رکود اقتصادی، با این ۳ راهکار نوآورانه کسب‌وکار خود را از بحران نجات دهید!

در شرایط رکود اقتصادی برخی از سازمان‌ها و کسب‌وکارها حذف می‌شوند! با این سه راهکار نوآورانه، کسب‌وکار خود را از بحران نجات دهید.

رکود اقتصادی، برای افرادی که نوآوری دارند، فرصت‌های بزرگی را ایجاد می‌کند. این شرایط سخت می‌تواند زمان مناسبی برای شکل‌گیری یکی از این شرایط باشد:

۱. پیشنهاداتی ارائه شود که تغییردهنده‌ی نتیجه‌ی بحران حاضر باشد.

 ۲. راه‌حل‌های ساده و مقرون‌به‌صرفه برای عواقب رکود اقتصادی اتخاذ شود.

۳. حرکات جسورانه و استراتژیک برای گذر از بحران اقتصادی صورت بگیرد.

همچنین از عواقب رکود اقتصادی می‌توان به کمبود منابع نیز اشاره کرد و همین مسئله، افرادی را که خلاقیت و نوآوری دارند، وادار می‌کند تا سرانجام کارهایی را انجام دهند که باید پیش‌تر انجام می‌دادند! در ادامه این مطلب از بلاگ آیدی پی در ارتباط با فرصت‌هایی که شرایط رکود اقتصادی در اختیار افراد نوآور و خلاق قرار می‌دهد تا کسب‌وکار و شرکت خود را پیشرفت دهند؛ صحبت می‌کنیم.

رکود اقتصادی، با این ۳ راهکار نوآورانه کسب‌وکار خود را از بحران نجات دهید!

در شرایط رکود اقتصادی چه کنیم؟!

این روزها، بیش از پیش احساس می‌شود که رکود اقتصادی در شرف وقوع است، شاید در این زمان بارهای از خودتان پرسیده باشید بهترین شغل در زمان رکود اقتصادی چیست؟ یا اگر بحران اقتصادی بیشتر شود، آیا باعث کاهش میزان استفاده از خلاقیت می‌گردد؟! لزوما اینگونه نیست. تاریخ نشان می‌دهد که دوران رکود اقتصادی، سه فرصت خاص برای افراد خلاق و نوآور ایجاد می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

پیشنهادات منحصربه‌فرد برای گذر از دوران رکود اقتصادی

در شرایط  تورم و رکود، استارت‌آ‌پ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا که محصولات یا خدمات پایه‌ای ارائه می‌دهند و مانع از پیشرفت و طنین‌اندازی بیشتر عوامل رکود اقتصادی می‌شوند، جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت. به‌ عنوان مثال، می‌توانیم به Airbnb اشاره کنیم که یک بازارگاه آنلاین است و مردم از طریق آن خانه و اتاق‌های خود را اجاره می‌دهند، در اوج رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد. خدمات این شرکت در آن زمان برای هزاران نفر از کسانی که به دنبال راهی ارزان برای سفر بودند، جذاب بود. مشابه این ایده در کاهش هزینه‌ها را در مدل کسب‌وکار اوبر (Uber)، سفارش اینترنتی تاکسی، نیز مشاهده می‌کنیم.

پس از بحران مالی جهانی، بی‌اعتمادی ماندگاری نسبت به شرکت‌ها و خدمات مالی که به روش سنتی کار می‌کردند، به‌وجود آمد و همین موضوع سبب سرعت بخشیدن به شکل جدیدی از ارائه خدمات پرداخت‌های مالی شد. یکی از معروف‌ترین مثال‌ها در این زمینه، جک دورسی است که در سال ۲۰۰۹، استارت‌آپ Square (که بعدها به نام Block شناخته شد) را تأسیس کرد. این شرکت یک استارت‌آپ خدمات مالی است که به خاطر دستگاه کارت خوان سفید مربعی شکل خود معروف شد.

دورسی که به تأسیس توییتر نیز کمک کرد، می‌گوید: «هیچ زمانی برای تاسیس یک شرکت یا شروع یک ایده بهتر از دوران افسردگی یا رکود نیست.» او همچنین گفته است: «افراد زیادی هستند که برای خلق چیزی جدید، واقعا نیاز دارند که خلاق شوند.»

بیشتر بخوانید:

۳۸ نکته مالی که ذهنیت شما را نسبت به پول عوض می کنند!

 

به عنوان مثال دیگر می‌توانیم به گذشته‌ای دورتر برویم. والت دیزنی شرکت همنام خود (Disney Brothers Studio) را در سال ‌۱۹۲۳ تأسیس کرد، زمانی که جهان به شدت به امید نیاز داشت. برای جذب انرژی کارآفرینان امروز، نیاز داشتن به منابع انرژی جایگزین برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، کاهش وابستگی به حکومت‌های استبدادی، امنیت غذایی بیشتر و زنجیره‌های تامین‌کننده قابل اعتمادتر، منطقی است و به همین دلیل امروزه، ایده‌ها، براساس همین نیازهای اولیه و ساده ایجاد می‌شوند.

رکود اقتصادی، با این ۳ راهکار نوآورانه کسب‌وکار خود را از بحران نجات دهید!

راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه برای شکست عواقب رکود اقتصادی

رکود اقتصادی می‌تواند زمان خوبی برای معرفی محصولاتی باشد که مصرف‌کنندگان برای آن به آسانی هزینه نمی‌کنند و یا به دلیل عدم اطمینان مداومی که دارند، به‌صورت طبیعی و ذاتی مقتصد هستند؛ بسیار مناسب باشد.

بهتر است این موضوع را با یک مثال بهتر توضیح دهیم. پس از جنگ جهانی دوم، در سال‌های ۱۹۴۹-۱۹۴۸، پیش از آن‌که رونق پس از جنگ ایجاد شود، رکود اقتصادی وجود داشت. در سال ۱۹۴۸، برادران مک‌دونالد (McDonald's) تمام گارسون‌هایی که مربوط به بخش سفارش‌گیری از افراد درون خودرو بودند را اخراج کردند و فروشگاه اصلی خود را بستند؛ تجهیزات جدیدی نصب کردند و سه ماه بعد با رویکردی جدید برای آماده‌سازی غذا، رستوران خود را بازگشایی کردند.

مک دونالد به جای داشتن یک آشپز ماهر که سفارشات را اختصاصی برای هر مشتری درست می‌کرد، منو را ساده کرد تا افراد بیشتری با مهارت کم نیز بتوانند تعداد زیادی سفارش را در طی روز تهیه کنند. با این رویکرد جدید، خریداران و مصرف‌کنندگان محصولات مک‌دونالد، می‌توانستند تمام اقلام منوی مک دونالد را در حال رانندگی، تنها با استفاده از یک دست آزاد خود، میل کنند!

این رویکرد را از روی خط مونتاژ هنری فورد ایده گرفته بودند و در صنعت خدمات غذا از آن استفاده می‌کردند. برادران مک دونالد، این مدل را «سیستم خدمات سرعت» نامیدند. این کار استخدام و اخراج آشپزها را بسیار آسان‌تر کرد و سبب شد مک‌دونالد، قیمت‌ها را پایین بیاورد و غذا را سریع‌تر آماده کند. این مدل جدید کسب‌وکار به سرعت رشد کرد و در سال ۱۹۵۳، این شرکت، واگذاری شعب فروشگاه‌های خود به سایر کارآفرینان را آغاز کرد. در نهایت، ری کروک که مالک امتیاز مک دونالد بود، سهم برادران مک دونالد را در سال ۱۹۵۴ خرید و مک دونالد را به قدرت جهانی امروزی تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید:

مدیریت مشتری: راهنمای تخصصی به دست آوردن و حفظ مشتریان!

رکود اقتصادی، با این ۳ راهکار نوآورانه کسب‌وکار خود را از بحران نجات دهید!

حرکات جسورانه و استراتژیک برای گذر از تورم و رکود

یکی دیگر از ویژگی‌های شرایط رکود اقتصادی این است که می‌تواند زمان خوبی برای ایجاد تغییرات چشمگیر در سازمان‌هایی باشد که مدت‌ها است، تاسیس شده‌اند. برای مثال، شانتانو نارایان در اواخر سال ۲۰۰۷ به عنوان مدیرعامل ادوبی (Adobe) انتخاب شد. به نظر می‌رسید این شرکت ۲۵ ساله با محصولاتی مانند Photoshop و PageMaker راکد مانده بود و رشدی نداشت. رقبای زیرک SaaS ‪(Software-as-a-Service)‬ که سرویس‌های نرم‌افزاری خود را از طریق اینترنت ارائه می‌دادند، در حال ظهور بودند و در کنار آن، هجوم بحران‌های مالی جهانی حتی قوی‌ترین شرکت‌های آن زمان را به چالش کشیده بود.

 بیشتر بخوانید:

شش اصل مهم برای دستیابی به چابکی استراتژیک در کسب‌وکار

 

در مواجهه با این چالش‌ها، ناراین و تیمش یک استراتژی تحول جسورانه را در پیش گرفتند. آن‌ها در سال ۲۰۰۸ یک مدل نرم‌افزاری فتوشاپ را آزمایش کردند. چند سال بعد Adobe، راهکاری غیرقابل برگشت را پیش گرفت و در حقیقت در این حرکت جسورانه، تمام پل‌های پشت سر خود را خراب کرد. در این تحول، تولید محصولات نرم‌افزاری به‌شکل فیزیکی و بسته‌بندی شده را متوقف کرد و محصولات خود را به‌طور کامل به شکل مدل SaaS ارائه داد.

در سال ۲۰۰۹، ادوبی، Omniture را به قیمت تقریبی ۱.۸ میلیارد دلار خریداری کرد، قیمتی که ۴۰ درصد کمتر از قیمت قبل از بحران آن بود، اما ۲.۵ برابر بیشتر از قیمت دوران اواسط بحران آن بود. این دستاورد به عنوان سنگ بنایی شد برای تلاش‌های Adobe تا یک تجارت جدید و درحال رشد که مرتبط با خدمات تبلیغاتی و تجزیه‌وتحلیل است، شکل بگیرد. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ درآمد ادوبی سه برابر شد و قیمت سهام آن ۲۹ درصد در سال افزایش یافت و آن را به یکی از برترین ترانسفورماتورهای دهه تبدیل کرد.

رکود اقتصادی، با این ۳ راهکار نوآورانه کسب‌وکار خود را از بحران نجات دهید!

ایده‌های نوآورانه در شرایط رکود اقتصادی باید پیش‌تر انجام می‌شد!

اسکات دی آنتونی در ادامه می‌گوید، این سه راه برای رشد در شرایط بحران تورم و رکود اقتصادی که گفته شد، از تحقیقاتی به‌دست آمده است که در کتاب من در سال ۲۰۰۹ به نام The Silver Lining بیان شد. عنوان کتاب فقط به این نوع فرصت‌ها اشاره نمی‌کند؛ بلکه اشاره به این واقعیت دارد که کمبود منابع که معمولاً از عواقب رکود اقتصادی است، افراد خلاق را مجبور می‌کند تا کارهایی را انجام دهند که باید پیش‌تر انجام می‌شد. این موارد را که برای انواع رکود اقتصادی کارساز است را در ادامه توضیح داده‌ایم.

با احتیاط و عاقلانه حذف کنید!

به آنچه در پورتفولیو یا نمونه‌کارهای خلاقانه شما وجود دارد، نگاهی دقیق بیندازید و حداقل ۵۰ درصد آن را حذف کنید. منابع شما باید روی بخش‌هایی متمرکز شوند که می‌توانند بیشترین تأثیر را داشته باشند. بسیاری از پروژه‌هایی که حذف می‌کنید، احتمالاً «زامبی‌هایی» هستند که در کنار هم قرار می‌گیرند و در نهایت نوآوری را در سازمان شما از بین می‌برند. زامبی‌ها را بکشید. این کار مطلقا هیچ‌گونه پشیمانی برای شما ایجاد نمی‌کند و در حقیقت کاری است که باید تا الان انجام می‌دادید؛ پس اگر هنوز انجام نشده، باید همین حالا آن را انجام دهید.

بازبینی برای کاهش هزینه‌ها

مشتری‌مداری باید جزء اصلی تلاش‌های شما برای کاهش هزینه باشد، اما برای آن‌که بتوانید با کار و هزینه کمتر، به نتیجه‌ای بهتر و بیشتر برسید، ابتدا باید بدانید "بیشتر" در سازمان شما به چه معنایی است؛ یعنی چه خدمات و ویژگی‌هایی برای مشتریان شما اهمیت بیشتری دارد. این به معنای پیدا کردن خدماتی است که مشتری (کارمند، ذینفع، شریک کانال) شما نیاز دارد.

تسلط بر آزمایش‌های استراتژیک هوشمند

آزمایش کردن در هیچ زمانی، آسان‌تر از امروزه نبوده است؛ به‌خصوص اگر با نظم مناسبی انجام شود، اهمیت آن بیشتر می‌گردد. مانند یک دانشمند کاربلد، با یک فرضیه شروع کنید. آزمایشی با اهداف روشن طراحی کنید. آنچه که فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد را پیش‌بینی کنید. به گونه‌ای آزمایش را پیش ببرید که بتوانید میزان دست‌یابی به پیش‌بینی خود را اندازه‌گیری و ارزیابی کنید. از آن‌جایی‌که هیچ‌گاه بدون آزمون‌وخطا مطمئن نخواهید شد، پس این ترتیب مهم که شامل فرضیه، هدف، پیش بینی و طرح اجرایی است را به خاطر بسپارید.

مسئولیت خلاقیت و نوآوری را تقسیم کنید!

مردم فکر می‌کنند که کارآفرینان موفق به دنبال ریسک هستند؛ این فرضیه درست نیست. کارآفرینان موفق تا جایی که می‌توانند با به اشتراک گذاشتن نوآوری‌ها در شرایط تورم و رکود اقتصادی، ریسک آن را به‌طور هوشمندانه مدیریت می‌کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، شرکت‌ها باید از نوآوری آزاد و بی‌پرده استقبال کنند و راه‌های هوشمندانه‌ای را برای همکاری با رقبا پیدا کنند.

کلام آخر

در هجوم تغییرات بی‌انتها و شرایط رکود اقتصادی، برای رهبران آسان است که از خلاقیت دور شده، دچار چالش‌ها و عواقب رکود اقتصادی شوند و بر بقا تمرکز کنند. اما شما دچار بحران تورم و رکود نشوید، شرایطی که قابلیت رشد دارید را غنیمت بشمارید و فرصتی‌ بی‌نظیر پیدا کنید تا ابهامات امروز را به فرصتی برای فردا تبدیل کنید.

به ما بگویید شما چه عاملی را از مهمترین عوامل رکود اقتصادی در کسب‌وکار خود می‌دانید؟ برای حل آن چه ایده‌ای دارید، به نظر شما آیدی‌پی در این مسیر چگونه به شما کمک خواهد کرد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع :
مجله کسب و کار هاروارد - ترجمه شده توسط تیم محتوای آیدی پی

در مطالب آیدی پی :

6 استراتژی برای تقویت مهارت‌های نیروی کار
مطلب قبلی:

۶ استراتژی برای تقویت مهارت‌های نیروی کار

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.