فن آوری فین تک

همه چیزهایی که باید درباره فین تک بدانید!

صنعت فناوری مالی (فین تک) روز به روز در حال رونق یافتن است. در این مقاله تصمیم داریم همه اصطلاحات مهم فین تک را برای شما توضیح بدهیم.

صنعت فناوری مالی (فین­ تک) روز به روز در حال رونق یافتن است به طوری که سال گذشته ۱۷.۴ میلیار دلار در این صنعت سرمایه کذاری شده است. طبق شاخص آماری شرکت EY ، یک سوم کاربران در سراسر جهان حداقل از ۲ تا از سرویس های فین تک استفاده می کنند. و حدود ۸۴ درصد از کاربران اذعان داشته اند که از سرویس های فین تک آگاهی دارند. (رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل) ولی اغلب کاربران از کاربرد سرویس های مالی که آن را فین تک می خوانند آگاه نیستند و یا نمی دانند که فین تک و اصطلاحات مرتبط با آن دقیقا به چه معنا هستند.در این مطلب از آیدی پی همه اصطلاحاتی را که شما برای فهم این بخش نیاز دارید به شما توضیح می دهیم.

فین تک

فناوری مالی به معنای هرگونه نوآوری در زمینه خدمات مالی  که بر مبنای تکنولوژی باشداست. صنعت داران تکنولوژی های جدیدی را به بازار عرضه می کنند تا فعالیت بازار های سنتی را مختل کنند. استارت آپ های متعددی در پروسه ی ساخت این تکنولوژی های جدید همکاری کرده اند.ولی با این حال برخی از معتبرترین بانک های جهان از جمله HSBC و Credit Suisse ایده های فناوری مالی خود را توسعه می دهند. شرکت های فین تک از تکنولوژی به طرز گسترده و قابل دسترسی استفاده می کنند تا کاربرد های نرم افزار ها را به وسیله هوش مصنوعی یا داده های عظیم تکمیل تر کنند.

ارز دیجیتال

یک ارز دیجیتال نوعی ارز غیر متمرکز است که در آن از رمز گذاری استفاده شده است . در این روش اطلاعات به کد های رمزی تبدیل می شوند تا واحد های ارزی و معاملات اعباری غیرمستقل دولت یا بانک مرکزی را تولید کنند. بیت کوین و اتر رایج ترین فرم ارز های دیجیتالی هستند . ولی اشکال دیگر نقدینگی مجازی مانند litecoin  و Ripple و Dash  نیز وجود دارد.

بیت کوین

بیت کوین ، واژه ای که حتی در جریان اصلی مالی نیز زیاد به گوش می خورد، اولین و یکی از برجسته ترین  ارز های دیجیتالی است که تاجران در دنیای فین تک استفاده می کنند. جریان از آنجا شروع شد که یک شخص یا اشخاصی تحت نام مستعادر ساتوشی ناکاموتا (Satoshi Nakamoto)  بیت کوین را به عنوان یک شبکه پرداخت همتا به همتا (p2p) طراحی کردند که به قدرت مرکزی دولت احتیاجی نداشت. در مقدمه ی مقاله منتشر شده در موضوع معرفی ارز مجازی ، ناکاموتو بیت کوین را این گونه تعریف کرد: یک ورژن همتا به همتا و بهتر نقدینگی الکترونیکی که این امکان را فراهم می کند که پرداخت های آنلاین بدون دخالت هیچ موسسه ی مالی از مبدا به مقصد برسد.

مرتبط بخوانید: آموزش کسب درآمد از آیدی پی

کاربردهای فین تک

بلاک چین

بلاک چین شکلی از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) می باشد . این بدین معناست که بلاک چین تمام سوابق معاملات ارز دیجیتال را در یک شبکه کامپوتری توزیع شده حفظ میکند ولی هیچ دفتر کلی ندارد . بلاک چین اطلاعات را از طریق بلاک های کد گذاری شده محافظت می کند. کارشناسان بلاک چین بر این باورند که بلاک چین علاوه بر خدمات مالی ، در صنایع دیگر نیز شفافیت ایجاد کرده است . شبکه اصلی بلاک چین توسط سازنده ی بیت کوین،ناکاموتو،  برای نظارت بر معاملات بیت کوین به عنوان لجر عمومی ساخته شد .

اتریوم

اتریوم یک نوع دیگر از شبکه بلاک چینی است. این برنامه توسط یک برنامه نویس ۱۹ ساله روسی - کانادایی، ویتالیک بوترین، در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد شد. تفاوت اتریوم با بلاک چین اصلی در این است که اتریوم برای مردم طراحی شده است تا برنامه های غیر متمرکز ایجاد کنند. بوترین در توضیح پروژه در سال ۲۰۱۴ گفت:این برنامه ها ، برنامه هایی هستند که کاربران را قادر می سازند تا به جای این که  از طریق واسطه با هم ارتباط برقرار کنند، به طور مستقیم به یکدیگر مراجعه کنند. اتر نشانه ارزش بلاک چین اتریوم است است. اتر در مبادلات ارز دیجیتالی معامله می شود.

نوآوری مخرب

نوآوری مخرب زمانی اتفاق می افتد که تکنولوژی جدید عملکرد قدیمی بازار را مختل می کند. این اصطلاح منحصرا مربوط به فین تک  شود و اغلب برای توصیف اتفاقات مربوط به خدمات مالی می شود. نوآوری مخرب در حالت کلی زمانی اتفاق می افتد که پیشرفت های تکنولوژیکی  ، موسسات مالی را وادار به تغییر رویکرد های صنعتی خود کند.

مرتبط بخوانید: فواید اقتصادی فین تک

رگ تک (Regtech)

فناوری قانونگذاری (رگ تک)  ، تکنولوژی است که به شرکت های مشغول در صنعت خدمات مالی این امکان را می دهد که با قوانین مالی مرتبط آشنا شوند. یکی از اولویت های اصلی رگ تک ،اتوماسیون و دیجیتال کردن قوانین ضد پول شویی (AML) است که هدف آن کاهش درآمد های غیر قانونی می باشد. همچنین کمک به فرآیند های شناخت مشتری (KYC) ، که برای شناسایی و بررسی مشتریان موسسات مالی صورت می گیرد، از اهداف رگ تک محسوب می شود. قانون گذارانی مانند FCA در طیف وسیعی از برنامه های مختلف از جمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بهبود بهره وری  مطابقت های خدمات مالی و کاهش هزینه ها با رگ تک همکاری می کنند.

فناوری بیمه (اینشورتک)

فناوری بیمه (insurtech) زیرمجموعه ای فین تک می باشد که مربوط به استفاده از تکنولوژي درجهت تسهیل و بهبود کارآیی صنعت بیمه است. ماه گذشته گزارشی از مرکز مشاوره Capgemini و صنعت بیمه غیر انتفاعی Efma نشان داد که فشار رقابتی در شرکت های بیمه سنتی به دلیل ظهور تعداد زیادی از استارت آپ های فناوری بیمه  به شدت در حال افزایش است.

ارائه سکه های اولیه

ارائه سکه های اولیه (ICO) یک شرکت سرمایه گذاری شده توسط مردم است (Crowdfunding)   که به استارت آپ های حوزه بلاک چین کمک می کند. فعالیت این شرکت بدین گونه است که ارز های دیجیتالی استارت آپ را با پول نقد مبادله می کند.ICO ها فعالیت مشابهی با IPO ها دارند. IPO مکانی است که در آن سهام شرکت برای اولین بار به سرمایه گذاران فروخته می شود.

ولی تفاوت ICO با IPO در این است که ICO ها به جای معامله با سرمایه گذاران با حامیان معامله می کنند که این شیوه ، فعالیت آنها را به یک کسب و کار سرمایه گذاری شده توسط مردم نزدیک می کند. ماه گذشته کشور چین فعالیت های ICO ها را به دلیل ایجاد نگرانی ناشی از عدم نظارت بر فعالیت های آنها و امکان کلاه برداری توقیف کرد.

فن آوری های فین تک

بانکداری باز

منشا بانکداری باز به ایده نو ظهوری در زمینه خدمات مالی و فین تک بر میگردد. این ایده بیان داشت که بانک ها باید به شرکت های ثالث اجازه ساخت برنامه های کاربردی و خدمات جدید با استفاده از اطلاعات بانک ها را بدهند.

Robo-advisors  (مشاوره های رباتی)

 Robo-advisors پلتفرمی است که با اسافتاده از الگوریتم های مالی ، پیشنهادات سرمایه گذاری را اتوماسیون می کند. آنها نیاز به مدیران سرمایه گذاری را کمتر می کنند  و با این کار هزینه های ناشی از مدیریت پروژه ها به شدت کاهش پیدا می کند.

Unbanked یا underbanked

Unbanked یا Underbanked  کسانی هستند که به بانک یا جریان خدمات مالی دسترسی ندارند. کمپانی های فین تک متعددی ، محصولات خود را با هدف کمک به این قسمت هایی از جهان بهبود داده اند. آنها میخواهند با راه حل های کاملا دیجیتالی دسترسی این اشخاص را به خدمات مالی فراهم کنند.

گنجایش مالی

برنامه گنجایش مالی  راه حل های فین تک برای مردم محروم و کم درآمد است تا به  آنها ابزار های جایگزین مقرون به صرفه ای ارائه کند. این سرویس مانند سرویس های UNBANKED/UNDERBANKED برای کسانی است که دسترسی کمی به جریان اصلی مالی دارند می باشد.

مرتبط بخوانید: آیدی پی به کسب و کارهای خانگی چه کمکی می کند؟

قرار داد های هوشمند

قرارداد های هوشمند برنامه هایی کامپیوتری هستند که این امکان را می دهند که انعقاد قرارداد به صورت اتوماتیک بین خریداران و فروشندگان صورت گیرد. قرارداد های هوشمند اغلب بر مبنای بلاک چین هستند و میتوانند در ذخیره کردن زمان و هزینه های معاملات مؤثر باشند. برای مثال در اتریوم، قرارداد ها به عنوان اسکریپت های غیر متمرکزی شناخته می شوند که در شبکه بلاک چین برای اجرا در آینده ذخیر شده اند.

شتاب دهنده ها

 شتاب دهنده ها یا شتاب دهنده های استارت آپ ها برنامه هایی هستند که توسط سازمان های مالی برای آموزش و همکاری با استارت آپ های مالی به تصویب رسیدند. شتاب دهنده های مالی هم به صورت عمومی و  هم به صورت خصوصی با برنامه های متعددی که توسط بانک های بزرگی مانند بانک مرکزی انگلستان، Bank of England ، بانک های بین المللی خصوصی Barvlaysاجرایی می شوند، ساخته می شوند.

امیدواریم مطلب امروز آیدی پی در حوزه معرفی اصطلاحات فین تک برای شما مفید واقع شده باشد. با نظرات خود ما را در تهیه محتوا بهتر یاری کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

در مطالب آیدی پی :

 روند اینشورتک
مطلب قبلی:

۵ روند اینشورتک که باید آن ها را بشناسید!

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.