
آینده بانکداری: فین تک یا تک فین؟
صنعت بانکداری در حال تجربه ساختارشکنی با سرعتی رو به افزایش است. در چند سال گذشته، موسسات مالی سنتی و شرکتهای مدرن فین تک درک کردهاند که همکاری میتواند بهترین مسیر برای رشد بلند مدت باشد. در همان زمان، شرکتهای بزرگ تکنولوژی خدمات مالی ارائه میکنند و راهحلهای تک فین را ایجاد میکنند.
دلیل همکاری توانایی ایجاد نقاط قوت در بانک ها و فین تک برای ایجاد یک نهاد قویتر نسبت به هر یک از واحدها به خودی خود است. برای بسیاری از سازمانهای فین تک ، مزایای اولیه طرز فکر نوآورانه، زیرکی (سرعت برای سازگاری)، دیدگاه مصرفکننده محور، و یک زیرساخت ساختهشده برای دیجیتال هستند. اینها مزایایی هستند که اغلب موسسات مالی قدیمی آنها را ندارند.
به همین ترتیب، اغلب موسسات بانکی اهداف مشترکی دارند، به رسمیت شناخته شدن، ایجاد برند قویتر و ایجاد اعتماد بین مردم. آنها همچنین سرمایه کافی، دانش رعایت مقررات قانونی و یک شبکه توزیع تثبیت شده دارند.
با توجه به گزارش جهانیFintech در سال ۲۰۱۸ از CapGemini و LinkedIn، در همکاری با Efma، " اغلب فین تک موفق روی کارکردها یا بخشهای محدود با سطوح اختلاف بالا تمرکز کرده اند یا آن ها از موسسات مالی سنتی ، اما با مقیاس سودمندی برای خود دست و پنجه نرم میکنند. موسسات مالی سنتی مشتری گسترده و نقدینگی عمیق دارند، اما با سیستمهای قدیمی آنها را در اختیار دارند." چالش، توانایی ایجاد محیطی خواهد بود که در آن همکاری میتواند به عنوان مخالفت برای مانع شده ویژگیهای ذینفع هر دو طرف، رشد کند.
مرتبط بخوانید: ده نکته در مورد بیتکوین که باید بدانید!
یک مثال ساده از فین تک پیشنهاد خدمات بانکداری تلفن همراه است که اغلب بانکهای سنتی ارائه میدهند. علاوه بر این فین تک به شرکت های مالی غیر سنتی مانند PayPal، Zelle و Venmo در آمریکا و تنها بانک Starling، Monzo و Revolut در انگلستان پیشنهاد میکند.
فین تک در برابر تک فین
تفاوت بین تک فین و فین تک براساس منشا سازمان بنیادی است. فین تک معمولا به سازمانی اشاره میکند که در آن خدمات مالی از طریق تجربه بهتر با استفاده از فنآوریهای دیجیتال برای کاهش هزینهها، افزایش درآمد و حذف اختلافات ارایه میشوند. یک مثال ساده از فین تک پیشنهاد خدمات بانکداری تلفن همراه است که اغلب بانکهای سنتی ارائه میدهند. علاوه بر این فین تک به شرکت های مالی غیر سنتی مانند PayPal، Zelle و Venmo در آمریکا و تنها بانک Starling، Monzo و Revolut در انگلستان پیشنهاد میکند.
از طرفی، تک فین معمولا به یک شرکت فنآوری اشاره میکند که راه بهتری برای ارائه محصولات مالی به عنوان بخشی از ارائه خدمات وسیعتر پیدا می کند. مثالهایی از شرکتهای تک فین شامل گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل (GAFA)در ایالاتمتحده و Baidu، Alibaba و Tencent (BAT)در چین هستند. دو سال پیش، Jack Ma ، بنیانگذار گروه Alibaba، تفاوت بین تک فین و فین تک را اینگونه توصیف کرد.
« در صنعت مالی آینده دو فرصت بزرگ وجود دارد. یکی از آنها بانکداری آنلاین است که در آن همه موسسات مالی به صورت آنلاین حرکت میکنند؛ دیگری امور مالی اینترنتی است که صرفا توسط عوامل خارجی اداره میشود. (جک ما) Jack Ma . در هر دو مورد، موفقیت این سازمانها در امور مالی براساس توانایی سازمان برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل مجموعه دادههای حجیم، یادگیری از دیدگاه ها برای بهبود شخصیسازی و مشارکت دیجیتال در زمان واقعی، و گسترش خدمات در پاسخ به نیازهای مصرفکننده خواهد بود.
مرتبط بخوانید: ۵ روند اینشورتک که باید آن ها را بشناسید!

یک چشمانداز رقابتی جدید
با وجود بهترین همکاری، توانایی موسسات مالی قدیمی برای رقابت در سیستم بانکی آینده با قدرتهای تک فین به چالش کشیده خواهد شد. این سازمانهای فنآوری عظیم که بر روی سکوهای دیجیتال ساخته شدهاند، کارآمد بوده و در حال حاضر راههایی برای کاهش هزینههای عملیاتی و اجرای مدلهای کسبوکار خود یافتهاند.
بسیاری از غولهای تکنولوژی اساس و پایه موفقیت را دارا هستند.مهارت دیجیتال، پایگاههای مشتری وسیع، نظم سازمانها در بهبود تجربه مشتری، و آزادی عمل فراوانیکه اتحادشان با بانکداری را گسترش دهند. بیشترین نگرانی مربوط به این است که برخی از این شرکتها در حال ایجاد سطح اعتماد هستند که منحصر به بانکهای سنتی و اتحادیههای معتبر است.
در نتیجه، درصد فزایندهای از مشتریان مایل به استفاده از خدمات مالی ارایه شده از این شرکت های غیر سنتی هستند - به خصوص جایی که تجربه بهتری از موسسات قدیمی ارائه می کنند. پتانسیل تغییر درآمدها از سایر تجارتها (مانند خردهفروشی) برای افزایش خدمات بانکی میتواند تعادل رقابتی را به طور کامل تغییر دهد. انتظار میرود که تقاضا برای محصولات و خدمات شرکتهای فین تک و شرکتهای بزرگ فنآوری افزایش یابد زیرا مشتریان بیشتری با خدمات دیجیتالی جدید آشنا میشوند. این به خصوص برای مصرف کنندگان جوانتر که با دستگاههای دیجیتال بزرگ شدهاند، صادق است. شرکتهای تک فین با فنآوری شروع میکنند و از آن برای تجارت و داد و ستد استفاده می می کنند.
مرتبط بخوانید: دانستی های مهم فین تک
مردم هنگامی که مجبور به استفاده از سیاستها و فرآیندهای بانکی برای استفاده از کانالهای غیر دیجیتالی برای تجارت روزمره بانکی میشوندبه سختی خواهند افتاد. سازمانهای بانکی سنتی نمیتوانند به ارایه بررسی حسابها و وام تکیه کنند. در حال حاضر، رقبا در بخشهای مهمی از زنجیره ارزش بانکی با پتانسیل محدود کردن بانکها برای تبدیل شدن به چیزی بیش از خدمات رفاهی، فرسوده می شوند.
آینده صنعت بانکداری به توانایی آن برای بهرهبرداری از قدرت بینش مشتریان، تجزیه و تحلیل پیشرفته و فنآوری دیجیتال نیاز دارد تا خدماتی را ارایه دهد که به مشتریان آگاه از تکنولوژی امروزی، امور مالی خود را مدیریت کرده و زندگی روزمره خود را بهتر مدیریت کنند. همان طور که سازمانهای مالی و فنآوری یک دیدگاه وسیعتر از بانکداری را میپذیرند، خدمات بانکی و غیر بانکی را ارائه میدهند، برنده نهایی مصرفکننده خواهد بود ، صرفنظر از این که آن ها کدام ارائه کننده را انتخاب میکنند.
افزودن دیدگاه جدید