استراتژی کسب و کار: یک راه فوق العاده برای نوشتن یک طرح کاری خلاقانه

استراتژی کسب و کار: یک راه فوق العاده برای نوشتن یک طرح کاری خلاقانه

در این مطلب می خواهیم ببینیم که بهترین راه مدیریت و برنامه ریزی برای یک کسب و کار خلاقانه چیست.

آیا تا به حال از این ترسیده اید که علاقه شما یک شغل واقعی نباشد؟ بدانید که تنها نیستید.

دو تا از بزرگترین موانع راه اندازی یک کسب و کار، سازمان و یا پروژه ی رویا های شما پول و سردرگمی در مورد اینکه از کجا شروع کنید است.

اغلب تماس ‌های مربیگری من به نقطه ‌ای می ‌رسد که مشتری دوست‌ داشتنی من در نهایت این داستان را رها می ‌کند که «فقط نمی‌ داند با زندگی ‌اش چه کار کند» و حقیقت را با من در میان می ‌گذارد: اینکه او یک شور پنهانی دارد... او فقط نمی داند که چگونه به آن بها دهد. یا بدتر، او ترس پنهانی خود را فاش می کند: "اما این یک شغل واقعی نیست! هیچ کس به من پول نمی دهد تا کاری را که دوست دارم انجام دهم، و من احتمالاً نمی توانم راهی را دنبال کنم که باعث شکست خوردن من شود. آیا همه هنرمندان گرسنه نمی مانند؟"

وقتی می بینم نویسندگان، مربیان، سازندگان و متحولان زیبا راه رویاهای خود را می بندند و از به اشتراک گذاشتن هدایای خدادادی خود با جهان امتناع می ورزند، دلم می شکند، زیرا تنها دلیل این امر این است که نمی دانند چگونه آن را در دنیای واقعی عملی کنند.

نگرانی‌ های «دنیای واقعی» همیشه - تکرار می‌ کنم، همیشه - قابل حل هستند. امروز در این پست وبلاگ، دقیقاً به شما آموزش می‌دهم که چگونه پایه های کسب ‌و کار خود را کشف کنید تا در دنیای واقعی موفق شوید.

ابتدا، ما قصد داریم به این بپردازیم که در واقع یک طرح کسب و کار خلاق چیست (یا به عبارتی دیگر از کجا باید شروع کرد) و من شما را گام به گام در مورد آنچه باید داشته باشید تا بتوانید اشتیاق خود را به یک "شغل واقعی" تبدیل کنید، راهنمایی خواهم کرد. کار."

 

مرتبط بخوانید: سه باور اشتباه درباره خلاقیت

 

استراتژی کسب و کار: یک راه فوق العاده برای نوشتن یک طرح کاری خلاقانه

 

یک طرح کاری خلاقانه چیست؟

ابتدا، بیایید ایده یک طرح تجاری را به طور کلی تعریف کنیم. طرح کسب و کار اساساً سندی است که توضیح می ‌دهد کسب ‌و کار شما چیست، چه کاری انجام می‌ دهد، چه اهدافی دارید و چگونه می‌خواهید به آن ها دست پیدا کنید، همراه با هر چیز حقوقی و مالی مورد نیاز برای کسب ‌و کار خاص مورد نظر. مردم معمولاً هنگام درخواست وام تجاری یا جذب سرمایه گذار، آن ها را به بانک یا هیئت مدیره می برند.

اهداف یک طرح کسب و کار سنتی معمولاً توضیح دادن کسب و کار به افراد دیگر است که آن را برای افراد خلاق، مربیان، سازندگان و غیره مناسب می کند. معمولا هدف افراد خلاق کسب سود های آنچنانی از هنر و استعدادشان نیست، یا حداقل این تمام کاری نیست که آن ها انجام می دهند. بیشتر اوقات، خلاق ها اطلاعات، خدمات یا نوعی از محصولات کوچک بوتیک را می فروشند ... یا حتی ایده های خود را می فروشند! از آنجایی که اهداف خلاق ها متفاوت است، برنامه ها باید متفاوت باشند، نه؟

بنابراین یک طرح کسب و کار خلاق یا CBP، به سادگی یک طرح تجاری است که در جهت اهداف خلاقان عمل می کند. متوجه منظورم می شوید؟

 

طرح کسب و کار خلاق چه تفاوتی دارد و چرا به آن نیاز دارم؟

شما از نظر فنی به یک طرح کسب و کار خلاق نیازی ندارید. شما کاملاً می ‌توانید ایده های خود را بیان کنید و اجازه دهید تکامل پیدا کنند، اما اگر می‌خواهید یک رویکرد ایمن ‌تر، هوشمندانه ‌تر و استراتژیک ‌تر داشته باشید که پس‌انداز زندگی‌ تان را تهدید نکند، کمی برنامه‌ریزی راهی است که باید در پیش بگیرید.

یک طرح کسب و کار خلاق متفاوت است زیرا خالق را در مرکز نگه می دارد. به جای اینکه حقایق شما را مستقیماً برای ارائه به شخصی در یک درخواست وام ارائه کنیم، ما به نوعی حقایق را برای خودمان مستقیماً دریافت می کنیم تا بتوانیم واقعاً چیز را راه اندازی کنیم و به اهداف خود برسیم.

CBP بسیار ساده تر است و امکان شخصی سازی و انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کند. شما می توانید به جای ساختن آن برای تحت تاثیر قرار دادن کسی که کت و شلوار پوشیده است، CBP را با زندگی خود هماهنگ کنید.

 

استراتژی کسب و کار: یک راه فوق العاده برای نوشتن یک طرح کاری خلاقانه

 

تفاوت بین طرح کسب و کار خلاق و مدل کسب و کار خلاق چیست؟

یک طرح کسب و کار خلاق فقط همین است: یک طرح. این یک نمای کلی از کسب و کار خلاقانه خاص شما، جایی که می روید، و نحوه برنامه ریزی برای رسیدن به آنجا را ارائه می دهد. یک مدل کسب و کار خلاق، یک استراتژی اثبات شده برای چگونگی کسب درآمد از کسب و کارتان است. در حالی که مطمئناً می ‌توانید مدل کسب ‌و کار خلاقانه خود را از ابتدا بسازید، بسیار سریع ‌تر و آسان ‌تر است تا با یک مدل کسب ‌و کار اثبات‌ شده شروع کنید و سپس آن را در میان راه شخصی سازی نمایید. مدل کسب و کار شما بخش مهمی از طرح کسب و کار خلاقانه شما است، اما این کل تصویر نیست.

 

چگونه یک طرح کسب و کار خلاقانه بنویسم؟

یک طرح تجاری خلاقانه خوب به ۶ سوال اساسی پاسخ می دهد:

  1. مشتریان/مراجعه کنندگان من چه کسانی هستند؟
  2. چگونه به آن ها خدمت رسانی کنم؟
  3. این کار چگونه پول در می آورد؟
  4. چگونه با آن ها ارتباط برقرار کنم و به آن ها اطلاع دهم که وجود دارم؟
  5. بلند پروازانه ترین رویاهای من برای این تجارت چیست؟
  6. اقدامات بعدی من برای تحقق آن چیست؟

اجازه دهید هر یک از این موارد را با چند مثال تجزیه کنیم.

 

سوال شماره ۱: مشتریان/مراجعه کنندگان من چه کسانی هستند؟

این مهمترین بخش از طرح کسب و کار خلاقانه شماست. تا زمانی که ندانید مشتری یا مراجعه کننده ی ایده آل شما کیست، حرکت رو به جلو واقعاً بسیار سخت خواهد بود. دلیلش این است که مشتری/مراجعه کننده ی ایده آل شما ستاره ی راهنمای شماست. وقتی واقعاً بدانید که او کیست و به چه چیزهایی نیاز دارد، همه سؤالات و تصمیمات دیگر به راحتی انجام می شود.

با ایجاد یک طرح مشتری ایده آل شروع کنید. این یک نسخه فوری از هنر کسب و کار شما است، شخصی که برای محصولات و خدمات شما مناسب است. شما می توانید این را بر اساس یک شخص واقعی، نسخه ای از خودتان، یا یک فرد خیالی که دوست دارید به او خدمت رسانی کنید یا با او کار کنید، قرار دهید.

یک مثال در اینجا آمده است: «کیتلین یک تولید کننده ی محتوای باردار است که آرزوی پیوستن به سیرک را دارد. او در اواسط ۳۰ سالگی است، در یک شهر متوسط ​​تا بزرگ در آمریکای شمالی زندگی می کند و از طبقه متوسط ​​است. او همیشه رویای این را داشته که یک طناب ‌باز باشد، اما نگران است که این سبک زندگی برای بچه ‌ها خوب نباشد، بنابراین به شغل تولید محتوای خود ادامه می‌دهد در حالی که خیال پوشیدن شلوارهای بلند و اجرا برای مخاطبان را دارد.»

بنابراین، اساسا این طرح کوتاه ایده‌ آل مشتری حاوی چند قطعه طلایی از اطلاعاتی است که برای راهنمایی CBP خود به آن نیاز دارد:

  • اطلاعات جمعیتی مشتری ایده آل شما را شرح می دهد. از این طرح، سن، جنسیت، موقعیت مکانی، وضعیت اقتصادی و وضعیت خانوادگی کیتلین را می دانیم.
  • همچنین نکات و خواسته‌های مشتری ایده ‌آل شما را به تفصیل شرح می‌دهد (او از خواسته‌هایش چشم پوشی می‌کند، زیرا او یک مادر آینده است، اما واقعاً می‌خواهد حرفه سیرک رویا هایش را دنبال کند)
  • انرژی مشتری ایده آل شما را توصیف می کند. این توصیف سریع به ما نشان می دهد که او کیست، به چه چیزهایی علاقه دارد، از چه چیزهایی لذت می برد و شخصیت کلی او چگونه است.

این مثال کمی اغراق شده است، اما شما نکته را متوجه شدید. اساساً، اگر می خواهید چیزهایی را بفروشید، باید بدانید چه کسی آن ها را می خرد.

 

استراتژی کسب و کار: یک راه فوق العاده برای نوشتن یک طرح کاری خلاقانه

 

سوال شماره ۲: چگونه به آن ها خدمت رسانی کنم؟

مشتری/مراجعه کننده ی ایده آل شما در چه زمینه ای به کمک نیاز دارد؟ چه دانش، الهام و برتری ای دارید که می تواند به آن ها کمک کند؟

بیایید از کیتلین به عنوان مثال استفاده کنیم. از آنجایی که از قبل نقاط درد و خواسته ‌های او را می‌دانیم، می‌ توانیم چیزهای خاصی را به او پیشنهاد کنیم تا به او در رسیدن به اهدافش کمک کنیم. با دانستن آنچه در مورد کیتلین می دانم، می توانم به او پیشنهاد کنم:

  • گذراندن دوره ای در مورد چگونگی داشتن تعادل میان کار و مادر بودن زمانی که مدام در سفر هستید
  • لباس های طناب بازی دست ساز
  • مراجعه به یک راهنمای تغییر شغل
  • یک سخنرانی انگیزشی در مورد اینکه چرا دنبال کردن رویاهایتان مهم است
  • یک سرویس نگهداری از کودکان که مسئولیت های مراقبت از کودکان را برای مادران شاغل ارائه می دهد
  • کتابی الهام بخش در مورد چگونگی یادگیری هنر طناب بازی برای مبتدیان
  • عضویت در یک سازمان خیریه که جواهراتی با مضمون سیرک می فروشد تا برای کودکان کار کمک مالی جمع آوری کند
  • یک کارگاه حضوری در مورد حرکات پایه رقص سیرک
  • ملاقاتی برای نوازندگان مشتاق سیرک برای ارتباط

و لیست ادامه دارد.

شما در واقع می توانید این کار را به دو روش انجام دهید: می توانید با در نظر گرفتن مشتری ایده آل خود شروع کنید و بفهمید که چگونه بر اساس نقاط درد و خواسته های او به او خدمت کنید یا می توانید بفهمید که چه چیزی می خواهید ارائه دهید و سپس بفهمید که چه نوع فردی از آن محصول یا خدمات لذت می برد. در هر صورت، این دو قطعه اول زیربنا و پایه ی کسب و کار خلاقانه شما هستند.

 

سوال شماره ۳: چگونه این کار پول در می آورد؟

اینجاست که بسیاری از خلاقان گیر می کنند. ما در مورد مشتریان شگفت ‌انگیزمان و چیزهای زیبایی که باید به آن ها ارائه دهیم رویاپردازی می‌کنیم... و سپس «دنیای واقعی» ظاهر می‌شود.

"آیا واقعاً کسی برای این کار به من پول خواهد داد؟"

"آیا من غیر واقع بین هستم؟"

"چه هزینه ای باید دریافت کنم؟"

"در مورد کار روزانه خود چه کار کنم؟"

"آیا برای مواردی مانند بیمه درمانی و برنامه بازنشستگی به اندازه کافی پس انداز خواهم داشت؟"

ابتدا مکث کنید. نفس عمق بکشید. به یاد داشته باشید که هزاران انسان خلاق در جهان وجود دارند که با انجام کارهایی که شما می خواهید انجام دهید امرار معاش می کنند. پس این بدین معنیست که می توان آن را انجام داد. آن انسان ها باهوش تر و بهتر از شما نیستند.

نکته: هر چیزی که به مشتری ایده آل خود ارائه می دهید باید درآمد داشته باشد.

این چیزی را که می خواهید به مشتری/مراجعه کننده ی ایده آل خود ارائه دهید را در نظر بگیرید، ما باید بفهمیم که چگونه از آن درآمد کسب کنیم. این موضوع می تواند برای بسیاری از خلاقان (و مخصوصاً مربیان) موضوع مهمی باشد زیرا ما به کار خود بسیار نزدیک هستیم. ما عاشق کارمان هستیم! این هنر ماست! ما این کار را برای درمان، بیان و ایجاد تفاوت در جهان انجام می دهیم! آیا واقعاً باید با کسب درآمد آن را بی ارزش کنیم؟

آره. بله، باید. چون نمی توانید با جیب خالی این خدمات را به دنیا ارائه دهید. با بی پولی شما به هیچ کس کمکی نمی توانید بکنید. بابت خدمات خود هزینه دریافت کنید. شما اجازه می دهید محصولات و خدمات شما جریان پیدا کند و اجازه می دهید پول وارد شود.

 

کسب و کاری که پول در نمی آورد فقط یک سرگرمی است. باید از آن اجتناب کنیم.

 

بنابراین چگونه می توانید با انجام کاری که دوست دارید درآمد کسب کنید؟ خوب، شما چند گزینه دارید.

به بخش "چگونه به آن ها خدمت رسانی کنم؟" بازگردید و چند گزینه از لیست انتخاب کنید. برای مثال، بیایید بگوییم که شما واقعاً عاشق ایده طراحی و ساخت لباس‌های بندبازی و میزبانی کارگاه‌ هایی هستید که حرکات اولیه رقص سیرک را آموزش می‌دهند. شاید فضای کوچکی را اجاره کنید که بتوانید کلاس‌های رقص سیرک را در آنجا تدریس کنید و لباس ‌های زیبای سفارشی خود را در لابی بفروشید. شاید در نهایت به فروش لباس های خود در یک فروشگاه آنلاین و فروش آنلاین دوره رقص سیرک خود بپردازید.

همه گزینه ها معتبر هستند. ترفند انتخاب روشی برای کسب درآمد است که اولا از ارائه آن لذت می برید و ثانیا مشتریان ایده آل شما به آن نیاز دارند یا آن را می خواهند. پیدا کردن آن تقاطع مهمترین بخش کسب درآمد از استعداد شماست.

برای پیدا کردن آن تقاطع طلایی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • چقدر می خواهم از کسب و کارم درآمد داشته باشم؟
  • برای راه اندازی کسب و کار چقدر باید پول تولید کنم؟
  • چقدر باید پول دربیاورم تا صورت حساب هایم را بپردازم و زندگی ام کارساز شود؟
  • سایر افراد با مشاغل مشابه چگونه از کار خود درآمد کسب می کنند؟
  • چگونه می توانم ایده های خود را تایید کنم، مثلا ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند؟

هنگامی که تقاطع طلایی خود را از آنچه که دوست دارید ارائه دهید و آنچه مشتریان/مراجعه کنندگان شما دوست دارند بابتش هزینه کنند را پیدا کردید، اکنون می توانید آن را آزمایش کنید و ایده های خود را تأیید نمایید. ممکن است فکر کنید که عاشق ارائه نوع خاصی از محصول یا خدمات هستید، اما تا زمانی که آن را امتحان نکنید و نبینید، مطمئناً متوجه نخواهید شد. همان چیزی که مشتریان شما نیاز دارند. در برخی موارد، شما باید یک ایده را آزمایش کنید و آن را تا زمانی که تقاطع مناسب خود را پیدا کنید، تغییر دهید.

 

مرتبط بخوانید: شش اصل مهم برای دستیابی به چابکی استراتژی

 

استراتژی کسب و کار: یک راه فوق العاده برای نوشتن یک طرح کاری خلاقانه

 

سوال شماره ۴: چگونه با مشتریان ایده آل خود ارتباط برقرار کنم و به آن ها اطلاع دهم که وجود دارم؟

نکته اینجاست: کیتلین ممکن است برای آمدن به کارگاه های رقص سیرک شما لحظه شماری کند، اما اگر شما و کسب و کارتان را نشناسد، نمی تواند بیاید و به شما پول بدهد.

از این رو نیاز به پاسخ این سوال که "چگونه با افراد خود ارتباط برقرار می کنم و آن ها را در مورد چیزهای شگفت انگیز خود مطلع می کنم" دارید. لزومی ندارد که مبهم یا تظاهری باشد. این صرفاً یک طرح متفکرانه برای کمک به افرادی است که به شما نیاز دارند و باید شما را پیدا کنند.

راه‌های زیادی برای تعامل با مشتریان/مراجعه کنندگان بالقوه وجود دارد و به آن ها کمک می‌کند تا در مورد شما و پیشنهادات شما اطلاعات کسب کنند.

در اینجا چند راه نتیجه بخش را معرفی کرده ایم:

  • وبلاگ نویسی در مورد داستان یا کار خود
  • وبلاگ نویسی به عنوان مهمان در وبلاگی که مشتریان ایده آل شما می خوانند
  • برجسته شدن در سایر نشریات رسانه ای مانند پادکست ها، تلویزیون، رادیو و غیره
  • استفاده از رسانه های اجتماعی برای هدایت افراد به وب سایت یا پیشنهادات شما
  • ارائه ی نمایشگاه يا كارگاه هاي ميهمان به صورت رايگان به عنوان انگيزه اي براي مشتريان ايده آل شما براي شناخت شما و تجارت با شما
  • ایجاد روابط در جوامعی که تعداد زیادی از مشتریان ایده آل شما در آنجا حضور دارند (این کار را می توان به صورت حضوری یا آنلاین انجام داد)
  • رفتن به رویدادهای اجتماعی که احتمالاً مشتریان ایده آل شما در آن حضور خواهند داشت
  • داوطلب شدن در سازمان هایی که مشتری ایده آل شما احتمالاً از آن ها پشتیبانی می کند
  • از دوستان، خانواده و حلقه کاری خود برای معرفی افرادی که ممکن است کار شما را دوست داشته باشند، درخواست کنید
  • ایجاد شراکت با مشاغل مشابه شما (مثل ایجاد شراکت در استودیو یوگا اگر کلاس های رقص سیرک ارائه می دهید یا دوستی با لوازم عروسی اگر گلفروش هستید)

هدف و راه کلیدی در اینجا این است که بفهمید مشتریان ایده‌آل شما در کجا بیشتر وقت می گذرانند می‌گذرند و سپس به آنجا بروید. به آنجا بروید، روابط ایجاد کنید، ارزش ارائه دهید و محصولات یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید.

 

مرتبط بخوانید: هر کسب و کاری نیازمند یک داستان است!

 

سوال شماره ۵: بلند پروازانه ترین رویاهای من برای این کسب و کار چیست؟

ایجاد کسب و کار به زمان، صبر و تمایل به آزمایش نیاز دارد، بنابراین داشتن یک چشم انداز روشن برای تمرکز تلاش ها و برنامه های تان برای موفقیت نهایی شما بسیار مهم است.

پس بیایید آن را تجزیه کنیم. شما شخصاً موفقیت تجاری را چگونه تعریف می کنید؟ یک کسب و کار موفق برای شما با آرزوها و رویاهای منحصر به فردتان چگونه به نظر می رسد؟

کسب و کار خود را در ۳ سال آینده کجا می بینید؟ ۵ یا ۱۰ سال چطور؟ بهترین و هیجان انگیزترین نتیجه ای که می توانید تصور کنید برای کسب و کار شما چیست؟ چه تاثیری بر جهان خواهد گذاشت؟

 

استراتژی کسب و کار: یک راه فوق العاده برای نوشتن یک طرح کاری خلاقانه

 

سوال شماره ۶: مراحل بعدی من برای تحقق آن چیست؟

اینجا جایی است که باید دست به عمل واقعی بزنید. یک کسب و کار موفق هم به برنامه ریزی و هم به اجرا نیاز دارد، یعنی مراحل اقدام. به طور کلی، من حدود ۵۰ درصد از زمان و انرژی خود را صرف برنامه ریزی، چشم انداز و هدف گذاری در مورد آنچه می خواهم خلق کنم، می کنم و ۵۰ درصد دیگر را صرف انجام اقدامات منسجم و همسو با آن چشم انداز خواهم کرد.

این بدان معناست که هر هفته زمانی را برای رشد کسب و کار خود اختصاص دهم، خواه به شکل ارتباط با جوامعی باشد که مشتری ایده آل من در آنجا حضور دارد، یا کار کردن به صورت تک به تک با مشتریانم. ایده این است که ابتدا هدف را در ذهن داشته باشید و سپس به آن عمل کنید.

در واقع لازم نیست ۴۰ ساعت در هفته روی کسب و کار خود کار کنید تا نتایج را ببینید. فقط باید در طول زمان به طور مداوم عمل کنید و اجازه دهید قطعات پازل در جای خود قرار گیرند.

بنابراین بیایید در مورد اقداماتی که قرار است انجام دهید، صحبت کنیم.

سه اقدامی که می توانید روزانه یا هفتگی برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید چیست؟ برای کسب و کار خیالی ما در فروش لباس‌های زیبای سیرک و ارائه کلاس‌های بند بازی، ممکن است شامل چند ساعت وقت گذاشتن برای بیرون کشیدن صفحه طراحی خود و ایجاد چند طرح لباس جدید، سپس ارسال یک ویدیوی تایم لپس از کارتان در اینستاگرام باشد. تا بتوانید کار خود را با مشتریان ایده آل خود که در آنجا حضور دارند به اشتراک بگذارید. همچنین می تواند شامل رفتن به یک کافی شاپ هر شنبه بعدازظهر برای نوشتن مقاله در مورد تکنیک رقص سیرک شخصی شما و اینکه چرا آنقدر عالی است باشد.

کلید این است که دریابید اول با اهداف خود هماهنگ شوید و سپس کار کنید. این امر ممکن است با آزمون و خطا طول بکشد، اما در یک جدول زمانی به اندازه کافی طولانی، حتما نتایج مطلوب خود را خواهید دید.

 

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.