10 چیزی که باید از NFT بدانیم اما از پرسیدنشان می ترسیم

۱۰ چیزی که باید از NFT بدانیم اما از پرسیدنشان می ترسیم

در این مطلب از وبلاگ آیدی پی می خواهیم به ۱۰ سوال و نکات اساسی درباره NFT ها بپردازیم که مطمئنا باید از آن ها خبردار باشید اما شاید جرعت پرسیدنشان تا

وقتی نوبت به تعاریف می رسد، NFT ها یک مفهوم معمای جادویی هستند. شهرت آن ها در میان ارز های رمزنگاری شده و فین تک پیچیده است. ما از No Face 10 حقیقتی که باید در مورد NFT ها بدانیم را پرسیدیم.

آیاNFT  یک تصویر است؟ ویدیو است؟ یا فایل موزیک است؟ جواب؟NFT  می تواند هر سه این ها یا حتی بیشتر باشد - و همچنان یک توکن غیر قابل تعویض نیز باشد. با راه اندازی متاورس، به نظر می رسد استفاده از توکن های غیرقابل تعویض بیشتر افزایش یابد. اما آن ها چه هستند؟ وقتی به دنبال سرمایه گذاری هستید باید از چه چیزهایی آگاه باشید و چگونه می توانند یک ارز دیجیتال باشند؟ در این مطلب از وبلاگ آیدی پی می خواهیم به ۱۰ سوال و نکات اساسی درباره NFT ها بپردازیم که مطمئنا باید از آن ها خبردار باشید اما شاید جرعت پرسیدنشان تا کنون را نداشته اید.

 

10 چیزی که باید از NFT بدانیم اما از پرسیدنشان می ترسیم

 

۱) NFT یک JPEG نیست

یک NFT می تواند اطلاعات را در داخل خود ذخیره کند، مانند یک ارائه دهنده ذخیره سازی ابری. تصاویر ذخیره شده در داخل، نمایش بصری داده ها هستند، که همچنین می توانند حاوی ابرداده هایی مانند ویژگی های مجموعه های مختلف باشند. در تئوری می توانید هر فایلی را به عنوان NFT ذخیره کنید. انواع این فایل ها شامل ویدئو، موسیقی، کتاب الکترونیکی، تصاویر و موارد دیگر است.

 

مرتبط بخوانید: همه چیز درباره‌ی NFT!‎

 

۲) NFT = Non-Fungible Token چیست؟

غیر قابل تعویض به این معنی است که نمی توان آن را کپی کرد و دارای یک شناسه منحصر به فرد است، برخلاف توکن های قابل تعویض مانند "کوین" که همه دارای ویژگی ها و ارزش یکسان هستند. یعنی مهم نیست که شما کدام بیت کوین خاص دارید، همه آن ها یکسان هستند.

استانداردهای معمول توکن در اتریوم عبارتند از ERC-721 که یک غیرقابل تعویض واقعی است و ERC-1155 که «نیمه تعویض» هستند، به این معنی که می‌تواند چندین نسخه از یک توکن جداگانه وجود داشته باشد. سایر زنجیره ها دارای استانداردهای متفاوتی هستند،Solana  دارای توکن های SPL و Tezos دارای Objkts است.

 

۳) آن ها بر اساس قراردادهای هوشمندی اجرا می شوند که می توانند حق امتیاز مادام العمر را به هنرمندان و ناشران - حتی مجموعه داران - اعطا کنند.

بله، این یک بازی بزرگ است. تصور کنید که دیمین هرست هر بار که یکی از آثار هنری او دست به دست می شود، حق امتیاز آثار خود را دریافت می کند. خوب اکنون او با مجموعه NFT خود "ارز" کار می کند، که علاوه بر فروش ۱۰۰۰۰ NFT به قیمت ۲۰۰۰ پوند در ابتدا (۲۰ میلیون پوند)، ۱۶۸۰۰ ETH (43 میلیون دلار) در حجم ثانویه معامله کرده است که هرست ۵٪ از آن را دریافت می کند، تا ابد.

این درآمد برای مجموعه ها حتی می تواند به دارندگان NFT های خاص باز گردانده شود. در حالی که این ممکن است در تضاد با قوانین اوراق بهادار در برخی کشورها باشد، فقدان مقررات و مسائل مربوط به صلاحیت به این معنی است که تا زمانی که مقررات خاصی نوشته و اجرا نشود، جمع‌آوران NFT می ‌توانند تنها با نگه داشتن فایل ‌های JPEG خود، درآمد خوبی کسب کنند.

 

۴) از NFT ها می توان برای ارسال ایردراپ استفاده کرد و آن ها را به عنوان وثیقه برای وام یا کسب سود در نظر گرفت.

پلتفرم های زیادی وجود دارد که اکنون امکان سهامداری NFT، برای مقاصد وام و قرض را فراهم می کند. این یک مفهوم رایج در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که در آن افراد می توانند وام های p2p را از طریق یک پروتکل شخص ثالث غیرقابل اعتماد انجام دهند.

NFT های محبوب مانند CryptoPunks و Bored Apes دارای یک «قیمت کف» در بازار هستند که در آن پیشنهادات و درخواست ها به هم می رسند و جایی است که کمترین موارد کمیاب در مجموعه جمع می شود. معمولا NFT ها توسط پروتکل با این قیمت ارزش گذاری می شوند و کاربران می توانند با گرفتن وام در مقابل آن ها نقدینگی به دست آورند. اگر قیمت NFT کمتر از بدهی معوق باشد، می توان آن را توسط پروتکل به عنوان وثیقه ضبط کرد.

همچنین می ‌توان آن ها را با پروتکل‌های خاصی مانند NFTX یا Honey برای کسب بازدهی در نظر گرفت.

 

10 چیزی که باید از NFT بدانیم اما از پرسیدنشان می ترسیم

 

۵) NFT ها می توانند مقرون به صرفه باشند - یا نه

Bored Ape Yacht Club ممکن است به دلیل کلکسیونرهای مشهور و قیمت های چشمگیر (حداقل ۲۵۰۰۰۰ دلار در زمان نگارش) خبرساز شود، اما مجموعه های NFT زیادی وجود دارند که برای سرمایه گذاران متوسط ​​مقرون به صرفه هستند. زنجیره ‌هایی مانند Solana و لایه اتریوم ۲ مانند Arbitrum کارمزد تراکنش بسیار پایینی دارند، برخلاف تراکنش‌های شبکه اصلی که در دوره‌های شلوغ می‌تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار باشد.

مجموعه Goth Girlfriends، به طور خاص برای ورود افراد تازه وارد به فضای NFT هدف گذاری شده است، بنابراین به همین دلیل قیمت خود را زیر ۱۰۰ دلار قرار داده است.

 

۶) بازارهای ثانویه (بسیار) زیادی وجود دارد

ممکن است نام OpenSea، (بازار پرچمدار اتریوم و در حال گسترش به زنجیره های دیگر از جملPolygon ) را شنیده باشید که تنها در ژانویه ۴.۶ میلیارد دلار معامله شده است. آن ها از هر فروش در پلتفرم خود ۲.۵ درصد کارمزد دریافت می کنند، بنابراین گردش مالی چشمگیر ۱۱۵ میلیون دلاری در یک ماه برای یک صنعت به سرعت در حال رشد و جدید است.

با این حال، بسیاری از بازارهای دیگر در میان بلاک چین های مختلف وجود دارند. جدیدترین شرکت کننده بزرگ در این فضا LooksRare بود که با دادن ایردراپ به کاربران OpenSea بر اساس حجم معامله آن ها در این پلتفرم، انقلاب تقریبا بزرگی را در OpenSea برپا کرد. بیشترین مقدار توکن قابل ادعا ۱۰۰۰۰ بوده که در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰۰ دلار ارزش دارد.

اکوسیستم Solana بسیار جدا از اتریوم است و دارای بازارهای خاص خود مانند Magic Eden است که ماهانه ۲۳۰۰۰۰ کاربر و ۴۵۰ میلیون دلار حجم معامله دارد.

همچنین پلتفرم‌ های مخصوص حراج مانند Foundation و Zora وجود دارند که به جای مجموعه‌های بزرگ، امکان فروش مستقیم هنرمندان را تامین می‌کنند. این حراجی ها بیشتر شبیه حراج های سنتی با قیمت های رزرو و فرآیند مناقصه عمل می کنند.

 

مرتبط بخوانید: ۱۰ ترند NFT که می توانند در ۲۰۲۲ جهان را عوض کنند!

 

۷) آن ها می توانند به عنوان دارایی های درون بازی استفاده شوند، به عنوان زمین مجازی ساخته شوند، حتی به عنوان یک قرارداد وام مسکن استفاده شوند.

اصطلاح متاورس اخیراً زیاد مطرح شده است و در حالی که این تعریف ساده‌ تر از واقعیت مجازی است، بسیاری از مردم آن را با نمایش مجازی دنیای فیزیکی مرتبط می‌کنند.

یک راه برای داشتن بخشی از متاورس، خرید یک قطعه زمین دیجیتال در پلتفرمی مانند Decentraland یا Sandbox است. این ها بسیار شبیه به چیزی مانند Second Life هستند که در آن کاربران یک آواتار ایجاد می کنند، دنیای درون را کاوش می کنند و در زمین خود ساخت و ساز انجام می دهند.

یک نسخه تعاملی تر، بازی بلاک چین است. قهرمآن های بازی DeFi Kingdoms ، NFT‌ هایی هستند که می‌توان آن ها را ارتقا داد، از آن ها برای احضار قهرمانان بیشتر استفاده کرد و برای به دست آوردن آیتم ‌ها و نشانه ‌ها آن ها را به ماموریت ‌ها فرستاد و سپس آن ها را فروخت یا در بازی استفاده کرد.

 

۸)  NFT‌ها "هنر" نیستند (طبق ویکی پدیا)

ویکی ‌پدیا اخیراً خشم مجموعه‌ داران NFT را برانگیخت زیرا فروش‌های اخیر بیپل و پاک را در رده بالاترین فروش ‌های یک هنرمند زنده قرار نداد، زیرا آن ها به جای اثر هنری، فناوری محسوب می‌ شدند. این منجر به بحثی در مورد اینکه آیا NFT خود اثر هنری بوم نقاشی است که روی آن خلق شده است یا خیر. منتقدان استدلال می کنند که این هنر مجزا است، اما مجموعه داران می گویند که NFT‌ همانند هر هنر فیزیکی واقعی و خاص است.

 

10 چیزی که باید از NFT بدانیم اما از پرسیدنشان می ترسیم

 

۹) همه NFT ها روی اتریوم نیستند

NFT تقریباً در هر بلاک چین وجود دارد. همانطور که قبلا ذکر شد فرمت آن ها متفاوت است، اما اصل اساسی یکسان است، نشانه ای که منحصر به فرد است و به طور کلی دارای برخی نمایش های بصری است. زنجیره های اصلی NFT خارج از شبکه اتریوم عبارتند از Tezos که دارای بازار پر رونق Hicetnunc و Solana، که دارای بازارهای Magic Eden و Solanart است، و Harmony ONE  که عمدتاً برای بازی هایی نظیر DeFi Kingdoms استفاده می شود.

 

۱۰) هیچ یک از این پلتفرم ها از ماینینگ استفاده نمی کنند

همه این زنجیره ‌ها از نوعی مکانیسم اجماع اثبات سهام برای ایمن کردن زنجیره استفاده می ‌کنند. در حالی که اثبات کار از مسائل پیچیده ریاضی به عنوان یک مدل امنیتی استفاده می‌کند، اثبات سهام متکی به اعتبار سنجی‌ هایی است که مقدار معینی از دارایی ‌ها را به عنوان وثیقه در مقابل اعتبار سنجی تراکنش ‌ها در اختیار دارند. سپس تراکنش‌ ها در چند اعتبار سنجی تأیید می ‌شوند تا از ثباتشان اطمینان حاصل شود. اگر اعتبار دهندگان با یکدیگر مغایرت داشته باشند، با از دست دادن برخی از دارایی های سهام خود جریمه می شوند. این به انرژی بسیار کمتری نسبت به اثبات کار نیاز دارد و از نظر زیست محیطی بسیار پایدارتر است.

در مطالب آیدی پی :

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.