۸ روش پرطرفدار پرداخت در جنوب شرقی آسیا در ۲۰۲۱

۸ روش پرطرفدار پرداخت در جنوب شرقی آسیا در ۲۰۲۱

در این مطلب از آیدی پی می خواهیم ۸ روش پرطرفدار پرداخت را در جنوب شرقی آسیا بررسی کنیم.

بیماری همه گیر کرونا تاثیرات عظیم خوب و بدی بر بسیاری از صنعت ها داشته است. در حالی که بسیاری از صنعت ها برای پاسخگویی به نیازهای متاثر از این بیماری همه گیر در تکاپو و درحال ارتقاء قابلیت های دیجیتالشان بودند، کسی انتظار نداشت که برخی از روش های پرداخت این چنین رشد کنند و پرطرفدار شوند.

این موضوع که همه تا جای ممکن سعی داشتند کمترین برخورد و مواجهه را با باقی افراد داشته باشند، سبب شد تا بسیاری از روش های پرداخت راه صدساله را یک شبه طی کنند و در چشم برهم زدنی پرطرفدار شوند. در این پروسه، نیازها و انتظارات مصرف کنندگان هم بسیار تغییر کرد. صنعت ها نیز با حمله ی رقبای جدید و موج بزرگی از دیجیتال سازی مواجه شدند.

به عنوان مثال، وقتی قرنطینه افراد را مجبور به خرید آنلاین کرد، افراد مشغول در زمینه ی تجارت الکترونیک بسیار سود کردند. در جنوب شرقی آسیا، صنعت تجارت الکترونیک رشدی معادل با ۱۰ سال کاری داشت. همچنین انتظار می رود که این صنعت تا سال ۲۰۲۱ رشد ۵/۵ درصدی داشته باشد.

دنیا در حال بهبود از این بیماری است و ما همچنان سالی غیرقابل پیش بینی را پیش رو داریم. اما چیزی که مشخص است این است که معاملات و تراکنش های دیجیتالی همچنان به رشد خود در سطح جهان و جنوب شرقی آسیا ادامه خواهند داد. در ادامه مواردی را مشاهده می کنید که در این پروسه با آن ها مواجه خواهیم شد:

 

۱- موج ادامه دار پرداخت های بدون تماس

 

۸ روش پرطرفدار پرداخت در جنوب شرقی آسیا در ۲۰۲۱

 

هرچقدر این بیماری همه گیر ادامه پیدا می کند، بیشتر مشخص می شود روش های پرداختی که زمانی به عنوان روش های جایگزین به بازار آمده بودند، الان روش های پرداخت اصلی مصرف کنندگان شده اند. کم هزینه و بی دردسر بودن روش پرداخت بدون تماس سبب محبوبیت آن بین مصرف کنندگان شده است. نه تنها این روش کم کم دارد جایگزین پول نقد می شود، همچنین به صاحبان کسب و کار این اجازه را می دهد که با دردسر کمتری و تنها با کمک یک اپلیکیشن پا به عرصه ی دیجیتال سازی بگذارند.

حتی تا پیش از بیماری کرونا هم روش پرداخت بدون تماس روند رو به رشدی را در پیش گرفته بود (رشدی حدود ۱۴ درصد در سال های ۲۰۱۸-۲۰۱۹). کشورهای آسیا و اقیانوس آرام در این مسیر پیشرو بودند و جدیدا طبق یک آمارگیری از مصرف کنندگان مشخص شد که ۶۱ درصد از جمعیت کشورهای آسیایی استفاده از کارت اعتباری را به پول نقد ترجیح می دهند.

اکنون که هرروزه تعداد افرادی که از استفاده از دستگاه پوزها و پول نقد سر باز می زنند بیشتر می شود (به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت)، بیش از ۹۱ درصد از افراد کشورهای آسیایی و اقیانوس آرام از روش پرداخت بدون تماس برای انجام تراکنشات و معاملات خود استفاده می کنند. در حقیقت آنقدر رشد استفاده از کیف پول های دیجیتال، اپلیکیشن های موبایل و کارت های بدون تماس زیاد بود که حضور کارت های اعتباری کم کم دارد نادیده گرفته می شود.

در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا، سنگاپور با ۶۱ درصد مصرف کننده که از روش های پرداخت بدون تماس استفاده می کنند، در این مسیر پیشگام است که ۷۸ درصد از همین افراد اعلام کردند زمانی که اوضاع به حالت عادی هم برگردد، همچنان از روش های پرداخت دیجیتال استفاده خواهند کرد. همچنین ۴۰ درصد از مردم مالزی هم به روش های پرداخت دیجیتالی روی آورده اند.

مرتبط بخوانید: پرداخت بدون تماس چیست؟

 

کیف پول های الکترونیک

تخمین زده می شود که بیش از نیمی از مردم جهان تا سال ۲۰۲۳ از کیف پول های دیجیتال استفاده خواهند کرد. یعنی از حدود ۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۰، به ۴ میلیارد نفر در عرض ۲ سال می رسد. در جنوب شرقی آسیا، ۲۲ درصد از افراد معاملات خود را با کیف پول های دیجیتال انجام می دهند (رشد ۱۴ درصدی از سال ۲۰۱۹). علاوه بر این، گزارش می شود ۴۹ درصد از افرادی که حساب های تجاری در بانک ها دارند، از کیف پول های دیجیتال استفاده می کنند. پیش بینی می شود که این عدد تا ۸۴ درصد تا سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

مرتبط بخوانید: کیف پول چیست؟ چه کاربردی دارد؟

تحقیقی نشان داده است که بیشترین استفاده از کیف پول دیجیتال در جنوب شرقی آسیا ۴۰ درصد و متعلق به مالزی می باشد. ۳۶ درصد از مردم فیلیپین، ۲۷ درصد از مردم تایلند و ۲۶ درصد از مردم سنگاپور نیز از کیف پول دیجیتال استفاده می کنند. بازرگانان کمی به استفاده از کیف پول های الکترونیکی روی آورده اند و همین موضوع می تواند مانعی برای رشد این تکنولوژی باشد. اما پیش بینی می شود که این مانع با طولانی تر شدن بیماری کرونا از میان برداشته شود.

 

کدهای QR

در این دوران که بازار پرداخت های بدون تماس حسابی گرم است، کدهای QR به دلیل بی دردسر بودنشان بسیار پرطرفدار شده اند. نه تنها برای پرداخت، بلکه برای دیدن منو ها، سفارش دادن، به اشتراک گذاشتن اطلاعات مخاطبین و بسیاری موارد دیگر که در انجامشان می توان از کدهای QR کمک گرفت.

آسیا در زمینه ی پذیرش کدهای QR در جهان پیشگام است. تنها در سال پیش بیش از ۱۵ میلیون نفر در جنوب شرقی آسیا از کدهای QR استفاده کرده اند. ۵۸ درصد از افراد از سرویس پرداخت کدهای QR و آسانی استفاده از آن ها مطلع هستند و پیش بینی می شود که این روش در سالیان آتی بسیار رشد کند.

مرتبط بخوانید: پرداخت های QR کد چیست و چه کاربردی دارد؟

 

۲- توسعه و گسترش پرداخت های دیجیتال

به دلیل دسترسی آسان و همیشگی به اینترنت و تلفن های همراه و پرطرفدار بودنشان، کسب و کارهای موجود در جنوب شرقی آسیا مجبور به توسعه و ارتقاء تحولات دیجیتالی خود شدند تا بتوانند جای پای خود را در این شرایط حفظ کنند. همین موضوع سبب رشد انفجاری پرداخت های دیجیتال شد.

 امروزه بیش از ۷۰ درصد جمعیت تایلند، مالزی، سنگاپور، ویتنام، اندونزی و فیلیپین آنلاین است و ۱۰ ها میلیون از افراد امور خود را در سال ۲۰۲۰ تنها به صورت دیجیتال انجام می دهند. در نتیجه، پرداخت های دیجیتال رشدی ۳ درصدی در سال گذشته داشتند (از ۲۰ میلیارد دلار به ۶۲۰ میلیارد دلار رسیدند) و انتظار می رود به ۱۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ برسند.

صنعت تجارت الکترونیک نیز همچنان به رشد خود در این منطقه ادامه خواهد داد و تجار و بازرگانان را با خود همراه می کند. در ۲۰۲۰، بازار تجارت الکترونیک جنوب شرقی آسیا رشد ۶۳ درصدی داشته است و به ارزش ۶۲ میلیارد دلار رسیده است.

بیش از نیمی از خرید های آنلاین در مالزی توسط موبایل بانک ها انجام می شوند‌ (۴۶ درصد). مصرف کنندگان ویتنامی که عقیده دارند استفاده از موبایل بانک ها برای انجام معاملات بسیار ساده و لذتبخش است (بیش از ۲۶ درصد از خریداران) اما همچنان اولویتشان استفاده از کارت های اعتباری و دبیت کارت ها است (۳۵ درصد).

مرتبط بخوانید: دبیت کارت چیست؟!

اندونزیایی ها (۳۴ درصد) همچنان از کارت های اعتباری برای پرداخت هزینه ی خریدهای آنلاینشان استفاده می کنند اما نه به اندازه ی سنگاپوری ها که همچنان به پرداخت های فیزیکی پایبند ماندند (۷۵ درصد). ۳۷ درصد مصرف کنندگان در فیلیپین همچنان ترجیه می دهند از پول نقد برای پرداخت هزینه ی خرید های آنلاینشان استفاده کنند، ۲۹ درصد معاملات بانکی و ۲۲ درصد پرداخت از طریق کارت اعتباری یا دبیت کارت را ترجیه می دهند.

حالا که دنیای پرداخت در تلاش برای برطرف ساختن نیازهای مصرف کنندگانش است، انتظار می رود جنوب شرقی آسیا بتواند قابلیت هایی مانند بزرگترین برند های ۲۰۲۱ ارائه دهد. پرداخت های آنلاین به ما نشان دادند که اصلا اندازه اهمیتی ندارد و هر کسب و کار بزرگ یا کوچکی می تواند در مسیر موفقیت قدم بگذارد.

 

۳- افزایش خرید با موبایل

 

۸ روش پرطرفدار پرداخت در جنوب شرقی آسیا در ۲۰۲۱

 

زمانی که کسب و کارها شروع به پذیرش دیجیتال سازی کردند و راه های متفاوتی برای خرید و فروش ارائه دادند، تجارت الکترونیکی بسیار پرطرفدار شد. در ۶ ماه گذشته، ۷۹ درصد از افراد صاحب تلفن همراه، با تلفن همراه خود خریدی را ثبت کرده اند. بیش از ۷۹ درصد از افراد در اندونزی، ۷۴ درصد در تایلند، ۶۹ درصد در فیلیپین، ۶۸ درصد در مالزی، ۶۱ درصد در ویتنام و ۵۶ درصد در سنگاپور از تلفن همراه خود برای خرید استفاده می کنند.

فیلیپین در این مسیر پیشگام بوده است و تعداد زیادی از مصرف کنندگانش از تلفن همراه خود برای ثبت سفارشات آنلاین خود استفاده می کنند. تعداد افرادی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند در ۹ ماه ۲۰۲۰ تا ۵/۸ میلیون افزایش داشته است.

انتظار می رود که اپلیکیشن های موبایل در زمینه ی پرداخت ها از مرورگر های اینترنت پیشی گیرند. با اینکه پیشنهاد می شود صاحبان کسب و کار تجارت الکترونیکی سایت های خود را مطابق با تلفن های همراه بسازند، اما این تمام راه نیست. پیش بینی می شود که ۲۰۲۱ سالی است که اپلیکیشن های خرید شکوفا می شوند و رشد تجارت الکترونیک را کامل می کنند.

تخمین زده می شود که ۸۵ درصد از مصرف کنندگان اپلیکیشن های موبایل را به وبسایت ها ترجیه می دهند. در نتیجه اپلیکیشن های خرید بسیار موفقیت آمیزتر از وبسایت ها خواهند بود. فروشندگان اینترنتی که به دنبال موفقیت هستند باید حتما این موضوع را در نظر گیرند.

 

۴- تغییری در مدل برنامه های عضویت

کسب مشتری جدید حدود ۵ درصد پر هزینه تر از حفظ یک مشتری قدیمی است. بنابراین تعجب برانگیز نیست که شرکت ها به دنبال مشتری های وفادار هستند و یکی از بهترین روش ها برای نگه داشتن مشتری هایتان جایزه دادن به آن هاست.

با در نظر گرفتن مزایای داشتن مشتری های وفادار، هرروزه برند های بیشتری به مشتری های خود حق عضویت پیشنهاد می دهند و به صورت سالانه مزایایی را به آن ها تعلق می دهند. این کار سبب می شود که مشتری ها مشتاق به خرید شوند چرا که می دانند بلافاصله نتیجه ی خرید خود را خواهند دید.

نزدیک به ۶۰ درصد از خریداران اعلام کردند که دریافت جایزه و پاداش از طریق برنامه های عضویت را به خرید از گزینه های جایگزین ارزان تر ترجیه می دهند. شرکت هایی که از برنامه های عضویت استفاده می کنند همچنین می توانند با ارائه ی یک تجربه جذاب، مرتبط و بی دردسر، مشتریان خود را راضی تر نگه دارند.

مشخص است که در ۲۰۲۱ شاهد پیشرفت شرکت های جنوب شرقی آسیا در زمینه ی برنامه های عضویت خواهیم بود چرا که صنعت ها همواره به دنبال راه هایی برای تقویت روابطشان با مشتری ها هستند.

 

۵- الان بخر، بعدا حساب کن

در این اوضاع کرونا افراد زیادی در سرتاسر جهان از کار بی کار شدند و چالش های مالی زیادی را تجربه کردند. بنابراین خریداران بسیار از ایده ی “الان بخر، بعدا حساب کن” استقبال کردند. چرا که به آن ها اجازه می دهد که با در نظر گرفتن ضعف های مالی فعلی خود، مانند قبل خرید هایشان را داشته باشند اما روش پرداختی منعطف تر را در اختیارشان قرار می دهد.

این ایده در آسیای جنوب شرق بسیار پرطرفدار بود و انتظار می رود که کشور های آسیا و اقیانوس آرام بیشترین رشد را در این زمینه داشته باشند. گزارش شده است که بیش از ۷۰ درصد از بزرگسالان در آسیای جنوب شرق (حدود ۴۵۰ میلیون نفر) به حساب های بانکی، کارت های اعتباری و یا حساب های سپرده دسترسی ندارند. روش “الان بخر، بعدا حساب کن” با ارائه ی راه حلی آسان و به صرفه برای پرداخت هزینه های خرید، در سدد ریشه کن کردن این مانع است.

با آینده ی غیرقابل پیش بینی ای که پیش رو داریم، مشخص است که کسب و کارهایی که روش های پرداخت منعطف تری را ارائه می دهند می توانند بهتر خسارات خود را جبران کنند و کاهش دهند. شفافیت و واضح بودن طرح “الان بخر، بعدا حساب کن” سبب تعهد خریداران به پرداخت چک های خود می شود که این موضوع برای هر بازرگان و تاجری جالب توجه است.

 

۶- پر رنگ شدن تجربه های بدون پرداخت

ممکن است دو سال پیش حذف کامل صندوق های پرداخت در فروشگاه ها غیرقابل تصور بوده باشد. با این حال، به احتمال زیاد در ۲۰۲۱ فروشگاه های بیشتری را پیدا می کند که روش های مختلفی را برای حذف کردن صندوق های پرداخت فیزیکی پیدا می کنند.

آمازون پیشگام تجربه های بدون پرداخت با راه اندازی فروشگاه های Amazon Go خود در چند سال پیش بوده است. روش پرداخت در این فروشگاه به این صورت بود که هر یک از کالاها بر روی یک سنسور وزن قرار داشتند. هنگامی که مشتری کالا را بلند می کرد، سنسور تحریک می شد و آن کالا را به آن مشتری اختصاص می داد.

ایده ی فروشگاه های رباتی به سرعت توسط شرکت چینی، BingoBox که اولین فروشگاه بدون خدمه ی خود را در سال ۲۰۱۶ راه اندازی کرده بود، تکرار شد. این شرکت فناوری، اکنون دارای زنجیره ای با بیش از ۵۰۰ فروشگاه موفق در سراسر چین، مالزی، کره جنوبی و تایوان می باشد.

از راه حل های مقرون به صرفه تر برای تجربه های بدون پرداخت می توان کد های QR، سبد خرید هوشمند و برنامه های تلفن همراه را نام برد. به جای اینکه مشتریان برای پرداخت حضوری به پیشخوان مراجعه کنند، می توانند اقلام خود را با دوربین تلفن های خود اسکن کرده و از در بیرون بروند. آنها همچنین می توانند اقلام خود را بصورت آنلاین سفارش داده و هزینه ی آن را پرداخت كنند و اگر نمی خواهند هزینه ای برای تحویل کالا بپردازند، می توانند به صورت حضوری به فروشگاه بروند و خرید های خود را دریافت کنند.

بهبود تجربه مشتری، تسریع در روند خرید و حذف خطوط پرداخت ارزشی حدود ۳۸ میلیارد دلار را برای صاحبان کسب و کار به ارمغان می آورد. با حذف نیاز به صندوقداران سنتی، فروشندگان می توانند کارمندان و منابع مالی خود، که برای سخت افزارهای پرداخت هزینه شده بودند، را به سودآوری بیشتر اختصاص دهند.

سوپرمارکت ها در حال حاضر تجارت بزرگی در جنوب شرقی آسیا هستند (در آخرین سرشماری، بیش از ۷۳۰۰۰ فروشگاه در سراسر منطقه ثبت شده بودند). همراه با افزایش نیاز به اقدامات گسترده ی اجتماعی و رعایت نكات بهداشتی، فرصت زیادی برای صاحبان مشاغل كوچك برای استفاده از بازار فروشگاه های بدون پرسنل به وجود می آید.

 

۷- کارت های اعتباری متنوع می شوند

همزمان با اینکه کرونا مسافران سراسر جهان را خانه نشین کرده است، کارت های اعتباری مجبور بودند از ارائه ی پیشنهاداتی در خصوص سفر مانند سفر های هوایی و تخفیفات رزرو هتل دور بمانند. همانطور که استفاده از کارت های اعتباری در نقاط مختلف جهان به اوج خود می رسد، انتظار می رود که مزایای کارت اعتباری در درجه اول بر روی نیاز ها و تجربیات روزمره در سال ۲۰۲۱ متمرکز شود، یعنی خرید مواد غذایی و کالاهای خانگی.

صادرکنندگان کارت های اعتباری همواره در حال تلاشند که با ارائه ی پیشنهادات منعطفی پاسخ نیازهای اساسی مصرف کنندگانشان را بدهند و مشتریان خود را حفظ کنند.

همچنین پیش بینی شده است که تقاضای جهانی برای فناوری بایومتریک در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت. فناوری بایومتریک روشی است که کاربران قادر به پرداخت بدون لمس از طریق اثر انگشت ذخیره شده در کارت اعتباری خود هستند. بایومتریک می تواند جزئیات پرداخت شما را در یک مکان نگه دارد و می تواند هویت خریدار را تأیید کند که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که حجم جرایم اینترنتی را کاهش می دهد.

استفاده از روش بایومتریک برای تایید پرداخت روند پرداخت را برای مصرف کننده ها سریعتر هم می کند و این موضوع توسط هم توسط فروشندگان و هم توسط خریداران بسیار حمایت می شود. یکی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که نزدیک به نیمی از خریداران جنوب شرقی آسیا اعلام کردند که استفاده از حسگرهای بایومتریک را به استفاده از رمز ترجیه می دهند.

 

۸- افزایش سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده

 

۸ روش پرطرفدار پرداخت در جنوب شرقی آسیا در ۲۰۲۱

 

بیماری همه گیر کرونا سبب شد تا متوجه مزایا و ارزش واقعی ارز های رمزنگاری شده و دیجیتال شویم. تمام ارزهای اصلی به شکل دیجیتال وجود دارند و به مصرف کنندگان این امکان را می دهند تا از طریق روش های پرداخت دیجیتال، پول نقد را یکجا ارسال یا دریافت کنند.

همانند کشورهای آسیایی، کشورها در سرتاسر جهان نیز بدون پول نقد کار می کنند. دولت ها و برندهای معروفی مانند مایکروسافت، اپل و گوگل به فکر ساختن ارزهای رمزنگاری شده و دیجیتال اختصاصی خودشان هستند.

ارزهای رمزنگاری شده به دلیل ارزش بالا، هزینه ی کم و کمبود ریسک سیاسی معمولاً به عنوان "طلای دیجیتال" شناخته می شوند.

همانطور که نیازهای مصرف کنندگان از هزینه به پس انداز تغییر می کند، بسیاری از افراد شروع به سرمایه گذاری مقادیر زیاد یا کمی از پول نقد خود در ارزهای رمزنگاری شده کرده اند. این روند در جنوب شرقی آسیا نیز تکرار می شود و سبب افزایش میزان استفاده از ارز های رمزنگاری شده می شود. ویتنام و فیلیپین در این مسیر پیشگام بودند و به ترتیب ۲۱ و ۲۰ درصد از افراد این کشورها گفتند که سال گذشته از دارایی های دیجیتال استفاده کرده اند.

 با این حال، ارز های رمزنگاری شده هایی هنوز به عنوان روش پرداخت گسترده و همه گیر تصویب نشده اند. کارشناسان مالی پیش بینی می کنند که احتمالاً شاهد محبوب شدن سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده خواهیم بود؛ به ویژه پس از اینکه ایلان ماسک، صاحب تسلا، ۱/۵ میلیارد دلار از رمزنگاری را خریداری کرد و باعث به اوج رسیدن ارزش آن شد.

 

تغییر با زمان

بیش از هر چیز، بیماری همه گیر کرونا به صنعت پرداخت نشان داده است چقدر توانایی تطبیق با نیازهای مصرف کنندگان را دارد. باقی ماجرا به کسب و کارها بستگی دارد که چقدر در این مسیر تلاش کنند و آن را ادامه دهند. خواه با الگوبرداری از تمام موارد بالا و یا به سادگی اتخاذ یکی از آنها با در نظر گرفتن پیش بینی های پرداخت امسال، شرکت های جنوب شرقی آسیا می توانند از رقبای محلی و جهانی پیشی گیرند و به عنوان یک سازمان قابل اعتماد ظاهر شوند که مشتریان می توانند به آن اطمینان و تکیه کنند.

در مطالب آیدی پی :

مزایا و معایب NFC
مطلب قبلی:

مزایا و معایب NFC

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.