۸ راه حل اینترنت اشیاء برای ارائه کنندگان فناوری مالی (و چگونگی توسعه آن)

با چشم‌انداز رشد ۲۵ میلیارد دلاری در چند سال آینده، اینترنت اشیاء به زودی شرکت‌های فین تک را وادار به تجدید نظر در عملیات هایشان خواهد کرد.

با چشم‌انداز رشد ۲۵ میلیارد دلاری در چند سال آینده، اینترنت اشیاء به زودی شرکت‌های فین تک را وادار به تجدید نظر در عملیات هایشان خواهد کرد. در این بین فعالیت هایی که قربانی تغییرات می‌شوند، پرداخت‌ها، امنیت، تجربه مشتری، زیرساخت و عملیات داخلی هستند.

در این مقاله، ما موارد استفاده موجود برای اینترنت اشیاء را در فین تک بررسی خواهیم کرد و این که چگونه شرکت‌های مالی می‌توانند از این روند برای کسب مزیت رقابتی در رقابت هایشان استفاده کنند.

مزایای یکپارچگی فین تک و اینترنت اشیاء

مزیت اولیه اینترنت اشیاء فین تک جمع‌آوری فوری داده‌ها و پردازش است. حسگرهای اینترنت اشیاء تعبیه‌شده در فین تک منبعی از اطلاعات ارزشمند در مورد رفتار و ترجیحات کاربران هستند. با استفاده از این داده‌ها، شرکت های فناوری مالی و ارائه دهندگان خدمات می‌توانند موارد زیر را  پیشنهاد دهند:

  • افزایش خدمات مشتری
  • مدیریت بهتر ریسک و تصمیم‌گیری
  • بهبود امنیت

علاوه بر این، دستگاه‌های پوشیدنی قابلیت تحرک و راحتی بیشتری را فراهم می‌کنند.

کاربرد کسب‌وکار داخلی از روش های اینترنت اشیاء به ارائه کنندگان اجازه می‌دهد تا بهره‌وری کسب‌وکار خود را از طریق اتوماسیون پروسه بهبود بخشند.

اینترنت و امور مالی

چگونه می‌توانیم از اینترنت اشیاء در امور مالی استفاده کنیم؟

بانکداری خرده‌فروشی یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند از اینترنت اشیاء فین تک بهره‌مند شود. درست مانند خرده فروشان آجر و ملات، آن‌ها می‌توانند از دستگاه‌های هوشمند برای بهبود خدمات مشتریان خود و ساده کردن عملیات داخلی استفاده کنند.

 "Citibank" در میان اولین کسانی بود که بیکن ها را در رشته عملیاتی خود به کار برد و به مشتریان اجازه داد تا در ساعات استراحت (با استفاده از گوشی های هوشمندشان) درها را قفل کنند (به جای کارت).

در اینجا چند ایده دیگر در مورد این که چگونه بانک‌ها می‌توانند از راه‌حل‌های اینترنت اشیاء برای ارائه خدمات بیشتر به مشتریان استفاده کنند، آورده شده‌است:

سرویس متنی

بیکن ها و دیگر دستگاه‌های هوشمند آگاه می‌توانند به بانکداران کمک کنند تا خدمات مشتریان خود را بهبود بخشند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند از مشتریان خود به هنگام نزدیک شدن یا ورود به شعبه یا ارسال پیام‌های شخصی خود استقبال کنند.

مرتبط بخوانید: چگونه یک کارآفرین حوزه فین تک (فناوری مالی) شویم؟

پشتیبانی فوری

همچنین، گوشی‌های هوشمند را می توان به عنوان بیکن ها برای اطلاع مدیران حساب زمانی که یک مشتری وارد شعبه می‌شود، به کار برد.

جهت یابی داخلی

یکی از موارد استفاده اولیه برای بیکن ها (جهت‌یابی داخلی) نیز می‌تواند برای کمک به مشتریان برای یافتن راهشان در شعبه باشد. بنابراین، مشتریان می‌توانند دلیل بازدید خود را مشخص کرده و فورا به متخصص مناسب واگذار شوند.

مدیریت صف

علاوه بر کمک به مشتریان در خارج از سایت و یافتن نماینده مناسب برای صحبت کردن، دستگاه‌های هوشمند نیز می‌توانند بعنوان یک بلیط الکترونیکی عمل کنند. این می‌تواند اطلاعاتی در مورد تخصصی که به آن‌ها محول شده‌است را فراهم کند و فورا به آن‌ها اطلاع دهد چه زمانی در دسترس هستند.

راه‌حل‌های امنیتی مبتنی بر  اینترنت اشیاء می‌توانند برای ارائه دهندگان فین تک یک مورد چالش برانگیز باشند و عملیات‌های مالی ایمن و شفاف انجام دهند. تعدادی از دستگاه‌های پوشیدنی روش‌های تایید هویت بیومتریک برای پرداخت‌ها و انتقالات پولی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، Nymi  یک راه‌حل امنیتی سطح سازمانی براساس داده‌های بیومتریک ارایه می‌دهد.

پرداخت‌ها و تجارت نشان‌دهنده یک حوزه نویدبخش دیگر در فین تک هستند. علاوه بر بهبود امنیت این معاملات، پرداخت‌های بی‌سیم در مقایسه با عملیات‌های کارت سنتی سریع‌تر و راحت‌تر هستند.

تراکنش های وایرلس با استفاده از دستگاه‌های هوشمند می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای خدمات خود-وارسی در تعدادی از حوزه‌های تجاری عمل کند. یک مفهوم مشابه توسط آمازون در فروشگاه‌های خود – وارسی داده می‌شود.

استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیاء در بیمه اغلب نادیده گرفته می‌شود. با این حال، آن‌ها می‌توانند به ارایه دهندگان خدمات کمک کنند تا مدل‌های قیمت‌گذاری پویا را پیاده‌سازی کنند - که به اصطلاح بیمه مبتنی بر کاربرد نامیده می‌شود. بنابراین، برخی از ارائه کنندگان در حال حاضر در حال آزمایش دستگاه‌های هوشمند هستند که عملکرد و نگهداری وسیله نقلیه را پی‌گیری و برنامه‌های خود را مطابق با آن تطبیق می‌دهند. راه‌حل‌های مشابه را می توان برای املاک و حتی بیمه سلامت نیز بکار برد.

سنسورهای اینترنت اشیاء در فین تک منبعی از اطلاعات ارزشمند در مورد رفتار و ترجیحات کاربران هستند.

چگونه راه‌حل‌های اینترنت اشیاء را در فین تک اجرا کنیم؟

فرآیند توسعه و مشکلاتی که باید در نظر بگیرید

چالش اصلی در استفاده از حسگرهای اینترنت اشیاء در امور مالی در این حقیقت نهفته‌است که شما باید هم ویژگی‌های توسعه اینترنت اشیاء و هم مشکلات راه‌اندازی یک شرکت فین تک را مد نظر قرار دهید. در نتیجه، فرآیند اجرا باید شامل جنبه‌های زیر باشد:

مفهوم و مخاطبان

همانند هر محصول دیگر، یک راه‌حل اینترنت اشیاء، راه‌اندازی فین تک، یا چیزی کاملا متفاوت، اولین قدم شما باید برای تایید مفهوم و انجام تحقیقات کامل بر روی مخاطبین خود باشد. همیشه بهتر است بدانید که اگر محصول شما جایگاه خود را قبل از سرمایه‌گذاری هزاران دلار و ماه‌ها کار سخت در ساخت آن پیدا کند، بهتر است.

به همین دلیل است که شما باید تقاضا برای محصول خود را مشخص کرده و گزاره ارزش منحصر بفرد آن را تعریف کنید. به محض این که متوجه شدید که یک نیاز خاص وجود دارد که می توان آن را برآورده کرد، می‌توانید حرکت کنید و راه‌حل خود را بسازید.

مرتبط بخوانید: آینده فین تک (فناوری مالی) به چه صورت خواهد بود؟

داده‌ها

هنگام ساخت راه‌حل‌های اینترنت اشیاء برای فین تک، ابتدا باید نوع داده‌هایی را تعریف کنید که جمع‌آوری می‌کنید و روش‌های پردازش آن را مشخص کنید. امنیت نگهداری یک سوال دیگر است که باید در ذهن داشته باشید (به خصوص در حال حاضر، همان طور که سیاست‌های حفاظت از داده سنگین‌تر و واضح‌تر از همیشه با معرفی GDPR است.)

یکی از بهترین روش‌ها برای انطباق با مقررات، محدود کردن مجموعه داده‌هایی است که برای کسب‌وکار شما کاملا ضروری نیست و تعیین الزامات روشن برای پردازش و نگهداری داده‌ها در سازمان خود است.

اینترنت اشیاء در فین تک

طراحی سخت‌افزار

طراحی سخت‌افزار سفارشی می‌تواند یک چالش باشد. نه تنها باید طراحی کنید و فرآیندهای تولید را راه‌اندازی کنید، همچنین باید کاربران خود را متقاعد کنید که آن را خریداری کنند (علاوه بر دستگاه‌های هوشمند که قبلا استفاده کرده‌اند). اگرچه این روش یک روش مطمئن برای پول درآوردن محصول شما است، اما به تلاش‌های بازاریابی مهم نیاز دارد.

به همین دلیل است که بهترین انتخاب این است که ادغام با یکی از راه‌حل‌های موجود ( پوشیدنی، بیکن ها، یا راه‌حل‌های ابتکاری اینترنت اشیاء) را در نظر بگیرید. با این حال، اگر هیچ راه‌حل سخت‌افزاری در دسترس نباشد که بتواند شما را با مجموعه داده‌های مورد نیاز و یک تجربه کاربر که نیاز دارید فراهم کند، پس باید در ساخت دستگاه سفارشی خود سرمایه‌گذاری کنید.

توسعه نرم‌افزار

توسعه نرم‌افزار اینترنت اشیاء کار آسانی نیست. یک راه‌حل معمول شامل ۷ لایه نرم‌افزاری، از جمله پروتکل‌های ارتباطی، API ها، زیرساختار ابری، جمع‌آوری داده‌ها و الگوریتم های آنالیز و البته خود برنامه مصرف‌کننده است.

علاوه بر این، انتخاب فن‌آوری شما و همچنین پلت فرم هدف و معماری داخلی باید براساس نوع محصول و هدف آن انتخاب شود.

مرتبط بخوانید: ترفند هایی برای استارت آپ های فین تک برای رشد و توسعه بیشتر

یکپارچگی

در این مرحله باید به ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار توجه کنید. دستگاه شما باید با هماهنگی کامل با برنامه و زیرساخت بک اند کار کند. اگر شما قبلا یک سیستم داخلی موجود دارید، پس از آن مطمئن شوید که با محصول جدید نیز کار می‌کند.

علاوه بر این، ده‌ها  API شخص ثالث و راه‌حل‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها ها را با هم ادغام کنید. برای مثال می‌توانید ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل، تبلیغات و یا پشتیبانی مشتری به آن اضافه کنید. شما حتی می‌توانید از چارچوب‌های شخص ثالث برای شخصی کردن تجربه کاربر خود با الگوریتم‌های پیشنهادی هوشمند استفاده کنید.

بهبود مستمر و پشتیبانی

این یک روش رایج است که زمانی که شما راه‌حل خود را به بازار آوردید، می‌توانید عقب بنشینید، استراحت کنید، و شروع به شمارش درآمد کنید. نه تنها باید محصول خود را بازاریابی کنید، همچنین باید بر روی درست کردن آن براساس بازخورد کاربران اولیه کار کنید.

پشتیبانی دایم و اعتماد به طور خاص برای محصولات فین تک مهم هستند. اگر خرابی سیستم وجود داشته باشد، شما می‌توانید اعتماد مشتریان خود را از دست بدهید (و در برخی موارد، نتیجه ممکن است جدی‌تر باشد).

نگاهی به آینده فین تک

ارائه دهندگان خدمات مالی همواره در زمینه نوآوری تاخیر داشته‌اند. سازمان‌های دهه‌های قدیم باید درباره عملیات خود تجدید نظر کنند و اگر می‌خواهند با تازه‌واردها رقابت کنند، آن‌ها را از بازسازی کنند.

اینترنت اشیا ( و از همه مهم‌تر، اطلاعاتی که آن ارایه می‌کند) یک مزیت غیرقابل‌انکار در این رقابت است، ما بدون شک به زودی از موارد استفاده بیشتری برای یکپارچه‌سازی فین تک و اینترنت اشیاء خواهیم دید.

با این حال توسعه اینترنت اشیاء یک تعهد پیچیده و تکنیکی است. به همین دلیل است که داشتن افراد حرفه‌ای قابل‌اعتماد از طرف شما مهم است. صرف‌نظر از این که شما تصمیم دارید تخصص خود را در سازمان پرورش دهید و یا یک ارایه‌دهنده فن‌آوری خارجی استخدام کنید، تخصص دامنه عمیق در اینترنت اشیا و نیز درک درست فن‌آوری‌های مالی یک ضرورت است.

در مطالب آیدی پی :

دره سیلیکون
مطلب قبلی:

چرا دره سیلیکون بهشت استارت آپ هاست؟!

زمان مطالعه: ۵ دقیقه
دایرکت دبیت
مطلب بعدی:

از دایرکت دبیت چه میدانید؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.