4 قدم برای کمک به فرزندانتان برای ساختن عادات مالی هوشمند

۴ قدم برای کمک به فرزندانتان برای ساختن عادات مالی هوشمند

مهمترین عادات مالی برای کودکان و نوجوانان کدامند؟ چگونه این عادات مالی را به آن ها بیاموزیم؟

وقتی نوبت به صحبت با فرزندانتان در مورد پول می رسد، اولین چیزی که باید بدانید این است که آن ها در این زمینه بی اطلاع نیستند.

اگر آن ها در تیک تاک یا اینستاگرام هستند، حتما تا به حال پیام هایی مالی دریافت کرده اند. ممکن است آن ها بیشتر از آن که درباره ی سرمایه گذاری یا حساب پس انداز آگاهی داشته باشند، درباره ی برنامه های اکنون بخرید بعدا پرداخت کنید و یا ارزهای دیجیتال اطلاع داشته باشند.

شاهار زیو، یک MBA در هاروارد که یک موسسه مالی شخصی برای دانشجویان مقطع کارشناسی راه اندازی کرده است، هشدار می دهد که اگر والدین فرزندان خود را در مورد پول توصیه و راهنمایی نکنند، این خلأ پر نخواهد شد. او اکنون جلساتی را برای دانش‌آموزان دبیرستانی نیز برگزار می‌کند و گزارش می‌دهد که بسیاری مشتاقند در مورد موضوعات سرگرم‌کننده و جذاب در مورد چگونگی ثروتمند شدن از طریق سرمایه‌گذاری بحث کنند، اما هنوز درک درستی از بودجه، اعتبار و پس‌انداز ندارند. به آن ها کمک کنید تا در وضعیت مالی برای سرمایه گذاری قرار گیرند.

در اینجا چهار مرحله برای کمک به نوجوانان خود آورده شده است تا بتوانند عادات پولی هوشمند را برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کنند.

 

4 قدم برای کمک به فرزندانتان برای ساختن عادات مالی هوشمند

 

دیدی مشترک را در پیش بگیرید

با فرزندان خود در مورد چیز هایی که در مورد پول یاد گرفته اند و از کجا - چه از وب، دوستانشان، در مدرسه یا در خانه - صحبت کنید. (فراموش نکنید که رفتار و انتخاب‌های مالی شما پیام ‌هایی را ارسال می‌ کند – چه به عمد باشند یا نباشند.) در مورد نیاز به زیر سؤال بردن تخصص و سوگیری منابع پولی بحث کنید. آیا آن اینفلوئنسر که شما آنقدر او را تحسین می کنید در ازای حرف ها و نصیحت هایی که به شما می کند مبلغی را دریافت می نماید؟

زیو می‌گوید: «واقع بینی و نکته سنجی امری کلیدی است. باید از خود بپرسید چرا آن شخص به شما توصیه و نصیحت می کند؟ آیا نیت آن ها پاک و بدون خودخواهی است؟»

بر اساس نظرسنجی جدید شورای آموزش اقتصادی، فهرست رو به رشد ایالت ها از دانش آموزان دبیرستانی می خواهد که برای فارغ التحصیلی در کلاس برنامه ریزی مالی شخصی شرکت کنند. در ماه مارس، فلوریدا پرجمعیت ترین ایالتی شد که این الزام را پذیرفت. این یک روند سالم است. اما آنچه را که بچه ها در مدرسه می آموزند کافی یا همیشه متعادل فرض نکنید. مثال: صدها هزار دانش‌آموز دبیرستانی در سال در بازی‌ های جمع ‌آوری سهام با پول بازی شرکت می‌کنند و برخی در نهایت از تکنیک ‌های پرخطر مانند قرض‌ گیری های بیش از حد و فروش های نادرست برای برنده شدن در بازی استفاده می‌ کنند. بازی سازی می تواند در ایجاد علاقه عالی باشد، اما آیا ریسک به طور کامل توضیح داده شده است؟

برای شروع گفتگو، اداره فدرال حمایت مالی از مصرف کننده نکاتی در مورد آنچه که بچه ها باید در مورد پول در سنین مختلف بدانند و همچنین نتایجی چشمگیر از آزمونی که نشان می دهد نوجوانان ۱۵ ساله چقدر از اصول اولیه پول را می دانند یا برای مثال آماده هستند تا از خود در برابر ایمیل های فیشینگ کلاهبرداری مالی محافظت کنند، ارائه داده است.

در مورد نیاز به زیر سوال بردن انگیزه و سوگیری منابع پولی با فرزندان خود بحث کنید. به بچه ها کمک کنید تا با پول واقعی اصول مالی را یاد بگیرند.

 

مرتبط بخوانید: چطور می توان یادگیری را به بخشی جدایی ناپذیر از برنامه روزانه خود تبدیل کرد؟

 

دادن کمک هزینه ای معقول به فرزندانتان – به جای خریدن مستقیم و تمام و کمال چیزهایی که می خواهند – چیز خوبی است. زیو می گوید: «این کار موجب ایجاد عاملیت و مسئولیت می شود. همچنین به آن ها آزادی می‌دهد تا در سطوح پایین ‌تر و قابل چشم پوشی تری اشتباه کنند. همه ما اشتباه خواهیم کرد پس بهتر است اشتباهات فرزندان خود را زمانی که تحت مراقبت شما هستند جبران کنید.»

اگر نوجوان شما به تنهایی درآمد کسب می کند، پس انداز نمودن بخشی از درآمدشان می تواند بسیار کارآمد و آموزنده باشد. برای تشویق امر پس انداز، می توانید حسابی برای آن ها باز کنید و به آن ها بگویید که پول پس انداز شده در این حساب کمک هزینه ی دانشگاه و یا مستقل زندگی کردن آن ها خواهد بود. با این کار انگیزه ی آن ها برای پس انداز نمودن بخشی از حقوقشان بیشتر خواهد شد.

اگر نوجوان شما به تنهایی درآمد کسب می کند، برای تشویق پس انداز، یک حساب بلند مدت به عنوان کمک هزینه ی دانشگاه یا مستقل زندگی کردن بسازید.
4 قدم برای کمک به فرزندانتان برای ساختن عادات مالی هوشمند

 

از حساب‌ های پس انداز مخصوص نوجوانان استفاده کنید

در چند سال گذشته، مجموعه‌ای از استارت‌ آپ ‌های فین ‌تک و بانک‌ های مجازی، کارگزاران و موسسه های اعتباری حساب‌ های پس ‌انداز، هزینه، بودجه و سرمایه ‌گذاری جدیدی را برای کودکان ایجاد کرده ‌اند. آن ها با انواع ویژگی ‌های آموزشی و کنترل ‌های والدین عرضه می‌شوند، اما بیشتر آن ها مبتنی بر اپلیکیشن هستند و شامل یک کارت اعتباری هستند که نوجوانان می ‌توانند روی گوشی ‌های هوشمند خود بارگذاری کنند. زیو می ‌گوید: «جوانان امروزی بیشتر خانه را بدون کیف پول ترک می ‌کنند تا بدون تلفن.»

توجه داشته باشید که بچه‌ ها از نظر قانونی نمی‌ توانند حساب ‌های بانکی شخصی باز کنند—بنابراین این ها همه حساب هایی هستند که در اصل متعلق به والدین یا حساب‌ های مشترک اند (پول موجود در این حساب ها قانوناً متعلق به کودک است و آن ها می توانند در سن ۱۸ سالگی آن حساب را به نام خود کنند).

همچنین نوجوان بالغ خود را عنوان یک کاربر مجاز به یکی از کارت های اعتباری خود در نظر بگیرید - این می تواند به آن ها کمک کند تا هم تجربه استفاده مسئولانه از کارت و هم سابقه ی اعتباری برای خود ایجاد کنند. این سابقه می تواند به آن ها کمک کند تا بعداً، به عنوان یک بزرگسال جوان، واجد شرایط دریافت کارت اعتباری، وام خودرو یا وام مسکن خود شوند. زیو می ‌گوید: «مذاکرات مالی شخصی باید ادامه داشته باشد. جلسات ماهانه در مورد آن چه در صورتحساب کارت اعتباری وجود دارد، یکی از راه‌های شروع گفتگو است و می توانید در این مکالمه به صحبت درباره ی بهتر خرج کردن و صرفه جویی بپردازید.»

نوجوان بالغ خود را عنوان یک کاربر مجاز به یکی از کارت های اعتباری خود در نظر بگیرید - این می تواند به آن ها کمک کند تا هم تجربه استفاده مسئولانه از کارت و هم سابقه ی اعتباری برای خود ایجاد کنند.

مرتبط بخوانید: سه باور اشتباه درباره خلاقیت

 

درباره ارزش پول صحبت کنید

گفتگوهای مالی را با فرزندان خود گسترش دهید تا شامل کارهایی شود که پول می تواند و نمی تواند برای شما و دیگران انجام دهد. لان نگوین چاپلین، دانشیار بازاریابی در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو که به مدت دو دهه در مورد کودکان و مادی‌گرایی مطالعه کرده است، می ‌گوید والدینی که هر آنچه را که بچه ‌ها می‌ خواهند به آن ها می ‌دهند یا در مدرسه به آن ها پول نقد می ‌دهند، ممکن است ناخواسته به آن ها این طرز فکر را القا کنند که پول ارزش چیزها و اشخاص را مشخص می کند. برخلاف تصور این والدین، فرزندانشان همواره احساس کمبود می کنند. اقدامات کوچک می توانند پیام بزرگی را ارسال کنند. چاپلین می گوید: «با تمرکز بر چیزهایی که دارید، می بینید آنقدر کافی هستند که دیگر مشتاق چیزهایی که ندارید نیستید.»

 

4 قدم برای کمک به فرزندانتان برای ساختن عادات مالی هوشمند

 

الگو سازی رفتار مالی مسئولانه بسیار مهم است. می ‌توانید هر آنچه می ‌خواهید درباره خطرات خرج کردن پولی که ندارید سخنرانی کنید و سپس وقتی بچه ‌ها می ‌بینند که شما چقدر بدون فکر پول خرج چیزهایی می کنید که به آن ها نیاز ندارید دیگر نمی توانند شما و حرف هایتان را جدی بگیرند. زیو می پرسد: "آیا آن ها به آنچه می گویید گوش می دهند یا اینکه از کارهای شما الگو می گیرند؟"

شما همچنین می توانید اهمیت تقسیم پول خود را از طریق مشارکت خانواده در کمک های خیریه و کارهای داوطلبانه نشان دهید. چاپلین که با اتکا به کمک های غریبه ها بزرگ شده است، اکنون هر تابستان به همراه فرزندان و دانش آموزانش در یک موسسه خیریه که اجناس خانواده های نیازمند را جمع آوری و دسته بندی می کند، داوطلب می شود. او می گوید: «حتی هنگام کمک به خیریه ها نیز باید عاقلانه و با برنامه ریزی عمل کنید.»

شما می توانید هرچقدر می خواهید سخنرانی کنید، اما الگو سازی رفتار مالی مسئولانه بسیار مهم است.

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.