممکن است پیشنهاد هایی شانس برنده شدن جوایز فوق‌ العاده‌ای از طریق پیغام‌ های متنی و یا حتی پیام‌ های صوتی خودکار دریافت کنید. شما باید از پاسخ دادن یا دانلود نرم ‌افزار های رایگان به دلیل خطر یک ویروس یا نرم‌افزار تروجان اجتناب کنید.

این ایده خوبی است که تاریخچه تراکنش خود را چک کنید و به طور مرتب اظهارات خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تراکنش های غیر مجاز در حساب‌ های شما وجود ندارد.

در مطالب آیدی پی :

پرداخت فبوض
مطلب بعدی:

پرداخت قبوض مختلف

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

۱ دیدگاه

پای نتورک یه ارز دیجیتال جدید شبیه بیت کویین هست که توسط سه استاد دانشگاه اسنتفور طراحی و راه اندازی شده و چون هنوز در مرحله اول (ایردراپ) قرار داره به طور ۲۴ ساعته رایگان ارز رو بین کاربرا تقسیم میکنه و توی یک سال تونسته ۴ میلیون کاربر پیدا کنه(بیت کویین توی ۳ سال تونست این تعداد مخاطب رو بدست بیاره!)

در پایان سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ در صرافی های بین المللی قیمت گذاری میشه و دیگه رایگان استخراج نمیشه برای همین حدودا یک سال دیگه وقت هست تا ارز رو رایگان بدست بیاریم.
برای استخراج ارز باید برنامه رو با شماره تلفن یا اکانت فیس بوک و کد معرف :
mzma1990
نصب کنید و در ابتدا با این کد یک سکه پای رایگان به شما تعلق میگیره?
بدون مصرف اینترنت و باتری گوشی ارز رو استخراج میکنه(حداقل روزی ۶ سکه pi )
هر ۲۴ ساعت کافیه آنلاین بشی و در برنامه علامت ⚡️رو ضربه بزنی تا دوباره فعال بشه و این کار هر ۲۴ ساعت یکبار حتما باید تکرار بشه و فراموش نکنیم چون استخراج ارز قطع میشه.

لینک دانلود مستقیم از گوگل پلی:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.blockchainvault

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.