21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

۲۱ ترند بازاریابی که باید در ۲۰۲۲ بدانید!

در این مطلب به معرفی و بررسی ۲۱ ترند بازاریابی می پردازیم که در ۲۰۲۲ حتما باید آن ها را مورد توجه قرار دهید.

باید از همین ابتدای سال جدید از ترند های مهم بازاریابی مطلع باشید. در این مقاله، ما به دنبال جزئیات بیشتر درباره ترندهای ۲۰۲۲ هستیم که باید توجه ویژه ای به آن ها داشته باشیم.

برای ایجاد یک برنامه جامع کوتاه مدت، مهم است که نگاهتان  را در جایی که در بلند مدت در آنجا قرار خواهید گرفت، حفظ کنید. هیچ کس نمی تواند با اطمینان صد درصد بگوید که آینده ی بازاریابی قرار است چگونه باشد، اما متخصصان صنعت می توانند بینش و پیش بینی های مفیدی در رابطه با برخی زمینه ها ارائه دهند.

هیچ کس نمی توانست پیش بینی کند که چگونه ۲۰۲۰ چهره بازاریابی را تغییر می دهد. کسانی که به طور دقیق فعالیت های بازاریابی خود را، بر اساس پیش بینی ای که از ابتدای سال داشتند، برنامه ریزی کرده اند، مجبور شدند تا طرح خود را از بین برند و از ابتدا شروع به برنامه ریزی کنند.

اما بعضی چیزها قطعی است. آینده بازاریابی و تجارت متنوع تر، فراگیر تر و مرتبط با نیازهای واقعی مشتری خواهد بود.

فناوری با سرعتی سریع به پیشرفت خود ادامه می دهد، البته تنها برخی از این ترند ها حول فناوری متمرکز شده اند. با این حال، در مقابل افزایش دیجیتالی شدن و اتوماسیون تعاملات بین برند ها و مصرف کنندگان نیز واکنشی وجود دارد. امروزه، دوباره میل به انسانی‌ تر کردن عرصه بازاریابی در میان آمده است.

در حالی که فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و بازاریابی مبتنی بر داده به رشد خود ادامه می دهند، تمرکز اصلی بر روی افراد خواهد بود نه فناوری.

 

چکیده ی نتایج:

  • روندهای بازاریابی که در ۱۲ ماه آینده غالب خواهند شد شامل تجربه مشتری، مشارکت کارکنان و تجسم محتوا خواهد بود.
  • تعریف آنچه که ما به عنوان "بازاریابی" می دانیم، به طور مداوم در حال تغییر و توسعه است.
  • بازاریابی فراتر از نام تجاری و تبلیغات نقل مکان کرد؛ بازاریابان باید با سایر ادارات همکاری کنند تا بر ایجاد تجربیات مشتری عالی و جلب مشارکت آن ها برای روابط بلند مدت تمرکز کنند.

 

تجربه مشتری جهانی

هر سال سال مشتری است. ما شاهد تغییر گسترده ای در مورد آنچه که در واقع بازاریابی است می باشیم. بازاریابی دیگر در مورد تلاش برای متقاعد کردن مردم برای خرید یا کار با شرکت شما نیست. در عوض، اولویت به سمت ارائه تجربه های فوق العاده مشتری مایل شده است که مردم را مشتاق به خرید و تعامل دوباره می کند. هنگامی که شما بر ساخت یک فرهنگ تجاری مثبت و ارائه خدمات عالی تمرکز کنید، بازاریابی خودش ادامه ی راه را می رود.

نه تنها مشتریان نا شکیبا هستند، بلکه می خواهند خدمات به بهترین نحو ممکن نیز ارائه شوند.

خوب، نه به معنای واقعی کلمه اما تا حد زیادی آن ها انتظار دارند یک تجربه بدون نقص را از همان زمان شروع تجارت تا خدمات مشتری پس از فروش از جانب شما کسب کنند. از پیام های شخصی که به آن ها کمک می کند مشکلاتشان را حل کنند و یک تصمیم درست برای خرید بگیرند گرفته تا  یک فرهنگ متمرکز بر مشتری در طول سفر مشتریان، یا به طور کل تجربه ای که کیفیت را در تمام نقاط تماس ارائه می دهد، با احتمال بیشتری اعتماد و تعامل مشتریان را جلب می کند.

علاوه بر پیام های بازاریابی شخصی، راه هایی برای گوش دادن و پاسخ دادن به سوالات آن ها پیدا کنید. تیم بازاریابی دیجیتال خود را با تیم های فروش و خدمات مشتری خود هماهنگ کنید تا بهترین کیفیت را در طول تجربه مشتری خود ارائه دهید.

رشد و توسعه محتوای آنلاین به مصرف کنندگان قدرت بیشتری داده است. آن ها زمانی که به کسب دانش درمورد محصولات می پردازند، دیگر یک مخاطب منفعل نیستند. آن ها منتظر شما نیستند تا به آن ها بگویید که محصولات شما چقدر عالی هستند. در عوض، آن ها بیرون می روند و تحقیقات خود را انجام می دهند.

بنابراین شما باید به آن ها چیزی بیش از اطلاعات ارائه دهید. ۷۳ درصد از مردم می گویند که تجربه مشتری عامل مهمی در تصمیمات خرید آن ها است، اما در حال حاضر تنها ۴۹ درصد از مصرف کنندگان ایالات متحده می گویند که شرکت های امروز تجربه مشتری خوبی را ارائه می دهند.

مرتبط بخوانید: ۷ نکته خلاقانه برای ارائه خدمات به مشتری

چه چیزی دقیقا یک تجربه مشتری را می سازد؟ کارایی، راحتی، خدمات آگاهی بخش و دوستانه و گزینه های پرداخت آسان، معیارهایی هستند که بیشترین ارزش را در تجربه مشتریان دارند. اما جنبه هایی که به طور سنتی به عنوان معیارهای بازاریابی نیز ذکر شده اند عبارتند از: تکنولوژی به روز، خدمات شخصی سازی شده، تجربه آسان با تلفن همراه، تصویر برند و طراحی همه و همه به بهبود و ارائه ی یک تجربه مشتری عالی کمک می کنند.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

ایجاد روابطی با مشتریان که منجر به وفاداری می شوند ارزشی غیر قابل توصیف دارد. تنها ۵ درصد افزایش در حفظ مشتری، ۲۵ درصد افزایش سود را به ارمغان می آورد.

مرتبط بخوانید: ۷ نکته برای جلب وفاداری مشتریان

آیا می توانید تصور کنید که چگونه سودتان افزایش خواهد یافت اگر شما کمی زحمت را برای ایجاد روابطی که نه تنها وفاداری، بلکه یک تجربه ی خوب را به ارمغان می آورند متحمل شوید؟ هنگامی که شما استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را با تمام تیم های خود هماهنگ می کنید تا این نوع تجربیات را ارائه دهید، خط پایین خود را به خوبی فراتر از بالاترین انتظارات خود خواهید برد.

به عبارت دیگر، شما باید تجربه مشتری را در هر جنبه ای از استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرید. این همان چیزی است که شما برای ارائه ی یک تجربه عالی برای حفظ مشتریان خود و جذب مشتریان جدید به آن نیاز دارید.

در حقیقت، همانطور که به بررسی این لیست می پردازید، خواهید دید که هر ترند در واقع تنها یک معیار از ارائه ی یک تجربه مشتری عالی است.

 

فعال سازی کارکنان: گامی عظیم فراتر از تعامل

اگر خدمات کارآمد و دوستانه سنگ بنای تجربه مشتری عالی است، چگونه باید اطمینان حاصل کرد که شما این مورد را ارائه می دهید؟ پاسخ این مورد را باید در کارکنان خود جست و جو کنید. تحقیقات نیز دریافته اند ۴۶ درصد از مصرف کنندگان یک برند را ترک می کنند اگر کارکنانش آگاه نباشند و رفتار بد کارکنان، یکی از عواملی است که افراد را از تعامل و تجارت با یک شرکت متوقف می کند.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

ما این امر را فعالسازی کارمند می نامیم. کارکنان شما چهره ای انسانی از نام تجاری شما هستند، بنابراین تمرکز بر تعاملات بین کارکنان شما و مشتریان شما باید بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شما باشد. هنگامی که مسئولیت ایجاد یک سرویس عالی مشتری را به کارکنان خود می سپارید، باید اطمینان حاصل کنید که آن ها نیز همان اندازه که شما به موفقیت کسب و کار خود اهمیت می دهید، اهمیت می دهند.

کلید این امر این است که یک پایه ی قوی از مشارکت کارکنان و اقدامات لازم برای اطمینان از اینکه هر کارمند ماموریتش را به خوبی درک می کند و با مأموریت و ارزش های نام تجاری شما هماهنگ شده است، ایجاد نمایید.

شما نمی توانید انتظار داشته باشید که کارکنانتان به مشتریان شما اهمیت دهند، اگر آن ها در محل کار خود خوشحال نیستند و واقعا به آنچه که شما به عنوان یک کسب و کار انجام می دهید باور ندارند. بنابراین دستیابی به سطح بالایی از مشارکت کارکنان، اولین و مهمترین گام در بهبود تجربیات مشتری است.

مرتبط بخوانید: ۷ راه برای طراحی استراتژی تجربه مشتری عالی

مشارکت کارکنان ملزم به این است که شما محیط شرکت خود را آنقدر جذاب کنید که کارکنان لحظه به لحظه در آن خوشحال باشند. در واقع، یک لبخند و تلاشی که از ته دل باشد، یکی از موثرترین اشکال بازاریابی است. خوب است بدانید که شرکت هایی که کارکنان خود را با خود همراه می کنند، همواره یک قدم از رقبای خود جلوتر هستند.

با این حال، یکی از گام های عظیم برای انسان – یا همان قدم زدن در ماه - در مقایسه با متقاعد کردن برخی از شرکت ها برای برخورد با کارکنان خود مانند همکاران ارزشمند به جای خدمتگزاران، مثل آب خوردن است. گام بعدی - فعال سازی کارکنان – ملزم به این است که شما با کارکنان خود به عنوان مشتریانی ارزشمند رفتار و برخورد کنید.

هنگامی که کارکنان خود را فعال می کنید، سحر و جادوی بازاریابی را به کار گرفته اید. فعال سازی شامل ابزارهایی غنی برای قدرت دادن به کارکنان شما برای تبدیل شدن به بیلبوردهای متحرک برای شرکت شماست، از جمله:

  • آموزشی که نه تنها آگاهی آن ها در مورد محصولات شما را بیشتر می کند، بلکه به آن ها اجازه می دهد تا از نردبان شرکتی صعود کنند - تصور کنید - شما باید شرکتی که به شما آموزش می دهد را دوست داشته باشید تا برای یک کار بهتر واجد شرایط باشید
  • اجازه ارسال محتوا در رسانه های اجتماعی و جاهای دیگر در مورد فرهنگ، محصولات و خدمات شرکت شما
  • مشارکت در ایجاد پست های وبلاگ، فیلم ها، مقالات سفید و سایر محتوای بازاریابی "رسمی"، ایجاد یک پلت فرم که در آن می توانند تخصص خود را نشان دهند

هنگامی که کارکنان شما شروع به به اشتراک گذاشتن عشق و علاقه ای که از شرکت شما دریافت کرده اند می کنند، حتما نتیجه ی زحمات خود را خواهید دید. نه تنها این امر سبب حس و حالی بهتر می شود، بلکه احتمالا تاثیر زیادی بر کارکنان رده های پایین شرکت شما خواهد داشت.

به گفته Sociabble، در واقع، احتمال تبدیل شدن سرنخ هایی که کارکنان شما از طریق پست های بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد می کنند، هفت برابر بیشتر از سرنخ هایی است که از طریق کانال های دیگر ایجاد می کنید. علاوه بر این، محتوایی که آن ها به اشتراک می‌گذارند هشت برابر بیشتر از محتوایی که در کانال‌های برند رسمی خود به اشتراک می‌گذارید، از تعامل برخوردار می شود.

 

تصویر سازی محتوای داستان محور

با انفجار بلندگوهای هوشمند و جست و جوی صوتی در سال‌های اخیر، حتما فکر می‌کنید محتوای «خواندنی» این روزها مهم‌تر از تصاویر و طراحی است.

در واقع، این طرز فکر نمی تواند دور از واقعیت باشد. در حالی که پیشرفت ‌های جست و جوی صوتی مطمئناً بر نحوه تولید محتوا در حال حاضر و آینده تأثیر می‌گذارد، شما نباید از محتوای بصری نیز غافل شوید.

تحقیقات نشان داده است که مردم محتوای بصری را به متن ساده ترجیح می دهند. شما فقط باید به رشد پلتفرم های متمرکز بر تصویر مانند پینترست و اینستاگرام نگاه کنید تا شاهد این موضوع باشید.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

گوگل، پینترست، و چندین شرکت دیگر نیز در تکنولوژی جست و جوی بصری سرمایه گذاری می کنند. در حال حاضر برای ۱۹ درصد از جست و جوها در گوگل تنها جست و جوی تصویری صورت می گیرد و ۶۲ درصد از نسل جوان و نوجوان می گویند که آن ها علاقه ی بیشتری به جست و جوی بصری نسبت به سایر تکنولوژی های جدید دارند.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

به خاطر سپردن و به یاد آوردن تصاویری نیز راحت تر از محتوای نوشته شده است. اضافه کردن تصویرسازی داده ها، اینفوگرافی ها، تصاویر و فیلم ها به متن شما نه تنها باعث جالب تر و جذاب تر شدنش می شود، همچنین می تواند به پیام شما کمک کند تا بهتر درک و به خاطر سپرده شود.

 

شخصی سازی: کلید شما به قلب آن ها

هنگامی که یک مشتری دو محصول نسبتا مساوی در مقابل خود دارد و باید تصمیم بگیرد که کدام یک از آن ها را خریداری کند، نظرش مایل به نام تجاری ای است که قلب او را به دست آورد. یکی از راه های تعامل با قلب های مشتریان شما و همچنین ذهن آن ها، شخصی سازی بازاریابی برای پاسخگویی به نیازهای آن ها است.

سالهاست که روانشناسان به ما آموخته اند که مردم دوست دارند نام خود را بشنوند و آن را در چاپ ببینند. اما تکنولوژی امروز به تیم های بازاریابی دیجیتال اجازه می دهد تا داده ها را عمیقا بررسی کنند تا چیزهایی را که مشتریان را در شب بیدار نگه می دارند، شناسایی کنند و برای این دغدغه ها راه حل هایی بیابند و خواب شبانه را به آن ها بدهند.

مصرف‌کنندگان امروزی محاصره شده از پیام‌ های بازاریابی از چندین و چند راه ارتباطی مختلف هستند تا جایی که دیگر آن ها را نادیده می گیرند. تبلیغات سنتی در حال از دست دادن کارایی خود است، پس جواب چیست؟ پیام های بازاریابی شخصی شده که ارتباط واقعی بین برند و بازار هدف ایجاد می کند. بنابراین، شما باید خیلی فراتر از ایمیل‌ های «سلام [نام مشتری]»، پاپ آپ های «آیا نمی‌خواهید پول بیشتری کسب کنید؟» و یا پیام های لوس «هی، اینجا برگرد!» بروید و از استراتژی هایی استفاده کنید که واقعا مخاطبان را مشتاق می کند. سپس به آن ها محتوایی بدهید که دل آن ها را به دست آورد.

باز هم، کمی تلاش نتایج شگفت انگیزی به همراه خواهد داشت. در واقع، طبق نظرسنجی اپسیلون، ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان گفتند که به احتمال زیاد با برندی که تجربه شخصی‌سازی شده را ارائه می ‌کند، تجارت کنند.

ارتقاء تکنولوژی مانند هوش مصنوعی همراه با بهبود متد های جمع آوری داده ها و بینش های رسانه های اجتماعی و سایر منابع امکان پذیر است و همه چیز را از محتوا گرفته تا توصیه های محصول و همه چیز در میان این دو را نیز آسان می کند.

 

بازاریابی مکالمه اي

زمانی بود که فروش و خدمات مشتری فرآیندهای رسمی بودند. نمایندگان ازالفاظ رسمي استفاده مي کردند و ايجاد ارتباط تنها منحصر به زمان خاصي بود مثلا تماس تلفني يا بازديد از فروشگاه در زمان هاي مشخصي از روز ممكن بود و يا ايميل ها تنها در زمان مشخصي از سال ارسال مي شدند.

اما امروزه ديگر اينگونه نيست. فروش و خدمات مشتری (و ربات ها) با مشتریان از طریق ارتباطات مستقيم و شبانه روزي در ارتباطند. تعاملات كسب و كار ها با مشتريان مانند آن تعاملاتي هستند که ممکن است با یک دوست داشته باشید. همه ي اين موارد حول محور ترند هاي ديگر، كه درمورد برخي از آن ها صبحت كرده ايم، مانند نياز به شخصي سازي و تعاملات انساني تر بنا شده اند.

مشتریان نمی خواهند با کسی که یک نمايشنامه را دنبال می کنند صحبت کنند. آن ها افرادي را مي خواهند كه به برطرف شدن نياز هاي آن ها كمك كنند. آن ها همچنین پاسخ فوری را می خواهند. این به معنی کانال ها و راه های ارتباطی رسمی و غير رسمي است.

 

تحول بازاریابی استراتژیک

هنگامی که شما در حال خواندن مقاله اي درباره ي ترند هاي پیش رو هستید همانند این مقاله هستید، بسیار ساده است که فکر کنید با دنبال کردن لیستی از معیار های موفقیت و استفاده از جدیدترین تکنیک ها موفقیت کسب و کار شما تضمین شده است.

کسب و کار بازاریابی به صورت روز افزونی پیچیده تر می شود. کسب و کار ها برای موفقیت در سال ۲۰۲۲، باید فراتر از آنچه که انجام می دهند فکر کنند و همه چیز را به هدف اصلی کسب و کار خود ربط و پیوند دهند. اهداف و بینش های بازاریابی شما باید با اهداف کلی کسب و کار شما هماهنگ شود.

تحول بازاریابی استراتژیک اصطلاح مورد استفاده برای توصیف فرایند زمانی است که یک کسب و کار بدون یک طرح بازاریابی استراتژیک با تغییر فرآیندهای کسب و کار و رویه های اساسی آن تکامل می یابد.

سپری کردن یک تحول بازاریابی می تواند به کسب و کار ها کمک کند تا خدمات مشتری و تجربه ی مشتری را بهبود بخشند، آگاهی و شهرت برند و در نهایت درآمد و سود را افزایش دهد.

کسب و کارها از طریق ترکیبی از جمع آوری داده ها، با استفاده از تکنولوژی مدرن، ایجاد روابط مشتری و مشارکت با مشتریان آنلاین، انتشار محتوای با کیفیت و بهبود حضور آنلاین خود، به این مزایا دست می یابند. همه این موارد بخشی از استراتژی اساسی است که بر هر بخش و کارمند در شرکت، نه تنها بازاریابان تاثیر می گذارد.

طرح بازاریابی استراتژیک شما اهداف را تعیین می کند و تعیین می کند که کدام تاکتیک های بازاریابی شما برای رسیدن به مشتریان خود از جمله بازاریابی محتوا، SEO، بازاریابی ایمیل، رسانه های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی آفلاین موثر می باشند. پس از آن برنامه ای را برای چگونگی عملکرد هر بخش از سازمان در این تاکتیک ها طراحی می کند.

به سادگی، استراتژی بازاریابی دیگر تنها مسئولیت بازاریاب اصلی نیست. تحول بازاریابی استراتژیک این را به رسمیت می شناسد و تضمین می کند که نام تجاری، شهرت شرکت، روابط مشتری، و تجربه مشتری به طور کلی در هر فعالیت تجاری در نظر گرفته شده است.

 

اطلاعیه های پاپ آپ

دو چیز، سبب ظهور اطلاعیه های پاپ آپ به عنوان یک روند بازاریابی دیجیتال شده اند. اول، بازاریابی ایمیل آنقدر اشباع شده است که دیگر از اطریق این کانال ارتباطی نمی توان تعامل کارآمدی با مشتریان داشت. دوم، مردم به طور فزاینده ای از تلفن های همراه برای همه نوع فعالیت های آنلاین استفاده می کنند - از جمله جست و جوی تجاری و خرید آنلاین.

این امر منطقی است که برند ها به دنبال یک راه موثرتر برای جلب توجه مشتری باشند. امروزه بیش از نیمی از مصرف کنندگان اجازه می دهند تا اطلاعیه های پاپ آپ بر روی گوشی آن ها نمایان شود تا برند ها بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.

با این حال، یک مرز مشخصی وجود دارد، که برند ها باید مراقب باشند تا از آن عبور نکنند. تحقیقات در حوزه صنعت نشان داده است که در تمامی صنایع، اگر تعداد اطلاعیه های نمایش داده شده در روز کم باشد، نرخ مسدود کردن اطلاعیه های پاپ آپ زیر یک درصد خواهد بود. زمانی که تعداد اطلاعیه های روزانه به چیزی حدود بیش از ۱۰ تا در روز می رسد، تعداد کسانی که آن ها را مسدود می کنند نیز به مراتب افزایش می یابد.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

با این حال، هنگامی که اطلاعیه های پاپ آپ به درستی انجام شوند، نرخ باز شدن، تبدیل ‌ها و درگیری کلی مخاطب با محتوا را افزایش می‌دهند.

 

بخش های ویژه در جست و جوی گوگل

با حرکت به سمت سال ۲۰۲۲، سئو یکی از جنبه های مهم بازاریابی دیجیتال خواهد بود، اما اکنون شاهد یکی از مهم ترین تغییرات در صنعت سئو در دهه گذشته هستیم.

 

با رشد جست و جوی موبایل و صوتی، مردم روش استفاده از موتورهای جست و جو مانند گوگل را تغییر می دهند. شماره یک بودن در صفحات نتایج موتور جست و جو یا SERPS دیگر لزوماً هدف اصلی کسب و کار شما نیست.

حتما متوجه تغییرات گوگل در چند سال اخیر در رابطه با نمایش مرتبط ترین و کاربردی ترین محتوا ها با جست و جو خود شده اید. تلاش گوگل همواره در راستای این امر است که در کوتاهترین بازه ی زمانی ممکن بهترین نتایج جست و جو را به جویندگان ارائه دهد.

بخش های ویژه و دیگر اطلاعات در صفحات نتایج جست و جو به این معنی است که شما نیازی به کلیک کردن بر یک وب سایت برای دریافت اطلاعاتی که به دنبال آن هستید ندارید- اطلاعات مورد نیاز شما دقیقا در همان صفحه ی نتایج جست و جوی گوگل مستقیما قابل مشاهده است.

این اطلاعات در صفحات جست و جو ممکن است در مکان های مختلفی از صفحه ظاهر شود، اما بیشترین محل حضورشان درست پس از برترین و مرتبط ترین سایت ها در قالب سوالاتی کشویی می باشد. اغلب جویندگان می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از همین سوال و جواب های کشویی پیدا کنند. بیش از ۶۰٪ از نتایج جست و جو بازگشتی توسط گوگل در حال حاضر منحصر به همین بخش های ویژه است.

برند ها هنوز در حال تلاش برای کشف چگونگی دستیابی به "موقعیت صفر" هستند، زیرا نیاز به به کار گیری تکنیک های مختلف SEO دارند تا بتوانند از افرادی که از استاندارد های عمومی سئو استفاده می کنند پیشی بگیرند. اگر شما می توانید اولین در صنعت خود باشید تا به این موقعیت دست پیدا کنید، از مزیت بزرگی در مقابل رقبای خود برخوردار خواهید بود. بنابراین انتظار می رود شرکت های سئو بیشتری در سال آینده این خدمات را ارائه دهند و به جدیدترین و بهترین شیوه های بهینه سازی محتوای شما توجه داشته باشند.

 

تجارت اجتماعی

تجارت اجتماعی امر جدیدی نیست، اما بالاخره در حال تبدیل شدن به یک فرم اصلی خرید می باشد. برند ها روز به روز بیشتر به ایجاد تبلیغاتی که به صورت یکپارچه به فید رسانه های اجتماعی متصل می شوند و سیستم های تجارت الکترونیک خود را با کانال های رسانه های اجتماعی ادغام می کنند، روی می آورند.

اینستاگرام و تیک تاک به ویژه در تسریع روند تجارت اجتماعی تأثیرگذار بوده اند. Instagram Checkout تبلیغات و فروش مستقیم محصولات از طریق این پلتفرم را برای برندها آسان تر از همیشه کرده است.

وقتی صحبت از بازاریابی تأثیرگذار به میان می‌آید، تیک تاک کاملاً بازی را تغییر داده است و با ابزارهایی مانند Creator Marketplace، جایی که برند‌ها می‌توانند سازندگانی را پیدا کنند که با محصولات و علایق آن ها همسو هستند، و خرید تیک تاک، که به برندها اجازه می‌دهد مستقیماً از طریق برنامه با مشتریان تعامل بیشتری داشته باشند، توانسته است دنیای تجارت اجتماعی را دگرگون کند.

تحقیقات Statista نشان می دهد که تجارت اجتماعی در سال ۲۰۲۲ در حال افزایش است و به این زودی ها کاهش نمی یابد.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

جست و جوی صوتی

تا به اینجای این مطلب چندین بار از جست و جوی صوتی نام برده ایم. بنابراین باید حدس زده باشید که قرار است در این لیست قرار داده شود. جست و جوی صوتی قرار نیست به این زودی ها جایگاه خود را از دست دهد و همچنان تاثیر بزرگی بر نحوه ی بازاریابی آنلاین و تصویرسازی برند ها از خودشان خواهد بود.

ما هنوز به طور کامل در پیش بینی ذکر شده نیستیم که می گفت ۵۰ درصد از جست و جو ها در سال ۲۰۲۱ به صورت صوتی هدایت خواهند شد (ما در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از این پیش بینی را در گوگل مشاهده می کنیم)، اما این آمار احتمالا آنقدر ها هم از وقوع فاصله ندارد. کسب و کار اسپیکر هوشمند پررونق است، حدود یک چهارم از خانوارهای آمریکایی در حال حاضر دارای یک Google Home، Amazon Echo، و یا یک بلندگوی هوشمند دیگر هستند.

مصرف کنندگان نیز انتظار دارند از جست و جوی صوتی بیشتر در آینده نزدیک استفاده کنند – با توجه به تحقیق توسط PWC، 61 درصد از افراد ۲۵-۶۴ ساله که در حال حاضر از یک دستگاه صوتی استفاده می کنند، قصد دارند از آن در آینده استفاده ی خود را افزایش دهند.

جست و جوی صوتی چالش های جدیدی را به ارمغان می آورد، اما فرصت های هیجان انگیزی نیز به دنبال دارد. "مهارت های برند دار" یک نمونه از یک فرصت تبلیغاتی بلندگوی هوشمند است که در سال گذشته ظهور کرد. نام تجاری Patròn نمونه ای از یک شرکت است که موفقیت بزرگی با استفاده از مهارت های برند دار کسب کرده است. کاربران اسپیکر های هوشمند می توانند از دستیار دیجیتال خود بخواهند "از Patròn یک دستور میان وعده بپرسند". این نه تنها به افزایش آگاهی و دیده شدن برند کمک می کند، بلکه کاربران را قادر می سازد تا محصول را مستقیما از نتایج دستور العمل خریداری کنند.

حتی اگر برند شما برای تبلیغات بلندگوی هوشمند آماده نیست، مهم است که محتوای شما برای جست و جوی صوتی بهینه شده باشد. جست و جوگر های صوتی از روش جست و جویی متفاوت استفاده می کنند. آن ها از جست و جوهای طولانی تر و محاوره ای استفاده می کنند، بنابراین بهینه کردن محتوای شما برای مرتبط شدن با این سؤالات و همچنین پاسخ دادن مستقیم به آن ها، می تواند به دیده شدن بیشتر آن در جست و جو های صوتی کمک کند. این مزیت افزوده ای دارد که باعث می شود محتوای شما به عنوان یک بخش ویژه انتخاب و یا در موقعیت صفر در گوگل پیدا شود.

 

اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی

آیا سال ۲۰۲۲ سال ظهور ربات ها خواهد بود؟ شاید!

ما قبلاً شاهد پیشرفت ‌های عظیمی در عرصه ی هوش مصنوعی در چند سال گذشته بوده ‌ایم و تعداد مشاغلی که از فناوری و اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به تلاش ‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند، افزایش یافته است.

هوش مصنوعی یکی از فناوری های اصلی پشت جست و جوی صوتی و دستیاران هوشمند است. این امر باعث به وجود آمدن ربات های چت شد، که در حال حاضر در وب سایت ها بیشتر از همیشه دیده می شوند.

تکنولوژی و اتوماسیون هوش مصنوعی کمک می کند تا برخی از انسان ها از بازاریابی خارج شوند تا برند ها بتوانند بر استراتژی تمرکز کنند و تجربه مشتری فوق العاده ای را ارائه دهند.

به یاد داشته باشید، جنبه انسانی بازاریابی هنوز مهم است (حتی شاید مهمتر از همیشه)، بنابراین ایده این است که از این تکنولوژی برای ارتقاء تلاش های بازاریابی خود استفاده کنید، نه ایکه آن ها را جایگزین افراد واقعی نمایید.

داده های بزرگ، پشتیبانی شده توسط هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیش بینی شده، همچنین به برند ها کمک می کند تا بیشتر در مورد مخاطبان و مشتریان خود بدانند. این امکان شخصی سازی تجربیات مشتری و پیام های بازاریابی در مقیاس های بزرگتری را دارد.

 

بازاریابی ویدئو

تحقیقات انجام شده توسط سیسکو نشان داد که تا سال ۲۰۲۲، ویدئو ۸۲ درصد از تمام ترافیک آنلاین را تشکیل می دهد. فیلم ها به احتمال زیاد ۵۳ برابر بیشتر از دیگر تاکتیک های سئو به رتبه بندی در صفحات نتایج جست و جو و قرار گرفتن در صفحه اول کمک می کنند. امروزه، ۸۴ درصد از مصرف کنندگان متقاعد شده اند که پس از تماشای یک ویدیو محصول را خریداری کنند.

قابل ذکر است که تقریبا تمام بازاریابان دیجیتال – ۹۳ درصد - می گویند که ویدئو در حال حاضر بخش اصلی از استراتژی محتوا آنان است.

نکته ی جالب توجه؟ آینده ی ترند های بازاریابی محتوا در ویدیو قرار دارد. برند ها باید محتوای ویدئویی مانند نسخه ی نمایشی محصول، وبینار ها و رویداد های ویدئویی زنده را با مطالب خود ادغام کنند تا محتوای خود را تازه نگه دارند و با آنچه مصرف کنندگان دنبال می کنند، هماهنگ شوند.

 

تمرکز بر حفظ مشتری، وفاداری و حمایت از مشتری

بخش بزرگی از ارائه یک تجربه عالی مشتری این است که مطمئن شوید تجربه ی مشتری در حال اجرا بیشتر بر نگهداری مشتریان فعلی تمرکز دارد، نه کسب مشتریان جدید.

مشتریان ثابت ارزشمندتر از مشتریان جدید هستند. مطالعات نشان داده اند که هزینه ی جذب مشتری جدید پنج برابر بیشتر از هزینه ی نگه داشتن مشتری قدیمی است. بدین ترتیب حتما باید در تلاش برای راضی نگه داشتن مشتریان فعلی خود باشید.

مشتریان وفادار نیز به افزایش شهرت و آگاهی از نام تجاری شما کمک می کنند، زیرا آن ها در مورد محصولات شما با دوستان و خانواده خود صحبت خواهند کرد. مشتریان خوشحال مبلغانی عالی (و رایگان!) برای برند شما خواهند بود.

بسیاری از ترند ها و تکنولوژی هاییکه ذکر شد می تواند برای افزایش نرخ نگهداری مشتری مفید باشد. برای مثال، شخصی سازی، مطمئنا مشتریان موجود و حتی بالقوه ی شما این انتظار را از شما خواهند داشت. هرچه تعاملات یک مشتری با برند شما بیشتر باشد، امر شخصی سازی نیز ساده تر خواهد شد. این خود دلیلی بر ارزش بیشتر مشتریان ثابتتان می باشد.

 

ویدئوی مستقیم

انتظار می‌رود صنعت ویدیوی مستقیم تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. ویدیوی مستقیم بین مصرف‌کنندگان بسیار محبوب است و مردم سه برابر بیشتر از تماشای ویدیوهای از پیش ضبط ‌شده زمان صرف تماشای ویدیوی زنده و مستقیم می ‌کنند.

ویدئو همچنین محبوب ترین راه برای مصرف کنندگان برای یادگیری در مورد محصولات و خدمات جدید است.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

هنگامی که عنصر مستقیم و زنده بودن به ویدئو اضافه می شود، این باعث می شود که ویدئو بیشتر جذاب باشد، زیرا مخاطبان احساس می کنند که آن ها بخشی از آن هستند و می توانند محتوا را تحت تاثیر قرار دهند، نه اینکه فقط منفعلانه تماشا کنند.

ویدئوی زنده برای جلب توجه مخاطبانتان در رسانه های اجتماعی نظیر اینستاگرم عالی است. این نوع ویدئو ها برای بینندگان بسیار جذاب هستند، زیرا می دانند که اگر همین حالا آن را نبینند برای همیشه از دستش خواهند داد. وقتی که حس کنید یک ویدئوی زنده شامل اطلاعاتی خواهد بود که شما در حال حاضر نمی دانید و یا قرار است اولین کسی باشید که آن اطلاعات را دریافت می کنید، قطعا مشتاق دیدنش خواهید شد.

 

بازاریابی مبتنی بر حساب

اگرچه شرکت ها انسان نیستند، اما توسط انسان ها هدایت می شوند. به طور خاص، توسط افرادی با علایق و منافعی متفاوت.

  • مدیر ارشد مالی می خواهد بداند که چگونه ابزار هایی که شما ارائه می دهد باعث صرفه جویی زمان در مراحل و فرآیند تولید می شود. چرا که وقت، همانطور که همه ما می دانیم، طلاست.
  • مدیر بازاریابی می خواهد بداند که چگونه (و چرا) ابزار های شما می تواند به تولید محصول بهتر کمک کند. چرا که وظیفه ی توضیح و توجیح مشتریان به عهده ی او است.
  • مدیر منابع انسانی می خواهد بداند که ابزار شما چقدر ساده تر می شود، به طور خاص، چگونه می تواند به آن ها کمک کند تا از فرسودگی جلوگیری کنند.

و غیره ...

بازاریابی مبتنی بر حساب، پیام رسانی را برای کسب و کار شخصی می کند و هر تصمیم گیرنده را با اطلاعاتی که برای حل مشکلات به آن ها نیاز دارد هدف قرار می دهد. همانند پیام های شخصی که به طور مستقیم تعامل مشتری را جذب می کنند، بازاریابی مبتنی بر حساب نیز سبب نرخ بازگشت بهره ی بیشتری در مقایسه با سایر استراتژی های بازاریابی می شود. اگر شما به سایر کسب و کارها محصول یا خدماتی را می فروشید، به ویژه شرکت های بزرگ، بازاریابی مبتنی بر حساب یکی از ترند های بازاریابی دیجیتالی است که باید در سال ۲۰۲۲ مورد توجه قرارش دهید.

 

نسل جوان همواره بیشتر از بزرگسالان بر روی بازاریابی تاثیرگذار خواهد بود

صنعت بازاریابی طی دو دهه گذشته با نسل جوان مواجه شده است. در حقیقت، جست و جوی گوگل در حال حاضر حدود ۱۲۹ میلیون نتیجه ی جست و جو را به نسل جوان اختصاص می دهد، در حالی که برای بزرگسالان این تعداد تنها ۷.۲ میلیون می باشد.

اما نسل جوان امروزه دیگر یک گروه ۲۰ و اندی ساله نیستند. نسل جوان اکنون تا سن ۴۰ را در بر می گیرد. در حالی که این گروه سنی هنوز هم سهم قابل توجهی از مخاطبان بسیاری از بازاریابان را تشکیل می دهند، برخی از پیش بینی هایی که در مورد اهمیت آن ها شده اند، حق مطلب را درباره ی اهمیتشان ادا نمی کنند.

به عنوان مثال، آمار ها پیش از این گفته اند که بزرگسالان تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ درصد از نیروی کار را تشکیل می دهند. این امر نه تنها بعید، بلکه غیر ممکن است.

الان در ۲۰۲۲ ایم و بزرگسالان به اوج خود در گروه افراد بالغ رسیده اند که این درصد در جمعیت جهانی به ۴۰ درصد می رسد. تا سال ۲۰۳۰ این درصد به ۳۷ درصد نزول پیدا می کند چرا که بخش بزرگتری از نسل جوان به رده سنی بالغ تر راه پیدا می کند.

نسل جوان شامل افرادی است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شده اند. این جوانان در یک دنیای دیجیتال رشد کرده اند و دیدگاه های بسیار متفاوت از نسل هایی دارند که پیش از آن ها آمده اند. آن ها همچنین از هر نسل دیگر در تاریخ متنوع تر هستند.

یک مخاطب متنوع تر می تواند بازاریابی محتوا را به چالش بکشد، اما همچنین فرصت های بیشتری را برای دستیابی به بخش های مختلف این مخاطب از طریق شخصی سازی باز می کند.

اگر شما در حال تمرکز بر استراتژی بازاریابی خود در بزرگسالان هستید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک قدم به قب بردارید و به دنبال ایده هایی باشید که نیروی کار و تصمیم گیرندگان فردا را تحت تاثیر قرار دهد.

 

رشد در بازارهای نوظهور و مخاطبان متنوع تر

بازارهای نوظهور در آسیا در دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته اند و انتظار می رود که طی ده سال آینده این رشد همچنان ادامه یابد.

بیش از یک میلیارد مشتری جدید طبقه متوسط ​​از کشورهایی مانند چین، هند و اندونزی به سیل جهانی مصرف کنندگان اضافه خواهند شد.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

شرکت هایی که می خواهند تلاش های بازاریابی خود را فراتر از آمریکای شمالی گسترش دهند و به این مصرف کنندگان جدید برسند، باید با دقت در مورد چگونگی دستیابی به آن ها فکر کنند.

فرهنگ های مختلف، زبان ها، هنجارهای اجتماعی و رفتارهای آنلاین می توانند چالش هایی را در هنگام ایجاد محتوا برای این مخاطبان ایجاد کنند.

برای شرکت های بزرگ جهانی، داشتن یک تیم بازاریابی محلی در مکان های بازار اصلی خود اغلب پاسخ این دغدغه ها می باشد.

اما کسب و کارهای کوچکتر نیز می توانند در سطح جهانی بازاریابی کنند. کلید موفقیت در بر گرفتن تنوع از همان بطن است. شرکت هایی که برای نیروی کار متنوع و داشتن فرهنگ سازمانی سالم تلاش می کنند، نوآوری های بازاریابی در آن ها به طور طبیعی شکوفا می شوند.

 

تجربه ی مشتری آنلاین و آفلاین یکپارچه

فروشگاه های فیزیکی ای که حضور اندکی در فضای مجازی داشته اند در سال های اخیر بیشتر از بقیه در تکاپو بوده اند. برای بسیاری از کسب و کارها، همه گیری ۲۰۲۰ جبران ناپذیر بوده و شش ماه گذشته ما شاهد تعداد بی سابقه ای از بسته شدن فروشگاه ها بوده ایم.

برعکس، بسیاری از خرده فروشان آنلاین و برند های دیجیتال در این همه گیری رشد کرده اند. تعداد زیادی از مصرف کنندگان دیگر اکثر خرید های خود را به صورت آنلاین انجام می دهند و هر روز بیشتر به این روش عادت می کنند.

با این حال، فروشگاه های فیزیکی محکوم به تنها ثبت شدن در یاد و خاطره های نیستند. بسیاری از مصرف کنندگان هنوز فروشگاه های فیزیکی را ترجیح می دهند. اما برند ها باید استراتژی بازاریابی خود را برای استفاده از این رشد دیجیتالی سازی تنظیم کنند.

در آینده، فروشگاه ها بیش از یک مکان برای انجام خرید شما خواهد بود. آن ها جایی خواهند بود که برند ها واقعا می توانند با مشتریان خود تعامل داشته باشند و تجربه مشتری را بهبود بخشند.

علاوه بر این، فناوری های هوش مصنوعی و واقیت مجازی بیشتر از تجربه خرید به خانه، بهبود تجربه خرید آنلاین را به ارمغان می آورند. IKEA در حال حاضر یک برنامه واقعیت مجازی افزوده است که به مشتریان اجازه می دهد تا اقلام مبلمان را در خانه خود ببینند و چندین برند مد، برنامه هایی را راه اندازی کرده اند تا مشتریان بتوانند به صورت مجازی قبل از خرید لباس مورد نظر خود را پرو کنند.

برند های بیشتر و بیشتری به این ترند روی می آورند. به عنوان مثال، نایکی تعدادی از "تجارب خرده فروشی" را در سال های اخیر از جمله پایانه هایی با اطلاعات محصول و عملکرد سفارش آنلاین، ادغام با گوشی های هوشمند مشتریان، پست های رسانه های اجتماعی، تاسیسات واقعیت افزوده تعاملی و غیره راه اندازی کرده است.

 

مصرف گرایی مسئولانه

مصرف کنندگان امروزی بیش از هر زمان دیگری از تأثیر عادات خریدشان بر محیط و جامعه آگاه هستند.

مردم به محصولاتی که برای خرید و برند هایی که برای ارتباط با آن ها انتخاب می ‌کنند دقت بیشتری دارند.

 

21 ترند بازاریابی که باید در 2022 بدانید!

 

بسیاری از برند ها در حال حاضر در حرکت به سوی شیوه های پایدار تر هستند تا تأثیرات ناشی از اعمال خود را بر محیط زیست را کاهش دهند. با این حال، مسئولیت اجتماعی به همان اندازه مهم است.

دیگر مردم تنها انتظار ندارند که برندهای مورد نظرشان حامی محیط زیست باشند. در حال حاضر انتظار می رود که شرکت ها به طور فعال با بی عدالتی مبارزه کنند و از ارزش های خود حمایت کنند.

انتظار می رود که در آینده برند ها در تمام شیوه های کسب و کار خود اخلاقی باشند و از منابع خود استفاده کنند تا نیروی خوبی در جهان باشند. کسانی که از این امر چشم پوشی کنند پشت سر گذاشته می شوند، زیرا مشتریان برند هایی را انتخاب می کنند که با ارزش های خود هماهنگ باشند.

مسئولیت نام تجاری فراتر از بازاریابی است. اما بازاریابی برای چیزهایی که یک شرکت انجام می دهد تا تفاوت های مثبتی در جهان ایجاد کند، ممکن است حتی موثر تر از تبلیغ کردن محصولاتتان باشد.

 

اینترنتی از همه چیز

در سال ۲۰۲۰ اینترنت اشیا (IOT) تغییرات قابل توجهی در نحوه ارتباطات مصرف کنندگان با برند ها ایجاد کرده است.

 

اینترنت اشیا (Internet of Things یا به اختصارIoT ) به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و با کاربر و سایر دستگاه‌های متصل به اشتراک می‌گذارند. اگر در واقعیت مجازی این ما انسان‌ها هستیم که به دنیای دیجیتال کامپیوترها قدم می‌گذاریم، در اینترنت اشیا این دنیای دیجیتال است که وارد جهان فیزیکی ما می‌شود.

 

در دهه آینده، این ترند حتی بیشتر رایج می شود چرا که دیگر هر دستگاه به اینترنت متصل خواهد بود.

گوشی های هوشمند، ساعت های هوشمند و تلویزیون های هوشمند در حال حاضر دستگاه هایی معمول و رایج هستند. این تکنولوژی تمام وقت کوچکتر و ارزان تر می شود. در آینده ای نه چندان دور، احتمالا تقریبا هر دستگاه الکترونیکی به نوعی "هوشمند" خواهد بود. حتی لازم به ذکر است که، میکروچیپ های هوشمند در حال حاضر در انسان کاشته شده اند.

شهرهای هوشمند - مناطق شهری که از فناوری اینترنت اشیا برای مدیریت منابع و خدمات استفاده می کنند - نیز در سطح جهانی در حال رشد و افزایش هستند. تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۲۵، ۶۰۰ شهر هوشمند برتر ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل دهند.

این تعداد انبوه اشیاء متصل، حجم عظیمی از داده‌ها را تولید می‌کند که می‌توان از آن ها برای به دست آوردن بینش پیشرفته مشتری استفاده کرد. سپس می توان از این اطلاعات برای شخصی سازی تجربه مشتری و ایجاد ارتباط و تعامل آسان تر با برند استفاده نمود.

 

بازاریابی بیش از حد محلی

همراه با رشد دستگاه های اینترنت اشیا و افزایش انتظار برای تجربه ی مشتری شخصی، استفاده از داده های موقعیت جغرافیایی در عرصه بازاریابی افزایش یافته است.

بازاریابی محلی قطعا یک مفهوم جدید نیست. حتی بزرگترین برند های جهانی، ارزش سفارشی کردن پیام های بازاریابی خود را در سطح محلی تشخیص می دهند. موتورهای جست و جو مانند گوگل، چه شما به دنبال کفش و یا به دنبال قهوه باشید، در امر کسب و کار در منطقه محلی بسیار خوب بوده اند.

اما خدمات جغرافیایی در عرصه بازاریابی آن قدرها هم بی استفاده و ناشناخته نیست. از هر ۱۰ بازاریاب ۸ نفر در حال حاضر از اطلاعات مکانی در استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنند و ۹۴ درصد برنامه ای برای انجام این کار در آینده دارند.

در حال حاضر که هر کس دارای یک گوشی هوشمند است، مشتریان بالقوه می توانند به محض اینکه در نزدیکی های یک فروشگاه شناسایی شدند، با یک پیام بازاریابی شخصی سازی شده غافلگیر شوند.

برند ها می توانند از Geofencing استفاده کنند تا پیام های شخصی را به مجموعه ای بسیار کوچکی از افرادی که احتمال بیشتری برای خرید دارند، ارسال کنند. بازاریابی مبتنی بر مکان ۲۰ برابر بیشتر از تبلیغات استاندارد تاثیر گذار است. این امر حتی سبب کاهش هزینه های بازاریابی نیز می شود. بودجه بر روی مشتریانی هدر نمی رود که کمتر احتمال خرید از کسب و کار شما را دارند.

ترکیب جغرافیایی و فناوری اینترنت اشیا به این معنی است که برخی از روش های بازاریابی بسیار پیچیده و شخصی امکان پذیر است. به عنوان مثال، می توان هنگامی که مشتری در حال عبور از کنار سوپر مارکت است به او یادآوری کرد که تخم مرغش در خانه تمام شده است.

مرتبط بخوانید: ۸ ترند بزرگ تجاری در سال ۲۰۲۲

 

آماده شدن برای ۲۰۲۲

الان آن وقت آن رسیده که برای استراتژی بازاریابی خود در ۲۰۲۲ برنامه ریزی کنید، البته اگر تا الان به سراغش نرفته اید. اطمینان حاصل کنید که سال نو را با یک طرح واضح از اهداف خود و نحوه رسیدن به آن ها شروع کنید.

در حالی که ترند های بازاریابی می آیند و می روند، مبانی موفقیت باقی می ماند: درک نیازهای مخاطبان خود و برقراری ارتباط با آن ها به وضوح و به طور مداوم. به همین دلیل محتوای متمرکز بر مشتری همیشه بهترین راه برای ایجاد روابط تاثیر گذار با مخاطبان شما بوده است. بدون شک می توان گفت که بازاریابی محتوا همچنان بر چشم انداز بازاریابی دیجیتال سلطه خواهد داشت. اکثر این ترند ها به نوعی بر محتوا تکیه می کنند. برای موفقیت در آن ها شما باید پایه ای قوی از محتوای کیفیت را در تمام کانال های بازاریابی خود داشته باشید.

در مطالب آیدی پی :

سرویس مشتریان برای کسب و کارهای فین تک
مطلب قبلی:

سرویس مشتریان برای کسب و کارهای فین تک

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.